Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Moeten eten en drinken ook niet een beetje leuk en lekker blijven?

Ja, dat onderdeel leeft bij mij ook nogal. Zeker, gezond en goed zijn van belang, maar als ik elke dag fruit moet eten (waar ik echt niet vrolijk van wordt) en kaas moet laten staan, dan kies ik voor (wellicht) minder gezond. Over de wereld is er zeker de laatste 2000 jaar een fantastische kookcu ontstaan met geweldige gerechten en producten. Dat offer ik gewoon niet op voor een handje bessen en wat noten.
Wat ik wel geloof is dat op de scooter naar de lunchroom gaan om dagelijks daar een koffie met melk en suiker te drinken met een slagroompunt erbij, en over de dag een fles cola, chips, ’s avonds nog wat lekkers bij de koffie, een paar glazen alcoholhoudende drank niet leidt tot een gezond bestaan.
Maar zo drie keer per jaar nuttig ik uitermate graag een frikandel speciaal. Waarbij ik met name de wijze waarop de dieren gehouden zijn die voor de frikandellen gebruikt zijn problematisch vind.

Ja.
Is lekker, leuk én gezond niet wat iedereen het liefste zou willen?
En dan ook nog het liefst goed voor de dieren en zo goed mogelijk voor de planeet, als je dat belangrijk vindt.
Dat is natuurlijk ieder voor zich om te bepalen hoe ver hij/zij daar in wil gaan.
 
Nu wordt het een discussie met de strekking "Of het dan natuurlijk is, vind ik niet zo interessant", maar dat was wel mijn uitgangspunt. Hoe de voorouders miljoenen jaren geleden waren is in deze niet zo interessant, het gaat om de mens nu en die haalt zijn B12 normaliter uit dierlijke producten. En dat doet ie al heel lang. En heeft dat blijkbaar gewoon nodig. Aan jou verder de eer om een programma op te zetten dat de mens weer evolueert naar een soort die zijn B12 uit de grond haalt, maar dat heeft verder geen zin om te bespreken. In diezelfde geest, nee, het is niet opeens natuurlijk als we de supplementen aan vee bijvoeren, want ook dan is het door menselijk vernuft bijgevoegd. Ik snap die vraag niet meteen en zie niet waarom dat van belang is bij mijn vraagstelling. Ik heb het over de menselijke behoefte, en dat veganisme dat zonder supplementen kennelijk niet kan tegemoetkomen.

Verder is het heel simpel, he. You do you. Iedereen mag van mij vegan zijn. Maar de mens nu heeft dan wel supplementen nodig, en dat bevestigt voor mij dat ons lichaam nu daar niet op is afgesteld. Misschien snap ik het dan niet goed, of we hebben gewoon fundamenteel een andere kijk op zaken en leggen het op een andere manier aan onszelf uit. Dat kan. Wellicht zijn we het gewoon niet eens over sommige definities. 😉

Ik laat het hier verder bij. Anders wordt het een herhaling van zetten en dat is het me in deze niet waard.

Ja, de mens heeft B12 nodig.
Nee, een veganist kan in deze tijd niet aan B12 komen zonder een vorm van supplementatie.
En nee, dat maakt niet dat dierlijke producten nodig zijn om te leven of zo gezond mogelijk te leven.

En dan val ik in inderdaad in herhaling. Dus laat ik het hier ook maar bij :)
 
Nu niet, nee. In beginsel wel. Ik snap oprecht niet waarom dat een punt is om over te twisten.

In beginsel wel? Tja, dat betwist ik dus in eerdere posts.

Verder weet ik ook niet waarom het een punt is om over te twisten. Want zoals meermaals aangegeven: het is niet relevant om te bepalen wat een optimaal voedingspatroon is en hoe we daar anno 2020 aan kunnen voldoen.
 
Hoi. Ik weet niet of je veganist of vegetariër bent, maar toch wederom de vraag. Waar haal je die B12 dan uit?

En nogmaals, ik heb het niet over vlees, maar over dierlijke producten.

Of jij eet wel gewoon dierlijke producten en dan is dit niet een ding.

B12 haal ik uit (vegan) tabletten. Waarom vraag je dat?
 
In beginsel wel? Tja, dat betwist ik dus in eerdere posts.

Verder weet ik ook niet waarom het een punt is om over te twisten. Want zoals meermaals aangegeven: het is niet relevant om te bepalen wat een optimaal voedingspatroon is en hoe we daar anno 2020 aan kunnen voldoen.

Omdat je in jouw posts "in beginsel" vergelijkt met een ander soort mens van miljoenen jaren geleden en die bestaat nu niet meer. Dan zeg ik toch niks geks?

En tja, tegenwoordig is het niet meer nodig dankzij supplementen, maar nogmaals.. Daar ging m'n vraag niet over. Het ging over het lichaam nu en de behoefte nu en dat veganisme daar zonder supplementen niet aan kan voldoen. Ergo, ons lichaam is er in beginsel nu niet op afgestemd. En daar kunnen we nu niks aan veranderen.

Afijn. Etc. Etc. Etc.
 
Omdat je in jouw posts "in beginsel" vergelijkt met een ander soort mens van miljoenen jaren geleden en die bestaat nu niet meer. Dan zeg ik toch niks geks?

Eigenlijk wel.
We zijn niet van de ene op andere dag veranderd. We lijken, zeker in de hele spijsvertering, nog heel veel op die voorouders.
Net zoals we veel lijken op de andere mensapen, die naast ons zijn geëvolueerd, stammende uit dezelfde voorouders.
In feite is er dus nog behoorlijk wat van 'dat ander soort mens van miljoenen jaren geleden' in ons aanwezig op dit moment.
 
Eigenlijk wel.
We zijn niet van de ene op andere dag veranderd. We lijken, zeker in de hele spijsvertering, nog heel veel op die voorouders.
Net zoals we veel lijken op de andere mensapen, die naast ons zijn geëvolueerd, stammende uit dezelfde voorouders.
In feite is er dus nog behoorlijk wat van 'dat ander soort mens van miljoenen jaren geleden' in ons aanwezig op dit moment.

Nee, we zijn niet van de ene op de andere dag veranderd. Maar we zijn het wel.

Ik kan nu wederom de vraag stellen, kom jij aan je B12 zonder supplementen, maar het antwoord is inmiddels bekend toch?
 
Nee, we zijn niet van de ene op de andere dag veranderd. Maar we zijn het wel.

Ik kan nu wederom de vraag stellen, kom jij aan je B12 zonder supplementen, maar het antwoord is inmiddels bekend toch?

Ik zeg net dat we helemaal niet veel veranderd zijn :ROFL:
En het antwoord op die vraag heb ik inmiddels 3 keer gegeven. Ik snap je punt echt niet. In mijn beleving heb ik wat ik dacht dat je punt was meerdere malen weerlegd, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Ik geef het op, sorry Ralf :xp:
 
Ik zeg net dat we helemaal niet veel veranderd zijn :ROFL:
En het antwoord op die vraag heb ik inmiddels 3 keer gegeven. Ik snap je punt echt niet. In mijn beleving heb ik wat ik dacht dat je punt was meerdere malen weerlegd, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Ik geef het op, sorry Ralf :xp:

Ik snap jouw punt ook niet, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

Ik denk dat we ideologisch gewoon te ver uit elkaar liggen. Jij wil vasthouden aan jouw beeld. Das prima verder. Feit blijft dat een lichaam zonder supplementen niet aan B12 kan komen vanuit een veganistisch dieet, en aangezien B12 erg belangrijk is voor je lijf, kun je stellen dat een veganistisch dieet voor de mens nu niet voldoet. Zonder supplementen. Ik blijf het maar herhalen.

Edit: ik zie je overigens vooral het woord "vlees" herhalen, maar voor de duidelijkheid, daar doel ik dus niet eens op. We halen B12 uit dierlijke producten, maar niet per se uit vlees. Vandaar mijn eerdere stelling dat ik vegetarisch heus nog wel kan begrijpen, maar dat ik het nut en de noodzaak van veganisme nog steeds niet zie.
 
Laatst bewerkt:
Je blijft vasthouden aan de dirt, terwijl ik duidelijk ook over water drinken heb. Daarvan neem je heel wat meer in dan zand van de groenten/fruit.
Dus nee, geen kilo's grond.
En nee, ik kan het niet uitrekenen, want ik heb geen goede cijfers van de hoeveelheid B12 in de grond.
Net zoals alles wat vroeger was, blijft het bij theorieën, voor zover het niet direct uit bronnen als overblijfselen te onderzoeken en dus te bewijzen valt.
Misschien was het 1 van de bronnen op de manier die ik noem. Misschien at men insecten die in de groenten en fruit zaten.
En ja, natuurlijk haalde men het later, die afgelopen 2 miljoen jaar ook voor een deel uit vlees (waar ze helemaal niet veel van aten).

Volgens mij is het B12-punt best wel een dingetje, zoals Vedette ook al terecht aangeeft. Als je aandraagt dat we in de periode toen we vroeger – schijnbaar, concreet bewijs heb ik niet gezien – ook al heel lang zonder dierproducten leefden als mens omdat we de B12 uit de ‘grond’ haalden vind ik dat een bewering die wel wat onderbouwing behoeft. Die mis ik (nog steeds), vandaar mijn reactie op dat vlak.

Wel jammer dat in je laatste alinea cynisme de kop opsteekt.

Jij snapt duidelijk het concept van RCT vs observational e.d. . Dan weet jij ook dat het op het gebied van voeding ontzettend moeilijk is om lange termijn RCT uit te voeren. Op korte termijn is het al lastig, en de moeilijkheid van korte termijn is dat je het niet kan extrapoleren naar de lange termijn.
Observational kan over een lange termijn, maar heeft zijn duidelijk tekortkomingen.
Allemaal mee eens. Dat maakt de voedingswetenschap extra lastig, wat het makkelijker maakt om bad science te doen en mensen al dan niet expres onzin wijs te gaan maken.
Maar ik heb niet de indruk dat je serieus naar de door mij geposte bronnen hebt gekeken. In plaats van alles weg te vegen alszijnde dat het 'toevallig' WFPB aanwijst, lijkt het mij beter om op de inhoud van de bronnen te discussieren. Als je er simpelweg geen zin in hebt om ze te bekijken, mij best. Maar om het zo opzij te zetten is wel erg makkelijk.


Nee cynist , ik zie niet direct dat dit een gesponsord onderzoek is.
Wat ik wel zie, is dat er in de responses nogal wat vraagtekens bij het onderzoek en vooral de resultaten daaruit grote vraagtekens worden gezet.
Bekijk die ook eens.

Ja, ik word er inderdaad een beetje cynisch van. De zaken/links/bronnen die je aanhaalt ken ik allemaal hoor, inclusief de ontkrachting e/o tegenargumenten ervan. McGovern lijkt in je filmpje bijvoorbeeld een held die goed beleid maakte en bestreden werd door Big ***. Een andere kijk erop geeft een uitgebreide meta-analyse die heeft teruggekeken en de conclusie trok dat zijn beleid (wat de wereldwijde aanval op verzadigd vet opende) niet ondersteund werd door wetenschappelijk bewijs. In plaats van m.i. onterecht klagen dat zijn geloof dat vet slecht is niet breed uitgerold werd (iemand die de decennia waarin verzadigd vet gedemoniseerd werd heeft gemist leefde volgens mij in een grot) zou ik dus eerst even teruggaan naar de vraag op basis waarvan hij zijn beleid überhaupt vormgegeven heeft. In ieder geval niet op daadwerkelijke wetenschap.

Zo kan ik op alle linkjes/bronnen wel reageren. Volgens mij komen we daarmee alleen geen steek verder.

Ik postte zelf een link naar een RCT met de volgende conclusie:

“Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.”

Terwijl je aangeeft het jammer te vinden dat ik niet inhoudelijk op al je punten/links inga, is dan je voornaamste opmerking dat ik de comments moet lezen die van mensen die hun vraagtekens bij het onderzoek zetten.

Je kunt m.i. niet enerzijds (terecht) bevestigen dat voedingsonderzoek heel lastig is en het bewijs tegenstrijdig, maar anderzijds stug volhouden dat datzelfde voedingsonderzoek wel heel duidelijk jouw voedingsfilosofie ondersteunt en onderbouwt. Je bent heel kritisch op onderzoek en de motivaties en geldstromen erachter, hebt het volop over bad science en BIG ***, maar ik zie diezelfde kritische houding niet terug richting de bronnen die je zelf post om te onderbouwen dat het WFPB voedingspatroon het beste patroon zou zijn. Dan denk ik dat we het er verder beter bij kunnen laten en allemaal doorgaan met wat we het meest gezonde en leuke voedingspatroon vinden. (Y)

Na twee dagen vegetarisch te hebben gedineerd zet ik zo meteen naast een shitload aan groente dus nog eens stukje rund van de natuurboer op het vuur, gebakken in een plak roomboter. ;)
 
Hier was het rode linzen schotel met bloemkool en zwarte rijst. Een avocado salade er bij, sausje van honing-mosterd er over heen. Was vegan en lekker.
Geen idee waar ik mijn B12 voor vandaag vandaan heb gehaald. Vedette, enig idee? :maniac:
 
Terug
Bovenaan Onderaan