Auto's

Ha, ik moet ook wat kiezen. Ik heb nu een Outlander PHEV, maar die wordt me in januari veels te duur. Ik ga dan €350 per 4 weken meer betalen. Ik wilde graag de Kia E-Niro, maar daar is de levertijd een jaar van en mijn werkgever is eigenlijk niet van de elektrische auto's (vraag niet waarom), dus die optie viel af. Dus nu wordt het toch een benzine auto. Ik vind zelf circa €30.000 even voldoende qua bijtelling. Dus het zal een Golf Variant of Octavia Combi worden.

O ja, een vriend van mij heeft een Octavia Combi en is daar erg te spreken over.

Nou ja, jouw werkgever is niet de enige. Die van mijn vrouw blijkbaar ook niet. Voorheen had ze nog een diesel, maar nu is het allemaal benzine, of de Ford Mondeo hybride. Maar dat maakt geen verschil in de bijtelling, dus dat heeft niet zo veel zin.
Ze mag overigens kiezen binnen Ford, BMW, Mercedes en VAG-groep, tot € 50K.
 
Elektrisch rijden doen we op de kermis!
Haha ja, zoiets.
Nou ja, jouw werkgever is niet de enige. Die van mijn vrouw blijkbaar ook niet. Voorheen had ze nog een diesel, maar nu is het allemaal benzine, of de Ford Mondeo hybride. Maar dat maakt geen verschil in de bijtelling, dus dat heeft niet zo veel zin.
Ze mag overigens kiezen binnen Ford, BMW, Mercedes en VAG-groep, tot € 50K.
Dat is wel een ruime keuze.

Ik zocht in die prijsklasse naar een elektrische auto met voldoende ruimte en ca. 400km actieradius. Dat leek mij wel redelijk. Ik wil niet na een dag in de stress schieten, als er een laadpaal niet beschikbaar is. Volgens mij was dan de E-niro de enige optie.
 
Bij ons is t budget verschillend na gelang t type auto dat je neemt. Diesel mag niet meer, benzine krijg je n klein budget voor, half hybride groter, vol electrisch of waterstof een nog groter budget (merk en type vrij te kiezen).
Maar vooralsnog ben ik blij dat ik sinds kort een Volvo V40 D2 heb gekregen die vrijkwam wegens de pensionering van een collega.
 
Ik rij sinds kort n oranje Nissan Micra uit 2010, heerlijk klein autotje. En met 14.000 km(!) - nu 19kkm een half jaar verder. (De stickers zitten nog op de as en wieltjes hadden nog die nieuwstaat-flubbertjes erop). Nul vermogen en met een 6m trailer plus boot combinatie moest ik ff terug naar de vierde versnelling om heuvels op te komen. Maar I love it. Grootste pluspunt; zuinig, goedkoop, perfect zicht rondom en parkeerplek vinden is n makkie.

IMG-20190912-WA0004.jpg
 
Ik rij sinds kort n oranje Nissan Micra uit 2010, heerlijk klein autotje. En met 14.000 km(!) - nu 19kkm een half jaar verder. (De stickers zitten nog op de as en wieltjes hadden nog die nieuwstaat-flubbertjes erop). Nul vermogen en met een 6m trailer plus boot combinatie moest ik ff terug naar de vierde versnelling om heuvels op te komen. Maar I love it. Grootste pluspunt; zuinig, goedkoop, perfect zicht rondom en parkeerplek vinden is n makkie.

Bekijk bijlage 1600

Een micra heeft denk ik 750kg trekkracht? Kijk maar uit als je zoiets doet. Niet alleen kan je de auto verkloten maar bij een ongeluk krijg je problemen met je verzekering. (Hoeft niet eens jou fout te zijn)
 
Een micra heeft denk ik 750kg trekkracht? Kijk maar uit als je zoiets doet. Niet alleen kan je de auto verkloten maar bij een ongeluk krijg je problemen met je verzekering. (Hoeft niet eens jou fout te zijn)

Boot weegt onder de 150kg (alles carbon), lichte alu-trailer 100kg, trekkracht 500kg bij ongeremd. Dus het gewicht zit ondanks de grootte wel goed. Had m zelfs achter een smart forfour mogen hangen. Moet alleen nog extra spiegels regelen.

T "probleem" van de heuveltjes is meer dat ie in zijn 5 bij 80kmh (harder mag is niet met trailer) en lage toeren (<3600) niet veel power heeft.
 
Laatst bewerkt:
Boot weegt onder de 150kg (alles carbon), lichte alu-trailer 100kg, trekkracht 500kg bij ongeremd. Dus het gewicht zit ondanks de grootte wel goed. Had m zelfs achter een smart forfour mogen hangen. Moet alleen nog extra spiegels regelen.

T "probleem" van de heuveltjes is meer dat ie in zijn 5 bij 80kmh (harder mag is niet met trailer) en lage toeren (<3600) niet veel power heeft.

Oke, het leek zwaarder zo'n constructie. Hou er dan rekening mee dat het niet gaat om het feitelijk gewicht maar het officiële eigen gewicht + het maximale laadvermogen.
 
Bij ons is het sinds kort mogelijk om elektrisch te leasen. Rijd nu naar tevredenheid (voor een benzine-auto) in een Seat Leon ST Business Intense die nog een contract tot 2022 heeft. Lijk nu een collega gevonden te hebben die geïnteresseerd is om deze mogelijk later dit jaar over te nemen, waardoor ik nu serieus naar de nieuwe VW ID.3 aan het kijken ben. Aardig wat collega's hebben vorig maand nog een Tesla Model 3 geleverd gekregen, maar die vind ik echt te onpraktisch. Die ID.3 is vergelijkbaar met (schijnt zelfs iets ruimer) dan een Golf, dus dat zou nog kunnen werken.
 
Ik ga morgen mijn nieuwe Skoda Octavia ophalen als vervanger van de Outlander PHEV. Ik vond de bijtelling voor een auto van €30.000 - €35.000 meer dan genoeg. Dus wellicht een stapje terug in lease. Ik heb serieus gekeken naar de Kia E-Niro. Die kan tenminste 400km rijden (volgens mij de ID.3 slechts 150). Een dergelijke actieradius was voor mij wel een voorwaarde. Levertijd was echter circa een jaar, dus dat ging hem niet meer worden.

Al is mijn directeur nogal tegen elektrisch rijden, dus dat had ook nog een aardige discussie geworden.
 
Ik ga morgen mijn nieuwe Skoda Octavia ophalen als vervanger van de Outlander PHEV. Ik vond de bijtelling voor een auto van €30.000 - €35.000 meer dan genoeg. Dus wellicht een stapje terug in lease. Ik heb serieus gekeken naar de Kia E-Niro. Die kan tenminste 400km rijden (volgens mij de ID.3 slechts 150). Een dergelijke actieradius was voor mij wel een voorwaarde. Levertijd was echter circa een jaar, dus dat ging hem niet meer worden.

Al is mijn directeur nogal tegen elektrisch rijden, dus dat had ook nog een aardige discussie geworden.

Leuk! Twee jaar geleden was de Leon ST helaas 4-5k in cataloguswaarde goedkoper dan de Octaaf met gelijke opties, anders had ik die zeker genomen.

De ID.3 heeft een actieradius van 330, 420 of 550 km. 400+ is voor mij ook een absolute randvoorwaarde, dus ik zou minimaal voor het middelste accupakket gaan.
 
Leuk! Twee jaar geleden was de Leon ST helaas 4-5k in cataloguswaarde goedkoper dan de Octaaf met gelijke opties, anders had ik die zeker genomen.

De ID.3 heeft een actieradius van 330, 420 of 550 km. 400+ is voor mij ook een absolute randvoorwaarde, dus ik zou minimaal voor het middelste accupakket gaan.
O, dat valt dan reuze mee. Was nu nog niet beschikbaar, dacht ik. De E-golf zat volgens mij wel met de werkelijke range zo rond de 150.
 
O, dat valt dan reuze mee. Was nu nog niet beschikbaar, dacht ik. De E-golf zat volgens mij wel met de werkelijke range zo rond de 150.

Klopt, de ID.3 zal pas rond maart-april te configureren zijn en leverbaar in Q3/Q4. De E-Golf zijn ze de afgelopen maand (gezien de komst van de ID.3) wel vreselijk voordelig de markt op aan het pushen. Iemand die niet dagelijks veel kilometers draait en privé een auto wil aanschaffen moet echt serieus naar de E-Golf in private lease kijken die op het moment belachelijk goedkoop is.
 
Ik rij sinds kort n oranje Nissan Micra uit 2010, heerlijk klein autotje. En met 14.000 km(!) - nu 19kkm een half jaar verder. (De stickers zitten nog op de as en wieltjes hadden nog die nieuwstaat-flubbertjes erop). Nul vermogen en met een 6m trailer plus boot combinatie moest ik ff terug naar de vierde versnelling om heuvels op te komen. Maar I love it. Grootste pluspunt; zuinig, goedkoop, perfect zicht rondom en parkeerplek vinden is n makkie.

Bekijk bijlage 1600

Ik ben onder de indruk. Een Micra die een boot én een vrachtwagen voortsleept.
 
Nou, voor ons is het wederom een Passat Variant geworden, wordt in april geleverd.
In dit geval een 1.5 TSI, die toch nog 150PK vermogen heeft, en dat i.c.m. DSG. Ben benieuwd.
 

Zeker! En in dit geval nagenoeg helemaal ingericht zoals wij het willen, inclusief stoelverwarming (wat de huidige niet heeft).
Alleen had ik het liefst lederen bekleding gehad, maar dat zou nog zo'n € 2.000 extra zijn. Beetje te gortig.

Overigens Mikasa: Wij hebben proefgereden in een Octavia en waren daar niet zozeer over te spreken :oops:
We vonden de rem wat straf afgesteld (wellicht is dat wel te verhelpen), het comfort niet geweldig...en als je een Passat gewend bent is een Octavia van binnen te toch wat kleiner.
De Skoda Kodiaq was al een stuk beter, maar toch ook minder comfortabel dan een Passat. En bij de Passat wisten we wat we in huis haalden.
Maar: veel plezier met je Octavia! :D;)
 
Zeker! En in dit geval nagenoeg helemaal ingericht zoals wij het willen, inclusief stoelverwarming (wat de huidige niet heeft).
Alleen had ik het liefst lederen bekleding gehad, maar dat zou nog zo'n € 2.000 extra zijn. Beetje te gortig.

Overigens Mikasa: Wij hebben proefgereden in een Octavia en waren daar niet zozeer over te spreken :oops:
We vonden de rem wat straf afgesteld (wellicht is dat wel te verhelpen), het comfort niet geweldig...en als je een Passat gewend bent is een Octavia van binnen te toch wat kleiner.
De Skoda Kodiaq was al een stuk beter, maar toch ook minder comfortabel dan een Passat. En bij de Passat wisten we wat we in huis haalden.
Maar: veel plezier met je Octavia! :D;)
Zoals ik eerder schreef, was de bijtelling wel een dingetje. Dus vielen veel andere modellen (Superb, Passat, Kodiaq, Tiguan) voor mij af.

Ik heb overigens geen proefrit gedaan. Gewoon op vertrouwen iets van onze vaste leverancier (Volkswagen Groep) gekozen. Zo de eerste rit bevalt de Octavia mij prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan