BeNeliga

Hebben ze er bij de KNVB ook al bij nagedacht dat ze afgelopen zomer het nog niet eens aandurfde om AZ - Antwerp met uitfans te organiseren? En dan denk ik bijvoorbeeld ook aan Ajax - Standard of Feyenoord - Standard in Europa in de afgelopen jaren. Gezellige boel hoor, die Belgen. Kunnen we meteen al 18 uitsupporters verboden uitdelen met al die bange burgermeesters in ons land.

En dan heb ik het nog niet gehad over die futuristische bolwerken waar de Belgische clubs in voetballen. Daar is het stadion van BV Veendam nog modern bij.

Over BV Veendam gesproken, de fans van Groningen en Heerenveen staan nou al te popelen om op zondagavond voor de wedstrijd om 22:00 af te reizen naar Charleroi.

Dan is het natuurlijk maar de vraag of ze in de A competitie belanden of in de vergetelheids divisie.

Man, ik kan nu al niet wachten tot we aan mogen treden voor de play-offs voor de Europa League. Waarin zelfs de winaars van de promotie play-offs van de 2e divisie in aan mogen treden. Geeft Go Ahead toch een kans om een keer Europa League te halen.

Kom, laten we alle nadelen even opsommen, dat doet interessante initiatieven altijd goed.
 
Doet de NL competitie het financieel beter dan? En is het geen reden om dingen anders te gaan doen?
Ik ga d'r vanuit dat wij minder dan 87 mlj verlies draaien in het porfvoetbal. Laatste bericht (uit 2014) spreekt over stabiliseren onder de 20mlj.
bericht

Ow, en aanvullend deze nieuwere cijfers
Laat vooral zien dat clubs sterk afhankelijk zijn van transfers. En door de bank genomen een duidelijke winst, slechts drie clubs met een verlies van totaal minder dan 5mlj.

Het samenvoegen met deze zwakke broeder maakt t geheel niet sterker. Daarnaast heb ik door t topic heen al een aantal andere redenen aangegeven om niet deze weg op te gaan. Dit bericht is slechts een verdere ondersteuning van mijn standpunt in deze kwestie.
 
Ik ga d'r vanuit dat wij minder dan 87 mlj verlies draaien in het porfvoetbal. Laatste bericht (uit 2014) spreekt over stabiliseren onder de 20mlj.
bericht

Het samenvoegen met deze zwakke broeder maakt t geheel niet sterker. Daarnaast heb ik door t topic heen al een aantal andere redenen aangegeven om niet deze weg op te gaan. Dit bericht is slechts een verdere ondersteuning van mijn standpunt in deze kwestie.

Tenzij het meer inkomsten genereert en de deelnemende clubs ervan profiteren?
 
Tenzij het meer inkomsten genereert en de deelnemende clubs ervan profiteren?
Levert hooguit een grotere kloof tussen de hoogste klasse en de klasse eronder. Daarbij, ik zie de tv-inkomsten niet veel hoger worden met de samenvoeging. Ook andere inkomsten zie ik niet zo 1-2-3 stijgen door deze fusie.
 
Levert hooguit een grotere kloof tussen de hoogste klasse en de klasse eronder. Daarbij, ik zie de tv-inkomsten niet veel hoger worden met de samenvoeging. Ook andere inkomsten zie ik niet zo 1-2-3 stijgen door deze fusie.

Zo had ik het nog niet bekeken. Dank voor je inzicht!
 
Zo had ik het nog niet bekeken. Dank voor je inzicht!
Is ook maar een aanname van mijn zijde, maar zal mijn gedachtegang toelichten.
In bezoekersaantallen zie je een groot verschil tussen de eredivisie en eerstedivisie. Promoveert een club dan zie je vaak ook een significante toename in bezoekersaantallen (en omgekeerd na degradatie). Dit heeft vermoedelijk te maken met:
  1. het niveauverschil tussen de 2 niveau's;
  2. het verschil in speelmomenten (vrijdag/maandag versus t weekend);
  3. het ontbreken van de grote drie als tegenstander in de eerste-divisie.
Middenmoters zoals bijvoorbeeld H'veen Vitesse en Groningen hebben hun accommodatie hier ook op aangepast. FC Emmen (nog) niet, omdat die geen 'zekerheid' hebben van het in de eredivisie blijven (mogelijk is dit over 5jr anders, maar denk het niet).
Als we de competitie gaan splitsen zullen de grote middenmoters het heel moeilijk krijgen om het stadion dat zij hebben rendabel te houden, kortom de doodsteek voor dit soort clubs. Komt bij dat een deel van deze clubs ook nog eens als kweekvijver voor de top geldt, raak je dan ook kwijt en zal op lange termijn mogelijk een verschraling voor t nationale voetbal betekenen.

Nogmaals, allemaal aanname en mogelijk gewoon veel te negatief bekeken.
 
Ach gebaseerd op inkomende en uitgaande transfers. Ik denk dat we dan ook in een negatief daglicht komen. Niet om de korrels zout op tafels te strooien, maar echt serieus neem ik dit artikel niet.
Verder zitten de uitzendrechten momenteel op 103 mlj. De echte financiële cijfers zullen zo slecht wel niet zijn.
 
2. het verschil in speelmomenten (vrijdag/maandag versus t weekend);
Waarom is dat eigenlijk nog steeds een ding? Iedereen wil volgens mij gewoon in het weekend, waarom houden ze daar nog steeds zo halsstarrig aan vast?

Lijkt me niet dat het met de televisierechten te maken heeft, want er kijkt toch geen hond naar.
 
Waarom is dat eigenlijk nog steeds een ding? Iedereen wil volgens mij gewoon in het weekend, waarom houden ze daar nog steeds zo halsstarrig aan vast?

Lijkt me niet dat het met de televisierechten te maken heeft, want er kijkt toch geen hond naar.
Denk het wel, je hebt figuren die alles kijken. Zodra je eredivisie en eerstedivisie samenvoegt wordt er dus minder gekeken.

Afgelopen vrijdag trok AZ-RKC 57.000 kijkkers, t schakelkanaal 106.000. net iets meer dan een hond.
 
Denk het wel, je hebt figuren die alles kijken. Zodra je eredivisie en eerstedivisie samenvoegt wordt er dus minder gekeken.

Afgelopen vrijdag trok AZ-RKC 57.000 kijkkers, t schakelkanaal 106.000. net iets meer dan een hond.
106.000 honden??
 
Denk het wel, je hebt figuren die alles kijken. Zodra je eredivisie en eerstedivisie samenvoegt wordt er dus minder gekeken.

Afgelopen vrijdag trok AZ-RKC 57.000 kijkkers, t schakelkanaal 106.000. net iets meer dan een hond.

Met de digitale middelen zou je toch gewoon t kiezen van welke wedstrijd je live wil zien mogelijk moeten kunnen maken met Daarnaast een twee dagen geschiedenis om wedstrijden die je gemist hebt alsnog integraal te bekijken? Bij een duurdere abbo vorm ook Langer wellicht? De meerderheid van betaald voetbal kijkers zitten (lijkt me) wel met een smart TV, internet tussenschakel (consoles) of mediabox? Zou je het ook mogelijk moeten maken om bijv een weekendje live spaans voetbal erbij te nemen of de Italiaanse bekerfinale te zien. Als je meer inkomsten wil moet je afstappen van liniaire tv modellen zoals ziggo nu hanteert. Dat zet meer zoden aan de dijk dan een beneliga denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan