Racisme & Discriminatie

Sorry dat mijn over over over over over over over over over over over over over over over bed opa jouw over over over over over over over over over over over over over opa pijn heeft gedaan.

Ik hoop dat dit een mislukte poging tot humor is en niet dat je daadwerkelijk zo over racisme en discriminatie denkt.

Met dit soort opmerkingen sla je toch behoorlijk wat planken mis, zeg. Dat je over Ajax altijd simpel doet is je uiteraard vergeven als PSV fan op een PSV forum, maar ik hoop niet dat je het gerechtvaardigd vindt om net zo simpel te doen over racisme, het verleden van Nederland/'onze' (en inderdaad: 'onze'!) rol in de slavernij en de gevolgen die donkere mensen daar vandaag de dag nog van ondervinden. Wat vroeger met die mensen is gebeurd, is tragisch. Het blijft een van de donkere kanten van de geschiedenis van ons land. Het gevolg daarvan is dat de littekens ervan nog lang niet verdwenen zijn. Je kunt jouw ogen ervoor sluiten en voor eeuwig verongelijkt zitten doen wanneer het op dit soort onderwerpen aankomt, maar het zou je sieren als je er een keer echt over na zou durven denken en het probeert te accepteren.

Dan even los van bovenstaande en niet gericht op iemand -

Man, man. Wat bij Den Bosch is gebeurd is werkelijk te droevig voor woorden. Dat dit nog steeds kan gebeuren is werkelijk schrijnend. Ik walg van de supporters, maar minstens net zo veel van egoïstische, schaamteloze landgenoten die weer vooraan in de rij staan om het op wat voor manier dan ook te bagatelliseren.

Ik vind Hugo Borst een mafklapper eerste klas, maar volgens mij heeft hij het hart wel op de goede plek. Hulde voor zijn column:

"Zuigende zwartepietliedjes vanaf het begin van FC Den Bosch-Excelsior richting Ahmad Mendes Moreira. Conservatief geschat: een man of dertig. De rest op die tribune staat er lachend of zwijgend bij. Het schorriemorrie volhardt. Als ze niet zingen komt er ander gif uit hun gore monden." Woorden zweven rond als asbestdeeltjes. [...] Tussen al het besmettelijke ('kankerzwarte', 'kankerneger', 'kankerzwartepiet') duikt het woord 'katoenplukker' op. Die is het vuigst. Vanwege de directe verwijzing naar een koloniaal verleden, vanwege het gekoketteer met de slavernij."

"Wie dan op Twitter kijkt, ziet een aanhanger van FC Den Bosch de Hitlergroet brengen. Hij is zeer duidelijk herkenbaar, dat stuk white trash kun je zo oppakken, in de cel gooien en pas na 24 uur verhoren. Hij zal snikkend zeggen: 'Ik groette mijn oom Dik aan de overkant met een gestrekte arm'. [...] Even erg als het gif vanaf de tribune zijn de ontkenningen van mensen van FC Den Bosch die ze, dachten we, wel op een rijtje hadden: het is geen racisme, het zijn kraaiengeluiden, zeggen ze.

[...]Jammer genoeg wint Excelsior niet. Het wordt 3-3. Erg is wat de trainer van FC Den Bosch - in de buurt van verslaggevers nota bene, hoe stupide kun je zijn - uitbraakt tegen Mendes Moreira: dat-ie een zielig mannetje is, dat-ie zielig reageerde. Als de zaak in de media is geëscaleerd, maakt deze hork terugtrekkende bewegingen, de lafaard."


Perfect verwoord.

Enfin, elk jaar weer Anne Frank dit, joden zus, joden zo, 5 mei en weet ik het wat allemaal, maar wanneer we worden geconfronteerd met ons historisch besef (of beter gezegd een gebrek daar aan) ten aanzien van slavernij en racisme, staan we op onze achterste poten en moet men niet zo overdrijven. Een vorm van hypocrisie die ik alleen maar kan verafschuwen. Want wij weten goed te bepalen wat donkere mensen wel of niet moeten voelen bij onze tradities of hun dagelijkse confrontaties met onze donkere kanten.

De lawine aan absurde kots die van de tribunes in Den Bosch af kwam is alleen maar een bevestiging van het feit dat we de gevoelens van donkere mensen best serieus mogen blijven nemen. Idem voor ons decemberfeestje; Google voor de grap eens wat buitenlandse media erover schrijven. We voelen ons hier vaak moreel superieur ten opzichte van veel andere landen of regimes, maar wanneer we vanuit het buitenland terechte verontwaardiging horen richting enkele tradities hier, kunnen we het vaak niet hebben. So much voor onze immer bewierookte en zelfbenoemde tolerantie. En wanneer je doet aan iets wat ook maar een beetje te maken heeft met beschaving, inlevingsvermogen of tolerantie, word je tegenwoordig al weg gezet als linkse gekkie door populistische blaaskaken zoals Baudet of zijn nog bekrompenere aanhang. Lekker bezig, Nederland.
Ik schijn erg goed te zijn in applaudisseren, dus dat doe ik gewoon nog een keer.
 
Nee, dan de situatie bij FC den Bosch: https://www.vi.nl/nieuws/fc-den-bosch-komt-met-tekst-en-uitleg-memphis-roept-op-tot-actie

Wat een prutbestuur. Ongelofelijk.

EJpJ5yDXYAAMwD_
Hoe hoog zijn die boompjes die je verkoopt?
Ongeveer 1meter80 denk ik.
 
Nee, maar ik vermoed dat men niet daadwerkelijk denkt dat met het afschaffen van Zwarte Piet racisme verslagen is. Het gaat er de tegenstanders om dit soort verschijnselen af te schaffen in een poging de wereld opnieuw op te voeden, wat tijd nodig zal hebben, maar juist daarom moet je wel ergens beginnen.

Natuurlijk heeft het deels met heropvoeden maken, maar ook vooral met het openstaan voor anderen. Als je begint met het principe dat je elkaar in zijn of haar waarde laat en dus open een gesprek kan aangaan dan heb je de helft al gewonnen.

Als ik kijk hoe men in Singapore met allerlei nationaliteiten, samenwoont en elkaar respecteerd dan zie ik hoe het ook kan, zo vieren ze er samen de belangrijkste feestdagen van de moslims en de christenen. Zolang men zich blijft focussen op zaken die niet belangrijk zijn ipv echt de verbinding op te zoeken gaan we nergens naartoe met z'n allen.

In de hele discussie over zwarte piet, racisme heb ik nog geen enkele keer het gevoel gehad dat er geluisterd wordt naar de nadere partij (van beide zijdes). De ontwikkeling van mensen en het geven van gelijke kansen en dit begint al op de scholen door te kijken naar kwaliteiten en niet meer denken in man/vrouw, zwart/wit, slim/dom enzovoort.


Enfin, elk jaar weer Anne Frank dit, joden zus, joden zo, 5 mei en weet ik het wat allemaal, maar wanneer we worden geconfronteerd met ons historisch besef (of beter gezegd een gebrek daar aan) ten aanzien van slavernij en racisme, staan we op onze achterste poten en moet men niet zo overdrijven. Een vorm van hypocrisie die ik alleen maar kan verafschuwen. Want wij weten goed te bepalen wat donkere mensen wel of niet moeten voelen bij onze tradities of hun dagelijkse confrontaties met onze donkere kanten.

Is 4 en 5 mei niet voor iedereen die gesneuveld is voor onze vrijheid en is het geen viering van onze vrijheid. Ik vind het herdenken van iedereen die voor Nederland heeft gevochten de gedachtegang van 4 mei en op 5 mei is het vieren van de vrijheid die we sindsdien hebben. Voor mij heeft het weinig te maken met de 2de wereldoorlog en zoals je zelf ook al aangeeft hebben de Joden ook veel noten op hun zang en zijn ze een ster in het klagen over hoe slecht ze behandeld worden, maar het ondertussen zelf keihard doen bij de Palestijnen.

De geschiedenis is wat het is en we kunnen het verhaal vertellen zoals het toen gebeurd is, of alles gaan bekijken met een bril van tegenwoordig en het proberen te staven aan hedendaagse moraal en de wetten. Echter als je dat doet dan probeer je de geschiedenis te herschrijven en kun je het dus niet in het juiste perspectief plaatsen. Alles wat er is gebeurd heeft ons gebracht tot waar we nu zijn, maar de feiten los zien van wie je zelf bent is iets wat niet goed lukt.


Idem voor ons decemberfeestje; Google voor de grap eens wat buitenlandse media erover schrijven. We voelen ons hier vaak moreel superieur ten opzichte van veel andere landen of regimes, maar wanneer we vanuit het buitenland terechte verontwaardiging horen richting enkele tradities hier, kunnen we het vaak niet hebben.

En wat hebben de Buitenlandse media te maken met de tradities in Nederland? Hebben ze een gedegen onderzoek gedaan en weten wat er echt speelt of schreeuwen ze maar wat. Ditzelfde heb ik met iedereen op Dumpert die het geweldig vinden als er weer een matador gespiest wordt door een stier. Ze kennen de traditie niet, maar ze schreeuwen wel om het hardst dat het niet mag zonder ook maar enige kennis te hebben.
De media in het algemeen is behoorlijk aan het afglijden qua onderzoeksjournalistiek, want we moeten snel scoren en gedegen onderzoek is er helaas niet meer bij.
 
Mijn opmerking had niks met humor of verongelijking te maken. Het was eigenlijk een reactie op 'wij moeten excuses maken voor wat er 400 jaar geleden is gebeurd, dan is het toch duidelijk dat ze vinden dat wij schuldig zijn en ons zo moeten voelen.' van Teamspirit. Hoe raar het zou zijn als de huidige samenleving hun excuses moet maken voor iets dat 400 jaar geleden heeft plaats gevonden. Ik kan me daar echt niet schuldig om voelen, aangezien ik 0.0 invloed op die situatie heb gehad. Als ik me daar al schuldig om moet voelen, dan ga ik een zwaar schuldig leven tegemoet met al die ellende in de wereld waar ik in een diep ver verleden aan verbonden zou kunnen zijn.

De enige manier van "excuses" maken is elkaar gelijk te behandelen en die tijd achter je te laten. Ik heb er geen problemen mee om dat te doen en ik denk (gelukkig) nog vele mensen met mij. Maar helaas staat daartegenover ook een groep die er blijkbaar nogal moeite mee heeft, zo blijkt gisteren. En ik denk dat het nog jaren zal duren voordat zoiets over is, al betwijfel ik zelfs of het ooit nog uit de wereld gaat.
 
Mijn opmerking had niks met humor of verongelijking te maken. Het was eigenlijk een reactie op 'wij moeten excuses maken voor wat er 400 jaar geleden is gebeurd, dan is het toch duidelijk dat ze vinden dat wij schuldig zijn en ons zo moeten voelen.' van Teamspirit. Hoe raar het zou zijn als de huidige samenleving hun excuses moet maken voor iets dat 400 jaar geleden heeft plaats gevonden. Ik kan me daar echt niet schuldig om voelen, aangezien ik 0.0 invloed op die situatie heb gehad. Als ik me daar al schuldig om moet voelen, dan ga ik een zwaar schuldig leven tegemoet met al die ellende in de wereld waar ik in een diep ver verleden aan verbonden zou kunnen zijn.

De enige manier van "excuses" maken is elkaar gelijk te behandelen en die tijd achter je te laten. Ik heb er geen problemen mee om dat te doen en ik denk (gelukkig) nog vele mensen met mij. Maar helaas staat daartegenover ook een groep die er blijkbaar nogal moeite mee heeft, zo blijkt gisteren. En ik denk dat het nog jaren zal duren voordat zoiets over is, al betwijfel ik zelfs of het ooit nog uit de wereld gaat.
Ik merk zelf dat ik me in ieders post hier wel kan vinden en dat maakt het lastig discussieren dus waag ik me er niet meer aan.
Ikzelf reken de huidige Duitser niets aan aangaande de holocaust en ik heb het idee dat mij wel de slavernij wordt aangerekend.
Ihattaren hoeft mij ook geen excuses aan te bieden dat Zoet alle ballen doorlaat.
Ik zal dan ook nooit mijn excuses aanbieden voor de slavernij, wel mijn afkeer tegen personen zoals zondag in Den Bosch.
 
Ik merk zelf dat ik me in ieders post hier wel kan vinden en dat maakt het lastig discussieren dus waag ik me er niet meer aan.
Ikzelf reken de huidige Duitser niets aan aangaande de holocaust en ik heb het idee dat mij wel de slavernij wordt aangerekend.
Ihattaren hoeft mij ook geen excuses aan te bieden dat Zoet alle ballen doorlaat.
Ik zal dan ook nooit mijn excuses aanbieden voor de slavernij, wel mijn afkeer tegen personen zoals zondag in Den Bosch.

Goede aanvulling. Het voorbeeld met de Duitsers is ook een goede en meer recent voorbeeld. Van die huidige generatie verwacht ik ook geen excuses. Ik wil hooguit de fiets van mijn opa terug
 
Mijn opmerking had niks met humor of verongelijking te maken. Het was eigenlijk een reactie op 'wij moeten excuses maken voor wat er 400 jaar geleden is gebeurd, dan is het toch duidelijk dat ze vinden dat wij schuldig zijn en ons zo moeten voelen.' van Teamspirit. Hoe raar het zou zijn als de huidige samenleving hun excuses moet maken voor iets dat 400 jaar geleden heeft plaats gevonden. Ik kan me daar echt niet schuldig om voelen, aangezien ik 0.0 invloed op die situatie heb gehad. Als ik me daar al schuldig om moet voelen, dan ga ik een zwaar schuldig leven tegemoet met al die ellende in de wereld waar ik in een diep ver verleden aan verbonden zou kunnen zijn.

De enige manier van "excuses" maken is elkaar gelijk te behandelen en die tijd achter je te laten. Ik heb er geen problemen mee om dat te doen en ik denk (gelukkig) nog vele mensen met mij. Maar helaas staat daartegenover ook een groep die er blijkbaar nogal moeite mee heeft, zo blijkt gisteren. En ik denk dat het nog jaren zal duren voordat zoiets over is, al betwijfel ik zelfs of het ooit nog uit de wereld gaat.

Fair enough, maar dat is - hoewel ik niet voor ze kan spreken - denk ik ook waar het voor veel donkere mensen schuurt; dat mensen terugvallen op het "toch niet mijn schuld"-argument. Daar gaat het namelijk niet om. Heeft iemand jou ooit gevraagd je excuses ervoor aan te bieden? Heb je een donker iemand ooit horen zeggen dat alle blanken van anno 2019 hun verontschuldigingen moeten aanbieden? Lijkt me sterk, volgens mij gaat het daar totaal niet om.

Juist dit soort dooddoeners zorgen ervoor dat zo'n groep zich niet gehoord voelt. Het probleem is er nog steeds en het gevoel wordt alleen maar versterkt wanneer wij het met z'n allen gaan zitten bagatelliseren of het wegpraten door te wijzen naar onze voorvaderen. Wat hebben die mensen eraan wanneer wij zeggen "ah - kut voor je, maar het is mijn schuld niet"? Niets. Net zoals dat ze er niets aan hebben wanneer je zegt "ah - kut voor je, sorry man". Het gaat alleen maar om onderkenning van het probleem. Toegeven dat er - hoewel de slavernij iets is wat zich generaties voor ons heeft afgespeeld - nog steeds sporen van te vinden zijn binnen de maatschappij. Met FC DB als recent voorbeeld, maar ook zwarte piet. Neen, jij bent geen racist omdat je zwarte piet leuk vindt. Neen, zelfs niet als je het de rest van jouw leven zult vieren op die manier. Wees alleen een beetje empathisch en schiet niet direct in de verdediging - of sterker nog, aanval - wanneer een groepje donkere mensen vertelt dat ze elk jaar rond begin december met een knoopje in hun maag zitten. Juist door onze geschiedenis.
 
Nederland op zijn smalst laat van zich horen. Moraal ridders buitelen over elkaar heen. Makkelijk scoren als dit foute gedrag gebeurt bij een club als Den Bosch.
Hard optreden is het medicijn volgens deze ridders, waaronder punt aftrek nou dan wordt de competitie toch nog spannend als malloten van een vreemde club een Ajax shirt aantrekken en in de Arena gaan schreeuwen.
Dan de boter berg op de hoofden:
WK in Qatar niets mis mee
Geld naar de grote clubs komt allemaal eerlijke bedrijven en landen

Ronduit hysterie en hypocrisie op zijn hoogtepunt. Kan ik er nu vanuit gaan dat de KNVB niet naar Qatar gaat, hoeven we niet van het veld af te lopen. Of zijn deze mensen rechten niet van belang.
 
Nederland op zijn smalst laat van zich horen. Moraal ridders buitelen over elkaar heen. Makkelijk scoren als dit foute gedrag gebeurt bij een club als Den Bosch.
Hard optreden is het medicijn volgens deze ridders, waaronder punt aftrek nou dan wordt de competitie toch nog spannend als malloten van een vreemde club een Ajax shirt aantrekken en in de Arena gaan schreeuwen.
Dan de boter berg op de hoofden:
WK in Qatar niets mis mee
Geld naar de grote clubs komt allemaal eerlijke bedrijven en landen

Ronduit hysterie en hypocrisie op zijn hoogtepunt. Kan ik er nu vanuit gaan dat de KNVB niet naar Qatar gaat, hoeven we niet van het veld af te lopen. Of zijn deze mensen rechten niet van belang.
Huh? Mag er geen (volledig terechte) woede zijn vanwege racisme en discriminatie in Nederland omdat er in het buitenland mensenrechten worden geschonden? Gewoon maar de boel de boel laten? Ach, wat maken die oerwoudgeluiden ook uit joh. Noem er nog een paar zwarte piet, doe nog een paar keer de Hitlergroet waar kinderen bij zijn en laten we Bruma ook lachend een katoenplukker noemen. Alhoewel, wellicht iets met bloeddiamanten, dat past deze Afrikaan beter. Sjonge jonge...
 

De moeite waard om te lezen. Zijn emoties volledig terecht, zijn optimisme bemoedigend. Hoewel deze jongen net zo Nederlands is als één ieder ander, draagt hij met zo een instelling meer bij aan ons land dan al die schoften die zich verheven voelen omdat zij een andere huidskleur hebben.
 
Laatst bewerkt door een ninja:
En wat hebben de Buitenlandse media te maken met de tradities in Nederland? Hebben ze een gedegen onderzoek gedaan en weten wat er echt speelt of schreeuwen ze maar wat. Ditzelfde heb ik met iedereen op Dumpert die het geweldig vinden als er weer een matador gespiest wordt door een stier. Ze kennen de traditie niet, maar ze schreeuwen wel om het hardst dat het niet mag zonder ook maar enige kennis te hebben.
De media in het algemeen is behoorlijk aan het afglijden qua onderzoeksjournalistiek, want we moeten snel scoren en gedegen onderzoek is er helaas niet meer bij.
Tja, veel van de media papegaaien ook maar wat. Zoals wij makkelijk oordelen over stomme dingen in de VS, zo zal dat andersom ook gebeuren. Het lijkt me stug dat die Amerikanen enig idee hebben wat er exact speelt (in het geval van Zwarte Piet).
Mijn opmerking had niks met humor of verongelijking te maken. Het was eigenlijk een reactie op 'wij moeten excuses maken voor wat er 400 jaar geleden is gebeurd, dan is het toch duidelijk dat ze vinden dat wij schuldig zijn en ons zo moeten voelen.' van Teamspirit. Hoe raar het zou zijn als de huidige samenleving hun excuses moet maken voor iets dat 400 jaar geleden heeft plaats gevonden. Ik kan me daar echt niet schuldig om voelen, aangezien ik 0.0 invloed op die situatie heb gehad. Als ik me daar al schuldig om moet voelen, dan ga ik een zwaar schuldig leven tegemoet met al die ellende in de wereld waar ik in een diep ver verleden aan verbonden zou kunnen zijn.

De enige manier van "excuses" maken is elkaar gelijk te behandelen en die tijd achter je te laten. Ik heb er geen problemen mee om dat te doen en ik denk (gelukkig) nog vele mensen met mij. Maar helaas staat daartegenover ook een groep die er blijkbaar nogal moeite mee heeft, zo blijkt gisteren. En ik denk dat het nog jaren zal duren voordat zoiets over is, al betwijfel ik zelfs of het ooit nog uit de wereld gaat.
Eens. Van mij mag de regering namens Nederland ook nog best een erkenning uitspreken. Al is dat ook lastig. Nederland bestaat pas sinds 1830 in deze vorm.
Fair enough, maar dat is - hoewel ik niet voor ze kan spreken - denk ik ook waar het voor veel donkere mensen schuurt; dat mensen terugvallen op het "toch niet mijn schuld"-argument. Daar gaat het namelijk niet om. Heeft iemand jou ooit gevraagd je excuses ervoor aan te bieden? Heb je een donker iemand ooit horen zeggen dat alle blanken van anno 2019 hun verontschuldigingen moeten aanbieden? Lijkt me sterk, volgens mij gaat het daar totaal niet om.

[.....]
Volgens mij wordt de slavernijkaart toch best vaak gespeeld? Maar er is uit die tijd niemand meer in leven. Daar wordt regelmatig op teruggegrepen. Maar je kunt de geschiedenis niet meer rechtbreien. Misstanden hebben plaatsgevonden over de hele wereld, door alle rassen. We kunnen beter onze energie steken in een gelijke behandeling van iedereen in het heden. Daar is nog genoeg werk te verrichten. In Nederland en zeker daarbuiten.
 
Heeft iemand jou ooit gevraagd je excuses ervoor aan te bieden? Heb je een donker iemand ooit horen zeggen dat alle blanken van anno 2019 hun verontschuldigingen moeten aanbieden? Lijkt me sterk, volgens mij gaat het daar totaal niet om.


Ze vragen duidelijk om excuses van de Nederlandse regering die ons land en dus ons vertegenwoordigd. Indirect vragen ze dus aan alle Nederlanders om zich schuldig te voelen. En ja daar stoor ik me heel erg aan. Zelfs het feit dat onze regering excuses moeten aanbieden volgens deze mensen vind ik al te gek voor woorden. Mensen die in het verleden leven komen nooit verder met hun leven, maar dat is precies wat ze wel doen. De enige manier om vooruit te komen is om het verleden te laten rusten en samen verder te bouwen.

Zolang ze blijven doordrammen over wat er met hun opa van 7-9 generaties geleden is gebeurd dan snap je het leven niet helemaal. Alleen al het feit dat de meeste mensen alleen maar hun 3de generatie kennen vind ik het erg ver zoeken van ze om terug te gaan naar nog 4 generaties eerder.
Als ik dezelfde redenatie aan zou houden, dan zou ik alle Jappen nog steeds doodgemarteld willen hebben, want mijn opa heeft in een jappenkamp gezeten. Maar vreemd genoeg heeft dezelfde opa mij altijd geleerd, dat zijn haat tegen de Japanners nooit op ons doorgegeven mocht worden. (bij de Tsunami op japan zei hij zelfs, ik heb er een feestje van gemaakt toen ik zag hoeveel dode Japanners er waren en ik was zo blij, maar ik mag dit niet zeggen en vergeet nooit dat je moet vergeven om gelukkig te worden).



Eens. Van mij mag de regering namens Nederland ook nog best een erkenning uitspreken. Al is dat ook lastig. Nederland bestaat pas sinds 1830 in deze vorm.

Is al gebeurd in 2013, zie link hierboven.
 
Ze vragen duidelijk om excuses van de Nederlandse regering die ons land en dus ons vertegenwoordigd. Indirect vragen ze dus aan alle Nederlanders om zich schuldig te voelen. En ja daar stoor ik me heel erg aan. Zelfs het feit dat onze regering excuses moeten aanbieden volgens deze mensen vind ik al te gek voor woorden. [..]

Okay, hier kan ik me best in vinden. Los van het feit dat het ronduit onzinnig is om nu als Nederlander excuses aan te bieden voor iets wat generaties geleden is gebeurd, vind ik het ook de verkeerde aanpak om tot elkaar te komen. Je creëert imo zo onnodig de verkeerde verhoudingen; ik ben het ermee eens dat het vooral zou moeten gaan over gelijkwaardigheid nu en in de toekomst. Met wel de belangrijke kanttekening dat het probleem onderkend wordt (en niet weg kijken voor de sporen die hiervan nog merkbaar zijn binnen de samenleving), dat we niets bagatelliseren van vroeger en dat we ons meer empathisch proberen op te stellen richting de emoties die bij deze groep mensen nog altijd aanwezig zijn, of het nu door een Den Boschje is of door Sinterklaas.

Als je daadwerkelijk staat voor gelijkwaardigheid en enig historisch besef hebt, ga je namelijk niet lopen schuimbekken wanneer een groepje - gezien de geschiedenis volkomen begrijpelijk - aangeeft dat ze zich niet senang voelen bij een decemberfeestje. Dan kunnen we best met z'n allen meedenken.
 
Okay, hier kan ik me best in vinden. Los van het feit dat het ronduit onzinnig is om nu als Nederlander excuses aan te bieden voor iets wat generaties geleden is gebeurd, vind ik het ook de verkeerde aanpak om tot elkaar te komen. Je creëert imo zo onnodig de verkeerde verhoudingen; ik ben het ermee eens dat het vooral zou moeten gaan over gelijkwaardigheid nu en in de toekomst. Met wel de belangrijke kanttekening dat het probleem onderkend wordt (en niet weg kijken voor de sporen die hiervan nog merkbaar zijn binnen de samenleving), dat we niets bagatelliseren van vroeger en dat we ons meer empathisch proberen op te stellen richting de emoties die bij deze groep mensen nog altijd aanwezig zijn, of het nu door een Den Boschje is of door Sinterklaas.

Als je daadwerkelijk staat voor gelijkwaardigheid en enig historisch besef hebt, ga je namelijk niet lopen schuimbekken wanneer een groepje - gezien de geschiedenis volkomen begrijpelijk - aangeeft dat ze zich niet senang voelen bij een decemberfeestje. Dan kunnen we best met z'n allen meedenken.
En zo zijn we hier toch weer tot elkaar gekomen. Wel erg beschaafd, vind je niet? ;)

Een wellicht iets te lange quote van Humberto Tan, maar voor dit onderwerp mag dat vast wel (het artikel op AD is nog een stuk langer).

Mooi, al zie ik nu dat er nog steeds over knechten gesproken wordt. Waarom kunnen Sinterklaas en de Pieten niet gewoon een team zijn?
 
Met wel de belangrijke kanttekening dat het probleem onderkend wordt (en niet weg kijken voor de sporen die hiervan nog merkbaar zijn binnen de samenleving), dat we niets bagatelliseren van vroeger en dat we ons meer empathisch proberen op te stellen richting de emoties die bij deze groep mensen nog altijd aanwezig zijn

Mee eens, maar dan moeten degene die deze emoties voelen ook onze emoties willen aanhoren en daar empathie voor opbrengen. En als mensen emoties voelen bij iets van meer dan 150 jaar geleden en dit persoonlijk aanrekenen dan vind ik dat je toch eens moet gaan kijken of je niet eens bij een psycholoog langs moet gaan. Je eigen geluk en toekomst kan niet afhangen van zaken die zolang geleden zijn gebeurd en vooral waar je nooit bij geweest bent.
Dat er geen gelijke behandeling is, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan altijd maar weer teruggrijpen naar het verleden heeft geen zin. Vrouwen doen dit toch ook niet, ze worden nog altijd minder betaald worden, minder gepromoveerd worden enzovoorts. Ze kijken ook vooruit en naar het huidige probleem en willen dat oplossen. Deze vrouwen zeggen niet omdat de mannen die ze vroeger geen kiesrecht gaven of ontsloegen omdat ze moeder werden, de huidige generatie mannen daar nog steeds voor verantwoordelijk is en dat wij onze excuses moeten aanbieden voor deze discriminatie van vroeger.

Dit kleine maar heel belangrijke verschil zorgt er bij mij en denk ik veel anderen voor dat de groep 'zwarten' niet serieus genomen wordt en de groep vrouwen wel.

Mooi, al zie ik nu dat er nog steeds over knechten gesproken wordt. Waarom kunnen Sinterklaas en de Pieten niet gewoon een team zijn?

Omdat Tan een zwarte man het zegt mag het ineens wel ;)
 
Omdat Tan een zwarte man het zegt mag het ineens wel ;)

Of hij zegt als zwarte man juist 'knecht' omdat hij het zo ziet, en niet als een team.

Ik zie hierboven prima punten heen en weer gaan, maar toch borrelt zelfs bij mij nu de vraag "Maar waarom moet Piet nou per sé zwart blijven?". Het pro-Zwarte Piet kamp zet nu zijn hakken in 't zand, want het is niet racistisch - met de kanttekening dat Zwarte Piet inmiddels de laatste 50 jaar al gemoderniseerd ís, dat zag Tan over het hoofd in zijn stukje. Maar waarom moet ie nou echt per sé, per sé zwart blijven? Is het inmiddels geen principekwestie geworden, een getrouwtrek tussen twee kampen?

Ziet het pro-Zwarte Piet kamp het als toegeven dat het racistisch is door te zeggen, verander het maar naar een roetveeg? Moeten we ons daar zo erg in vastbijten?

Ik heb inmiddels een aantal intochten gezien. De meeste intochten die ik heb gezien zaten er ook een paar andere varianten tussen. Bij ons in Weert waren ze nog zonder uitzondering zwart. Ik zal je eerlijk zeggen, ik vroeg me af waarom er niet in ieder geval een paar regenboog- en roetveegpieten tussen zaten. Als is het maar als poging bij elkaar te komen in de discussie. Laten zien dat we heus wel mee willen denken als het mensen kwetst.

Ik vermoed dat de komende jaren steeds meer mensen zo zullen denken, en het spijt me voor alle fanatieke Zwarte Pietisten, ik vermoed dat over nog eens 50 jaar Zwarte Piet verdwenen is. Maar zoals bij alle verandering moet daar lang overheen gaan en moet het soms een beetje pijn doen.
 
[...]Als ik me daar al schuldig om moet voelen, dan ga ik een zwaar schuldig leven tegemoet met al die ellende in de wereld waar ik in een diep ver verleden aan verbonden zou kunnen zijn.
[...]
Erfzonde... In het clubblad van de reli's al zeer populair, nu ook beschikbaar voor de gewone mens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan