Racisme & Discriminatie

Jawel, natuurlijk.. Supporters - als je ze zo mag noemen - halen soms alles uit de kast om iemand uit de wedstrijd te halen. Maar bij deze jongen ging het om dit specifieke verleden - en dat is niet voor niks. Hetzelde geldt overigens voor typeringen als 'dom' of 'aap' - heriinneren we ons de vele reacties in 2014 op de foto van donkere jongens van Oranje - die ook verwijzen naar (intellectueel) minderwaardig. Dat doet bijvoorbeeld een term als 'kaaskop' niet. Niemand roept ook 'domme rooie'. Zo blijft het verleden van onderworpenheid steeds weer opspelen.

Je moet bij dit soort zaken altijd heel precies kijken naar de gebruikte taal... De ene belediging is de andere niet.
Eens. En ik zou het zelf ook nooit doen. Het moet ook stoppen. Zouden die supporters het in een opwelling roepen, gewoon dom zijn of toch racisten?

Overigens begrijp ik dat Den Bosch ook niet echt goed voor de dag komt in hun verklaringen. Dat is eigenlijk nog wel erger.

Dat is maar ten dele zo. In Nederland heeft de term geen negatieve bijklank, maar alle kaaskoppen die in Frankrijlk de zomer komen verpesten is ineens heel ander gebruik van dezelfde term. Mocht een Fransman ooit tegen je zeggen dat je een kaaskop bent, neem maar gerust aan dat hij een schijthekel aan je heeft.
Ik ben nog nooit tête du fromage genoemd in Frankrijk. Tenminste niet in mijn gezicht. ;)
Het idee dat een democratisch gekozen leider (of volksmenner) zulke zaken kan doen in een wereld die een paar honderd jaar verder (en dus mogelijk beschaafder/ontwikkelder) was maakt het voor mij weerzinwekkender, maar dat is heel persoonlijk.
Eens. Overigens geldt het zelfde voor de periode na de WW2. Er zijn nog steeds veel mensen, die daar niet van leren.
Dan wordt het lastig om een goede baan te vinden.
Eigenlijk kan zo'n gevatte opmerking niet in een serieuze discussie. Maar goed, ik heb mijn lach van de dag weer gehad.
 
Ik geloof nooit dat er ook maar iets zou zijn veranderd aan Zwarte Piet met wat jij een ´discussie´ noemt. Grote veranderingen in de geschiedenis zijn altijd gepaard gegaan met demonstraties, protesten en acties. Ik denk aan rechten voor vrouwen, minderheden et cetera. Natuurlijk vindt een grote groep dat 'achterlijk schreeuwen en janken'. So be it. Anders zouden ze nooit zijn gehoord.

Als je zwarte piet wil gaan vergelijken met de rechten van een vrouw dan maak je een vergelijking die totaal niet klopt. Zwarte piet is een helper van Sinterklaas bij het versprijden van kado's, dus een mooie nobele taak. Maar goed de tegenstanders focussen maar op 1 ding en dat is het feit dat ze zwart zijn, maar al het andere wordt vergeten. Als ze mij kunnen uitleggen waarom zwarte piet zorgt dat zij achter gesteld worden en dat ze minder kansen hebben in de samenleving dan wil ik dit graag een keer horen, maar tot nu toe hoor ik alleen maar de 'racisme' kaart.
Dit vergelijken met vrouwen die stelselmatig minder mochten doen dan mannen is een vergelijking die spaak loopt.

Het ging mij niet zo zeer om 'schijthekel'. Da's met kaaskop wel duidelijk. Het gaat bij 'dom' of 'aap' (of 'katoenplukker') om een bepaalde (intellectuele) superioriteit. Je maakt de ander minderwaardig - zoals bij een slaaf. En ja, dat wordt door die ander heus wel begrepen.

Ik ben van mening dat het gebruik van welk scheldwoord dan ook te ver gaat richting een persoon.


Dus ze mogen niet klagen over 'het verleden' maar moeten 'ons' wel dankbaar zijn vanwege wat 'wij' in het verleden hebben opgebouwd? Die volg ik even niet. Wie is 'ons' eigenlijk?

Ze mogen wel eens verder kijken dan alleen het feit dat we hun voorourders in een boot gestampt hebben en ze naar de overkant gebracht hebben. De discussie voor hen gaat alleen over het feit dat het gebeurd is, maar de enorme kansen en het geluk wat ze erdoor gekregen hebben wordt onder de tafel geveegd en mogen we het niet over hebben.


Het gaat trouwens wat mij betreft helemaal niet om schuldig voelen over het verleden. Ik zou ook nooit zeggen tegen Duitse vrienden dat ze 'schuldig' zijn aan de Holocaust. Dat zou absurd zijn.

Dat is wel wat ze willen, wij moeten excuses maken voor wat er 400 jaar geleden is gebeurd, dan is het toch duidelijk dat ze vinden dat wij schuldig zijn en ons zo moeten voelen. Zolang dit gezegd wordt in de discussie heb ik weinig zin om er tijd en energie in te steken. Ik kan nooit verantwoordelijk gehouden worden voor de daden van een ander. Hier gaat het dus vaak fout in de discussie en wordt alles dus maar lukraak uit zijn verband getrokken.


Nee, het slavernijverleden draait om ons, en dat heeft vrees ik die Den Bosch supporter die 'katoenplukker' roept, perfect begrepen.

Nee het draait niet om ons. Het is een gebeurtenis uit het verleden van Nederland die wordt misbruikt door mensen. Het is niet iets wat om ons draait. Het zijn historische feiten die door een paar mensen met wat minder hersencellen wordt misbruikt. Dat dit wordt weerspiegeld op de hele samenleving vind ik veel te ver gaan.
 
Sorry dat mijn over over over over over over over over over over over over over over over bed opa jouw over over over over over over over over over over over over over opa pijn heeft gedaan.
 
Sorry dat mijn over over over over over over over over over over over over over over over bed opa jouw over over over over over over over over over over over over over opa pijn heeft gedaan.

Verandert je mening nog wanneer je beseft dat het een flink aantal "overs" minder is om terug te grijpen naar de slavernijperiode? We hebben de slavernij afgeschaft in 1863. Mijn opa was geboren in 1926. Dus laten we zeggen mijn opa's opa?
 
Verandert je mening nog wanneer je beseft dat het een flink aantal "overs" minder is om terug te grijpen naar de slavernijperiode? We hebben de slavernij afgeschaft in 1863. Mijn opa was geboren in 1926. Dus laten we zeggen mijn opa's opa?

Doet me denken aan een grap van Joe Rogan over mensen die het hebben over de lange geschiedenis van de VS. America werd onafhankelijk in 1783[?], mensen worden tegenwoordig honderd, dus de VS zijn drie mensen oud!
 
Erkenning is geen geldvergoeding of compensatie. Erkenning is dat iemand je serieus neemt, gelijkwaardig behandeld, luisteren wil en in elk geval een poging doet om in te leven. Het valt niet af te dwingen, maar je mag er best op wijzen dat het gebrek aan erkenning of soms zelfs het ontkennen, verdoezelen of bagitaliseren van aangedaan onrecht/iets dat pijn heeft veroorzaakt lomp is - en zelfs n nieuwe/huidige bron van pijn kan vormen.

Gaat op voor slavernij bijdragen in de VOC-tijd, nabestaanden treinkaping de Punt, vrouwen in Srebrenica, de vorm van zwarte Pieten die pijnlijk kunnen zijn vanwege onrecht uit t verleden en associated die het oproept (e.g. Amerikaanse segregatie), omwonenden van de Iraakse autobomfabriek, etc. Zeggen dat er fouten of moreel onjuiste keuzes zijn begaan (soms door nieuwe kennis of realusatie van de gevolgen) is de enige manier om te laten zien dat ervan geleerd is en er in elk geval een intentie is om het leven wat eerlijker te willen maken.

Soms is iets zelfs niet eens een fout. Of is n fout begaan door iemand anders geheel buiten jou invloed. Of het is slechts n klein radertje in een veel groter geheel. Ook dan is soms het sorry zeggen/medeleven betuigen/begrip tonen de juiste reactie en niet, "Wat heb ik daarmee te maken? of - "Ja, maar wat zij deden was ....".

T probleem is nog altijd gebrek aan gelijkwaardigheid en waardering voor anderen, waaronder hardnekkige verschillen tussen de rassen, sekses, sexuele orientaties, handicaps of noem maar op. Laten we niet doen alsof we er in Nederland al zijn.
 
Nee, dan de situatie bij FC den Bosch: https://www.vi.nl/nieuws/fc-den-bosch-komt-met-tekst-en-uitleg-memphis-roept-op-tot-actie

Wat een prutbestuur. Ongelofelijk.

EJpJ5yDXYAAMwD_
 
Als ze mij kunnen uitleggen waarom zwarte piet zorgt dat zij achter gesteld worden en dat ze minder kansen hebben in de samenleving dan wil ik dit graag een keer horen, maar tot nu toe hoor ik alleen maar de 'racisme' kaart.
Ik denk dat de pogingen om zwarte piet af te schaffen leiden tot meer racisme, hoe stom dat dan ook is. Het afschaffen van zwarte piet zal er sowieso niet voor zorgen dat er niet meer gediscrimineerd wordt. Dat zal nog heel veel opvoeding vergen.
 
Het afschaffen van zwarte piet zal er sowieso niet voor zorgen dat er niet meer gediscrimineerd wordt. Dat zal nog heel veel opvoeding vergen.

Nee, maar ik vermoed dat men niet daadwerkelijk denkt dat met het afschaffen van Zwarte Piet racisme verslagen is. Het gaat er de tegenstanders om dit soort verschijnselen af te schaffen in een poging de wereld opnieuw op te voeden, wat tijd nodig zal hebben, maar juist daarom moet je wel ergens beginnen.

"Met dit alleen wordt dit probleem niet opgelost" is een denkwijze die vele issues (breder dan alleen racisme) ten onrechte in stand houden.
 
De Joodse Raad in A’dam: daar zat echt een luchtje aan hoor tijdens de oorlog. Ze hebben veel weggekeken en veel info doorgestuurd. In Duitsland was een grote groep joden die hun medevolk heeft verraden en in ruil daarvoor naar de VS mochten vluchten. Zij mochten ook nog al hun geld meenemen. Ik sluit niet uit dat de nazaten van diezelfde groep is die zo’n sterke lobby bedrijven voor de Joodse zaak. Waarschijnlijk uit schuldgevoel...

Tijdens de oorlog, als er een pistool op je hoofd staat...
Als de keus overleven is, gaan veel mensen een andere morele keuze maken.
 
Het idee dat een democratisch gekozen leider (of volksmenner) zulke zaken kan doen in een wereld die een paar honderd jaar verder (en dus mogelijk beschaafder/ontwikkelder) was maakt het voor mij weerzinwekkender, maar dat is heel persoonlijk.

Gebeurt nog steeds. In Bosnië, Syrië, bij de Hutu's en de Tutsi's....massaal afslachten van de ander op basis van het feit dat men tot een ander groepje/stam behoort.
 
En inmiddels slaapt de trainer van Den Bosch niet thuis vanwege bedreigingen. En zo is het cirkeltje weer rond. Een cirkeltje van mensen met geen fatsoen in "beide kampen" die de boventoon weer voeren. En zolang er mensen zijn die het lastig vinden om op een normale manier een discussie te voeren zal dit nooit ophouden
 
Sorry dat mijn over over over over over over over over over over over over over over over bed opa jouw over over over over over over over over over over over over over opa pijn heeft gedaan.

Met dit soort opmerkingen sla je toch behoorlijk wat planken mis, zeg. Dat je over Ajax altijd simpel doet is je uiteraard vergeven als PSV fan op een PSV forum, maar ik hoop niet dat je het gerechtvaardigd vindt om net zo simpel te doen over racisme, het verleden van Nederland/'onze' (en inderdaad: 'onze'!) rol in de slavernij en de gevolgen die donkere mensen daar vandaag de dag nog van ondervinden. Wat vroeger met die mensen is gebeurd, is tragisch. Het blijft een van de donkere kanten van de geschiedenis van ons land. Het gevolg daarvan is dat de littekens ervan nog lang niet verdwenen zijn. Je kunt jouw ogen ervoor sluiten en voor eeuwig verongelijkt zitten doen wanneer het op dit soort onderwerpen aankomt, maar het zou je sieren als je er een keer echt over na zou durven denken en het probeert te accepteren.

Dan even los van bovenstaande en niet gericht op iemand -

Man, man. Wat bij Den Bosch is gebeurd is werkelijk te droevig voor woorden. Dat dit nog steeds kan gebeuren is werkelijk schrijnend. Ik walg van de supporters, maar minstens net zo veel van egoïstische, schaamteloze landgenoten die weer vooraan in de rij staan om het op wat voor manier dan ook te bagatelliseren.

Ik vind Hugo Borst een mafklapper eerste klas, maar volgens mij heeft hij het hart wel op de goede plek. Hulde voor zijn column:

"Zuigende zwartepietliedjes vanaf het begin van FC Den Bosch-Excelsior richting Ahmad Mendes Moreira. Conservatief geschat: een man of dertig. De rest op die tribune staat er lachend of zwijgend bij. Het schorriemorrie volhardt. Als ze niet zingen komt er ander gif uit hun gore monden." Woorden zweven rond als asbestdeeltjes. [...] Tussen al het besmettelijke ('kankerzwarte', 'kankerneger', 'kankerzwartepiet') duikt het woord 'katoenplukker' op. Die is het vuigst. Vanwege de directe verwijzing naar een koloniaal verleden, vanwege het gekoketteer met de slavernij."

"Wie dan op Twitter kijkt, ziet een aanhanger van FC Den Bosch de Hitlergroet brengen. Hij is zeer duidelijk herkenbaar, dat stuk white trash kun je zo oppakken, in de cel gooien en pas na 24 uur verhoren. Hij zal snikkend zeggen: 'Ik groette mijn oom Dik aan de overkant met een gestrekte arm'. [...] Even erg als het gif vanaf de tribune zijn de ontkenningen van mensen van FC Den Bosch die ze, dachten we, wel op een rijtje hadden: het is geen racisme, het zijn kraaiengeluiden, zeggen ze.

[...]Jammer genoeg wint Excelsior niet. Het wordt 3-3. Erg is wat de trainer van FC Den Bosch - in de buurt van verslaggevers nota bene, hoe stupide kun je zijn - uitbraakt tegen Mendes Moreira: dat-ie een zielig mannetje is, dat-ie zielig reageerde. Als de zaak in de media is geëscaleerd, maakt deze hork terugtrekkende bewegingen, de lafaard."


Perfect verwoord.

Enfin, elk jaar weer Anne Frank dit, joden zus, joden zo, 5 mei en weet ik het wat allemaal, maar wanneer we worden geconfronteerd met ons historisch besef (of beter gezegd een gebrek daar aan) ten aanzien van slavernij en racisme, staan we op onze achterste poten en moet men niet zo overdrijven. Een vorm van hypocrisie die ik alleen maar kan verafschuwen. Want wij weten goed te bepalen wat donkere mensen wel of niet moeten voelen bij onze tradities of hun dagelijkse confrontaties met onze donkere kanten.

De lawine aan absurde kots die van de tribunes in Den Bosch af kwam is alleen maar een bevestiging van het feit dat we de gevoelens van donkere mensen best serieus mogen blijven nemen. Idem voor ons decemberfeestje; Google voor de grap eens wat buitenlandse media erover schrijven. We voelen ons hier vaak moreel superieur ten opzichte van veel andere landen of regimes, maar wanneer we vanuit het buitenland terechte verontwaardiging horen richting enkele tradities hier, kunnen we het vaak niet hebben. So much voor onze immer bewierookte en zelfbenoemde tolerantie. En wanneer je doet aan iets wat ook maar een beetje te maken heeft met beschaving, inlevingsvermogen of tolerantie, word je tegenwoordig al weg gezet als linkse gekkie door populistische blaaskaken zoals Baudet of zijn nog bekrompenere aanhang. Lekker bezig, Nederland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan