Ergernissen

Ergenissen, nice!

Tractoren in de spits op N-wegen. Dikke file erachter als je naar huis wil en inhalen lukt voor geen meter. Lekker 10 kilometer 40 km/h rijden. Joepie!
 
Toch wel leuk dat de rotondes in kampen genoemd worden, ik heb ze als fietser juist altijd als veilig ervaren.
Volgens mij staat die rotonde er ook niet tussen omdat hij onveilig is, maar omdat het een uniek ontwerp is. Hij lijkt mij ook echt heel veilig.

Vind het wel weer typisch dat er toch nog iets te zeiken valt. "Er wordt weinig rekening gehouden met het comfort van de fietsers". Comfort..? Is het niet comfortabel omdat ze een 90° bocht moeten maken? Really?
 
Volgens mij staat die rotonde er ook niet tussen omdat hij onveilig is, maar omdat het een uniek ontwerp is. Hij lijkt mij ook echt heel veilig.

Vind het wel weer typisch dat er toch nog iets te zeiken valt. "Er wordt weinig rekening gehouden met het comfort van de fietsers". Comfort..? Is het niet comfortabel omdat ze een 90° bocht moeten maken? Really?

Ja, mijn opa en oma komen uit Kampen en wonen daar in de buurt van die omblokte rontondes. Wat ik wel meekreeg is dat je flink moet remmen om niet uit de bocht (hoek) te vliegen (zeker met de e-bike).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij staat die rotonde er ook niet tussen omdat hij onveilig is, maar omdat het een uniek ontwerp is. Hij lijkt mij ook echt heel veilig.

Vind het wel weer typisch dat er toch nog iets te zeiken valt. "Er wordt weinig rekening gehouden met het comfort van de fietsers". Comfort..? Is het niet comfortabel omdat ze een 90° bocht moeten maken? Really?
Bochtstraal voor een comfortabel fietspad us meer dan 20m...
 
Collega's die eerder weggaan van werk maar telkens 'vergeten' verlofuren op te nemen. Of zeggen minder gewerkte uren op andere dagen te compenseren, maar het daar bij laten.
 
Adaptive cruise control van volkswagen. Deze laat meer afstanden tussen auto's waar nog 2 vrachtwagens inpassen zonder dat het gevaar opleverd. Ongelooflijk.
 
Adaptive cruise control van volkswagen. Deze laat meer afstanden tussen auto's waar nog 2 vrachtwagens inpassen zonder dat het gevaar opleverd. Ongelooflijk.
'Officieel' is de afstand die je moet houden 2 seconden, dat is bij 130km/u 72 meter. Een trekker-oplegger combinatie mag volgens de RDW max 16.5m zijn, dus ja die passen daar tussen. Kan je de volgtijd misschien instellen?
 
Adaptive cruise control van volkswagen. Deze laat meer afstanden tussen auto's waar nog 2 vrachtwagens inpassen zonder dat het gevaar opleverd. Ongelooflijk.

Wat Jaufe zegt. Al rijdend lijkt dat een groot gat en onnatuurlijk, maar het is slechts 2 seconden en als er iets gebeurt..

Tuurlijk rijdt geen enkel mens zo. Hebben we allemaal geen tijd voor. Ik zelf ook niet. Maar de computers hebben gewoon gelijk.
 
Wat Jaufe zegt. Al rijdend lijkt dat een groot gat en onnatuurlijk, maar het is slechts 2 seconden en als er iets gebeurt..

Tuurlijk rijdt geen enkel mens zo. Hebben we allemaal geen tijd voor. Ik zelf ook niet. Maar de computers hebben gewoon gelijk.
Als iedereen in NL zich netjes aan de 2 seconden gaat houden hebben we een enorm capaciteitsprobleem. Voor afstandhouden zie je politie in bv wegmisbruikers wel eens zeggen dat je minimaal 2 witte strepen afstand moet houden, dat is beduidend minder dan die 72m. Uit mijn hoofd is dat nl 24 meter.
 
'Officieel' is de afstand die je moet houden 2 seconden, dat is bij 130km/u 72 meter. Een trekker-oplegger combinatie mag volgens de RDW max 16.5m zijn, dus ja die passen daar tussen. Kan je de volgtijd misschien instellen?

Nee zelfs bij 50 en 80 is de afstand nog bizar groot, ik kwam rond de 4 a 5 seconde uit qua afstand.

En ik houdt echt wel afstand met de moderne radar in Frankrijk die je ook een boete geeft voor te weinig afstand houden... Ik heb mijn lesje wel geleerd...
 
Als iedereen in NL zich netjes aan de 2 seconden gaat houden hebben we een enorm capaciteitsprobleem. Voor afstandhouden zie je politie in bv wegmisbruikers wel eens zeggen dat je minimaal 2 witte strepen afstand moet houden, dat is beduidend minder dan die 72m. Uit mijn hoofd is dat nl 24 meter.

Dat van het capaciteitsprobleem geloof ik meteen. 24 meter als afstand / reactietijd bij plotseling remmen is naar mijn gevoel nie veul. We doen het met z'n allen, sommige bestuurders nog wat dichterbij (ergernis), maar of dat echt zo veilig is bij een botsing?
 
Dat van het capaciteitsprobleem geloof ik meteen. 24 meter als afstand / reactietijd bij plotseling remmen is naar mijn gevoel nie veul. We doen het met z'n allen, sommige bestuurders nog wat dichterbij (ergernis), maar of dat echt zo veilig is bij een botsing?
Theoretisch is 2cm heel veilig, 1e remt, 2e komt er met nagenoeg geen snelheidsverschil tegenaan, daarna remmen de voertuigen op de rem van het 1e voertuig alsof het 1 voertuig is ;)
24m is weinig, daarom is afleiding ook zo verneukeratief in het verkeer. 3e remlicht helpt mee voor een goede reactie, het verkeer goed lezen ook, maar voor beiden moet je je als bestuurder vooral met je rijtaak bezig houden.
 
Theoretisch is 2cm heel veilig, 1e remt, 2e komt er met nagenoeg geen snelheidsverschil tegenaan, daarna remmen de voertuigen op de rem van het 1e voertuig alsof het 1 voertuig is ;)
24m is weinig, daarom is afleiding ook zo verneukeratief in het verkeer. 3e remlicht helpt mee voor een goede reactie, het verkeer goed lezen ook, maar voor beiden moet je je als bestuurder vooral met je rijtaak bezig houden.
Ik houd altijd behoorlijk wat afstand. Zeg maar zoveel dat in NL iedereen dat gat wilt vullen. Maar die keer dat het opeens stilstond (op de snelweg) en ik na hard remmen echt vol op de rem moest had ik nagenoeg niets over. De auto achter mij had minder dan niets over. En dan had ik met die botsing van wat ik gok 20 km/u al 7000 franken schade. En dat zal de wagen achter mij ook wel gehad hebben. Echt niet zo’n slecht idee, afstand houden.
 
Ik houd altijd behoorlijk wat afstand. Zeg maar zoveel dat in NL iedereen dat gat wilt vullen. Maar die keer dat het opeens stilstond (op de snelweg) en ik na hard remmen echt vol op de rem moest had ik nagenoeg niets over. De auto achter mij had minder dan niets over. En dan had ik met die botsing van wat ik gok 20 km/u al 7000 franken schade. En dat zal de wagen achter mij ook wel gehad hebben. Echt niet zo’n slecht idee, afstand houden.
Er passen dan alleen zo weinig auto's op de weg.
 
Ik houd altijd behoorlijk wat afstand. Zeg maar zoveel dat in NL iedereen dat gat wilt vullen. Maar die keer dat het opeens stilstond (op de snelweg) en ik na hard remmen echt vol op de rem moest had ik nagenoeg niets over. De auto achter mij had minder dan niets over. En dan had ik met die botsing van wat ik gok 20 km/u al 7000 franken schade. En dat zal de wagen achter mij ook wel gehad hebben. Echt niet zo’n slecht idee, afstand houden.

Oeps! Jij ok? En inderdaad, afstand houden loont!
 
Bij BMW kan ik het op 3 standen instellen (150-100-50 meter geloof ik. Werkt super!
Bij onze Ford ook meerdere standen. Ik heb 'm altijd op de kortste afstand staan en dat is in de file eigenlijk nog wel te veel, want dan prakt half Nederland zijn of haar auto voor je neus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan