Nederlands Elftal

Het groepsgevoel is in mijn ogen ook echt een wapen. Dat onderschat men vaak, maar bij dit Oranje is helemaal geen gedonder. Zo'n beetje de hele selectie is vrienden met elkaar en gunt elkaar alles. Die gaan voor elkaar door het vuur. Je ziet dat ook in het feit dat dit Oranje in staat is om zich terug te knokken van een achterstand en eigenlijk altijd wel blijft gaan. Dit is echt een groep die er ook als groep staat, zonder individuen die vooral voor zichzelf er willen uitblinken. Overigens is er niks mis met ook een beetje voor jezelf willen uitblinken in je nationale elftal, maar bij deze groep lijkt het mooi in balans te zijn.
Absoluut. Het is een hele fijne groep - en ook met een bondscoach die is gegroeid als people's person - en niet meer krampachtig een soort Michels wil zijn.
 
Wie zou dat überhaupt willen??

Tja, Koeman heeft een vadercomplex - zijn eigen vader, Michels in 88, Cruijff... Het zijn allemaal dominante, tikje ouderwetse mannen. Zo ziet hij zichzelf ook. En volgens mij werkt dat tot op zekere hoogte ook best goed, zeker met jongens als De Ligt en Frenkie - scheiding in het haar, keurige opvoeding.... maar ook met meer rebelse en trotse types als Memphis - die juist een vader heeft gemist. Maar op een gegeven moment wordt het ook geforceerd en potsierlijk, en dat is Koeman gaan beseffen. Hij is losser geworden.
 
Dat zou oprecht jammer zijn. Is-ie niet een beetje van De Roon af? Begon toch vrij consequent voor Pröpper te kiezen...

Is resultaat uiteindelijk niet belangrijker dan systeem, om naar een topclub te gaan? Bovendien - wat is 5-3-2 met een wingback als Denzel... Een van de CV's moet toch naar rechts om rugdekking te geven - dus het is ook heel snel 4-3-3, met Bergwijn als 'komende' 9. De idee dat 5-3-2 een verdedigend systeem zou zijn, ligt iig wel achter ons, dacht ik zo.
Leg dat maar eens uit aan de televaag, vi, sjek, Willem Visser en Van H, en al die andere Hollandsche School adepten.

Daarbij ben ik ook niet zo'n hele grote voorstander. Ik kan me het WK met v Marwijk nog goed herinneren. Alles voor het resultaat, en ik was het dooa ook wel mee eens. Maar toen dat resultaat uitbleef, we werden geen wereldkampioen, heb ik tegen mezelf gezegd, dit nooit weer. Resultaat voetbal is alleen te accepteren als je ook echt resultaat haalt (ja ik weet het posthuum Cruyffiaans). En de kans daarop is sowieso niet zo groot. Laten we dan maar gewoon aantrekkelijk voetbal spelen en ook geen wereldkampioen worden.
 
Leg dat maar eens uit aan de televaag, vi, sjek, Willem Visser en Van H, en al die andere Hollandsche School adepten.

Daarbij ben ik ook niet zo'n hele grote voorstander. Ik kan me het WK met v Marwijk nog goed herinneren. Alles voor het resultaat, en ik was het dooa ook wel mee eens. Maar toen dat resultaat uitbleef, we werden geen wereldkampioen, heb ik tegen mezelf gezegd, dit nooit weer. Resultaat voetbal is alleen te accepteren als je ook echt resultaat haalt (ja ik weet het posthuum Cruyffiaans). En de kans daarop is sowieso niet zo groot. Laten we dan maar gewoon aantrekkelijk voetbal spelen en ook geen wereldkampioen worden.

Wereldkampioen word je komende zomer sowieso niet :maniac:
 
Leg dat maar eens uit aan de televaag, vi, sjek, Willem Visser en Van H, en al die andere Hollandsche School adepten.

Daarbij ben ik ook niet zo'n hele grote voorstander. Ik kan me het WK met v Marwijk nog goed herinneren. Alles voor het resultaat, en ik was het dooa ook wel mee eens. Maar toen dat resultaat uitbleef, we werden geen wereldkampioen, heb ik tegen mezelf gezegd, dit nooit weer. Resultaat voetbal is alleen te accepteren als je ook echt resultaat haalt (ja ik weet het posthuum Cruyffiaans). En de kans daarop is sowieso niet zo groot. Laten we dan maar gewoon aantrekkelijk voetbal spelen en ook geen wereldkampioen worden.

Van Gaal speelde 5-3-2 in 2014 - en daar zaten toch heel aantrekkelijke potjes bij... De 5-1 tegen Spanje zal ik niet licht vergeten. Met snelle mannen (als toen Robben) is het prachtig, en we hebben nu ook nog eens een kwalitatief veel betere selectie.
 
4-3-3, 5-3-2, 4-5-1. Het zal me allemaal een worst wezen, als er maar aantrekkelijk wordt gevoetbald en de spelers die een basisplaats verdienen op basis van hun kwaliteiten gewoon spelen. Aanvallend, dynamisch, dominant voetbal met volle pressie op de tegenstander. Met de beste, meest creatieve spelers waar nodig.

Bergwijn - Memphis (redt het gewoon!) - Ihattaren
Wijnaldum - Frenkie - Propper/Donny
Ake/Wijndal - Virgil - Matthijs - Dumfries
Cillessen

Staat nu in een 4-3-3, maar als het om wat voor reden dan ook beter blijkt te werken in een 4-4-2 haal je Ihattaren van mijn part een linie naar achter. En als het in een 5-3-2 moet, dan maar Frenkie net een tikkie naar achter en Ihattaren erbij op het middenveld. Als de echte parels maar spelen en de spelopvatting 'positief' (aanvallend) is. Dat zijn Memphis (mits fit), Frenkie, Ihattaren, Virgil en (normaal gesproken ook) Matthijs.

De rest bouwen we er maar omheen.
 
Van Gaal speelde 5-3-2 in 2014 - en daar zaten toch heel aantrekkelijke potjes bij... De 5-1 tegen Spanje zal ik niet licht vergeten. Met snelle mannen (als toen Robben) is het prachtig, en we hebben nu ook nog eens een kwalitatief veel betere selectie.
Toen hadden we een onervaren De Vrij, BMI (!) en Ron Beton op de top van z'n kunnen achterin.

Nu is De Vrij gepokt, gemazeld en geprezen in het walhalla der verdedigen, een zeer talentvolle De Ligt die nu elke week speelt en heeft bewezen te kunnen presteren op absoluut topniveau, en bovenal, Virgil "Eindbaas van de bende" Van Dijk, de beste verdediger (by far) in het Oranje shirt voor elke millennial.

(Jammer dat we Robben en v Persie in die vorm dan inruilen voor Stevie en Promes, maar daar hebben we het nu ff niet over)
 
Toen hadden we een onervaren De Vrij, BMI (!) en Ron Beton op de top van z'n kunnen achterin.

Nu is De Vrij gepokt, gemazeld en geprezen in het walhalla der verdedigen, een zeer talentvolle De Ligt die nu elke week speelt en heeft bewezen te kunnen presteren op absoluut topniveau, en bovenal, Virgil "Eindbaas van de bende" Van Dijk, de beste verdediger (by far) in het Oranje shirt voor elke millennial.

(Jammer dat we Robben en v Persie in die vorm dan inruilen voor Stevie en Promes, maar daar hebben we het nu ff niet over)

Precies! En dan hebben we nu ook nog eens een veel beter middenveld - toen nog mannen die over hun top heen waren (Nigel de Jong, Sneijder), nooit top zouden worden (De Guzman), of nog jong (Gini). Nu hebben we Gini en Frenkie - en naar ik hoop dus Pröpper.

We hadden toen alleen Robben, veruit de beste speler van dat toernooi...
 
Van Gaal speelde 5-3-2 in 2014 - en daar zaten toch heel aantrekkelijke potjes bij... De 5-1 tegen Spanje zal ik niet licht vergeten. Met snelle mannen (als toen Robben) is het prachtig, en we hebben nu ook nog eens een kwalitatief veel betere selectie.

De 1-0 voor Spanje in een erg lelijke WK-finale (en weg daarnaar toe) werpt bij mij nog steeds een enorme schaduw over die 'overwinning', waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt gehad. Wraak? Niet echt, want het was slechts een wedstrijd in de poulefase. Wat dat betreft zeer eens met Rico; als je op resultaat speelt moet je ook resultaat halen, anders heb je twee keer niks, en geen mooi aantrekkelijk voetbal, en geen prijs.
 
De 1-0 voor Spanje in een erg lelijke WK-finale (en weg daarnaar toe) werpt bij mij nog steeds een enorme schaduw over die 'overwinning', waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt gehad. Wraak? Niet echt, want het was slechts een wedstrijd in de poulefase. Wat dat betreft zeer eens met Rico; als je op resultaat speelt moet je ook resultaat halen, anders heb je twee keer niks, en geen mooi aantrekkelijk voetbal, en geen prijs.

Nog los van de vraag of een WK- finale geen prijs is (En we uiteindelijk een Casillas-teen verwijderd waren van de wereldcup), ging het er hier over of 5-3-2 per definitie een systeem 'op resultaat' is. 2014 heeft laten zien dat dit systeem samen kan gaan met aantrekkelijk voetbal, terwijl we nu ook nog een betere selectie hebben.
 
Koeman gaat geen 5-3-2 spelen. Koeman gaat niet het risico nemen dat als het misgaat hij in de pers afgemaakt wordt. Ook wil hij nog steeds naar Barca, dan is 5-3-2 ook geen goed idee. Die gaat gewoon de Hollandse school 4-3-3 spelen ,e kunnen we genieten van Babel, De Roon ed
Nou Koeman heeft Feyenoord 2e gemaakt met 5-3-2 en vertelde altijd met trots dat Louis het van hem heeft afgekeken... Hij is dus gewoon pragmatisch genoeg om ten faveure van het succes heel anders te gaan handelen. Bovendien kun je met 5-3-2 heel goed aanvallend en attractief spelen. En Barca heeft na Guardiola ook nooit meer zo aanvallend en dominant gespeeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan