PSV - FK Haugesund | Donderdag 15 augustus | Eindstand 0-0

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ik vind het lastig, ik gun Rosario meer krediet en vertrouwen maar eerlijk is eerlijk, leverde veel domme en onnodige ballen in gisteren. Sluit me daarom wel aan bij de roep dat het wellicht beter is om hem een stapje terug te doen maken. De aanvoerdersband mag van mij (in tegenstelling tot mijn mening voor de start van het seizoen) inmiddels naar Viergever. Hij is erin geslaagd om tegen al mijn wantrouwen en vooroordelen in (hij heeft kop + geschiedenis tegen) echt een stabiele en goede invloed in dit team te worden.

Wel moet ik zeggen dat de wedstrijdchat en de veelvuldige verwensingen specifiek aan Rosario me beginnen te irriteren. Ja het is niet goed. Maar niemand maakt zich druk als hij een prima onderschepping laat zien (zoals driemaal in de eerste helft waarbij hij sterk iemand van de bal zette) of een zeldzame goede pass verstuurt (zoals de diepe bal op Teze die zich helaas iets teveel inhield). Elke mislukte pass wordt vervolgens als argument voor een Capital-Crime offence gezien. Vreemd genoeg geeft Gutti mij precies de omgekeerde vibe, word wel bejubeld (zoals terrecht bij een paar goede intercepties en inspeelballen op Bruma) maar dat hij volledig uit positie sjokte, niet aanspeelbaar was en meermaals verkeed timede waarmee hij kinderlijk door de Nooren omspeeld werd valt dan niemand op.

Ik weet niet of ik er volledig naastzit in mijn analyses (kan best zijn, als ik de enige ben die dit zo ziet is die kans zelfs best groot..:S:) maar wat mij betreft waren de beide middenvelders (Guti en Rosario) niet sterk gisteren en is een groot deel van de verklaring daarvoor in mijn ogen het gebrek aan afspeelmogelijkheden van de aanvallers die teveel hetzelfde doen en vaak binnen een metertje van hun verdediger blijven hangen waarmee deze middenvelders wanneer ze inspelen veel te vaak balverlies veroorzaken.

Tactisch is het vooral op dit moment niet best, en ik denk dat Mark op dit moment die team laat onderpresteren. Neem de ruimte die Dumfries kreeg in de eerste helft. Zie dat en benut dat, als je ipv drumfries Bruma op die positie zet/laat staan trek je ofwel de verdeding mee open (die laten ze niet zo vrij) en krijg je ruimte om te combineren in het centrum, of je hebt een speler op de vleugel aan de bal die zelf naar binnen kan dribbelen, voorgeven of uithalen. In mijn optiek zie ik ook meer heil in Bruma centraal (en later Ihattaren) en Bergwijn gewoon op de flank. Gakpo was goed (hielt het spel breed en was balvast) maar waarom durft hij niet wat ballen voor te slingeren? De kans is groot dat de verdedigers van zo'n team wel eens een foutje maken, dus zelfs als er niemand volldig vrij staat is een voorzet soms verstandig. Dan vond ik dat cross-ballen inbrengen van de Noren namelijk meer dreigend dan ons gebrei.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel een slechte wedstrijd gisteren, vind ik het oprecht leuk hoeveel spelers uit eigen jeugd er gisteren op het veld stonden. Sadilek, Rosario, Gakpo, Teze, Malen, Bergwijn, Ihattaren... Waarbij zeker de laatste drie bij elkaar wel eens richting de 150 miljoen zouden kunnen gaan opleveren.

Ja leuk, maar je wint er geen prijzen mee. Daar is Ajax na 5 jaar ook achter gekomen. Ik ben zeker weten voor jeugd. Maar je moet niet doorslaan, zoals met Sadilek op linksback.
 
Het probleem ligt grotendeels bij Mark. Die krijgt al sinds de winterstop zijn jongens niet meer aan de praat, goochelt met zijn opstellingen, past onnavolgbare wissels toe en komt met kinderlijk eenvoudige tactieken en strategieën, die zelfs geen indruk maken op clubs uit het rechterrijtje. Ook in de voorbereidingen op het nieuwe seizoen weet hij niet te overtuigen, vliegt er tegen Basel uit in voorronde CL en zelfs tegen Haugesund in voorronde EL, op papier het niveau van de KKD, weet Mark absoluut niet te overtuigen. Tot slot van ramp wijst hij Afellay aan als aanvoerder, terwijl Ibi nog geen enkele wedstrijd helemaal uitgespeeld heeft en in nog geen enkele officiële wedstrijd meegedaan heeft en daarnaast wijst hij Rosario aan als reserve aanvoerder, terwijl die nog helemaal geen ervaring heeft als aanvoerder en zelf nog grossiert in de zwakke momenten tijdens de wedstrijden. Teamgenoten zullen de aanwijzingen ( als die er al zijn) van Rosario niet helemaal serieus nemen, als hij zelf een onzekere indruk maakt. Waarom Viergever geen aanvoerdersband gegeven en Zoet reserve aanvoerder gemaakt en dan bijvoorbeeld Afellay na de winterstop tot aanvoerder maken, bij voldoende geschiktheid ?? Kortom: Mark heeft het voor zichzelf ook allemaal niet meer op een rijtje sinds de winterstop en hij had de kans om het nieuwe seizoen fris te starten, maar in de afgelopen anderhalve maand heeft hij er ronduit een potje van gemaakt. Mark haalt op deze wijze Kerst niet als coach van PSV...!!
 
Laatst bewerkt:
Ja leuk, maar je wint er geen prijzen mee. Daar is Ajax na 5 jaar ook achter gekomen. Ik ben zeker weten voor jeugd. Maar je moet niet doorslaan, zoals met Sadilek op linksback.

Sadilek is geen linksback, maar bij een mindere tegenstander zoals gisteren brengt hij met zijn inzet, slidings en werklust wel veel. Heeft veel ballen onderschept en sloeg zonder al te veel problemen de 1 op 1 aanvallen daar af. Wel weer jammer dat hij alleen stond in de tweede helft en Gakpo en Gutti niet meer de energie en inhoud hadden om hem daarin te ondersteunen (als je Sadilek tussen twee/drie tegenstanders laat zwemmen op de flank het lastig om de voorzetten eruit te blijven halen. In de eerste helft vond ik Sadilek en Gakpo een aantal keer heel leuk spelen. Er was veel mis gisteren, maar Sadilek vond ik eigen als een van de weinigen een prima wedstrijd spelen.
 
Sadilek is geen linksback, maar bij een mindere tegenstander zoals gisteren brengt hij met zijn inzet, slidings en werklust wel veel. Heeft veel ballen onderschept en sloeg zonder al te veel problemen de 1 op 1 aanvallen daar af. Wel weer jammer dat hij alleen stond in de tweede helft en Gakpo en Gutti niet meer de energie en inhoud hadden om hem daarin te ondersteunen (als je Sadilek tussen twee/drie tegenstanders laat zwemmen op de flank het lastig om de voorzetten eruit te blijven halen. In de eerste helft vond ik Sadilek en Gakpo een aantal keer heel leuk spelen. Er was veel mis gisteren, maar Sadilek vond ik eigen als een van de weinigen een prima wedstrijd spelen.

Aan Sadilek's inzet, is niks mis mee. Ik mag hem wel. Werkt zich de pleuris. Maar het blijft gewoon geen linksback. Dan zie ik hem liever al ze energie instoppen op het middenveld. Sadilek met de punt naar achteren, laat hem dat is proberen. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, omdat oogappeltje en aanvoerder Rosario er nooit uit gaat, ookal maakt die express 2 eigengoals vanaf de middenlijn. En Bommeltje is ook niet zo snel voor veranderingen.

Het grote probleem is het middenveld en Bergwijn op 10.. Zet Bergwijn en Bruma op de vleugels en Ihattaran op 10, en je komt een heel eind. Sadilek naast Guti, en Lato op linksback als die volledig fit is.
 
Aan Sadilek's inzet, is niks mis mee. Ik mag hem wel. Werkt zich de pleuris. Maar het blijft gewoon geen linksback. Dan zie ik hem liever al ze energie instoppen op het middenveld. Sadilek met de punt naar achteren, laat hem dat is proberen. Maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, omdat oogappeltje en aanvoerder Rosario er nooit uit gaat, ookal maakt die express 2 eigengoals vanaf de middenlijn. En Bommeltje is ook niet zo snel voor veranderingen.

Het grote probleem is het middenveld en Bergwijn op 10.. Zet Bergwijn en Bruma op de vleugels en Ihattaran op 10, en je komt een heel eind. Sadilek naast Guti, en Lato op linksback als die volledig fit is.

Zolang ik niet weet wat Lato kan is het lastig te zeggen of het een verbetering is ten opzichte van Sadilek. Je mag hopen van wel aangezien het voor Lato al zijn hele cariere de voorkeurspositie is en hij dus ook de nodige ervaring en specieke training heeft gestoken in de eigenschappen die op die plek van belang zijn. Maar goed, Lato is niet fit. Dus ik zou echt niet durven zeggen wie er gisteren beter op LB had kunnen staan. Boscagli/Schwaab (was die speelgerechtigt?) centraal en dan Viergever als back miscchien? Nadeel is dan dat Viergever denk ik (itt Sadilek) zich niet zo vaak op de helft van de tegenstander laat zien. Aangezien er gisteren al nauwelijks aanspeelmogelijkheden waren in balbezit was de drukke en bewegelijke sadilek eigenlijk best nuttig (imho).

Aangaande je opmerkingen met betrekking op de aanval sluit ik me uiteraard volledig bij je aan.
 
Ik vind het lastig, ik gun Rosario meer krediet en vertrouwen maar eerlijk is eerlijk, leverde veel domme en onnodige ballen in gisteren. Sluit me daarom wel aan bij de roep dat het wellicht beter is om hem een stapje terug te doen maken. De aanvoerdersband mag van mij (in tegenstelling tot mijn mening voor de start van het seizoen) inmiddels naar Viergever. Hij is erin geslaagd om tegen al mijn wantrouwen en vooroordelen in (hij heeft kop + geschiedenis tegen) echt een stabiele en goede invloed in dit team te worden.

Wel moet ik zeggen dat de wedstrijdchat en de veelvuldige verwensingen specifiek aan Rosario me beginnen te irriteren. Ja het is niet goed. Maar niemand maakt zich druk als hij een prima onderschepping laat zien (zoals driemaal in de eerste helft waarbij hij sterk iemand van de bal zette) of een zeldzame goede pass verstuurt (zoals de diepe bal op Teze die zich helaas iets teveel inhield). Elke mislukte pass wordt vervolgens als argument voor een Capital-Crime offence gezien. Vreemd genoeg geeft Gutti mij precies de omgekeerde vibe, word wel bejubeld (zoals terrecht bij een paar goede intercepties en inspeelballen op Bruma) maar dat hij volledig uit positie sjokte, niet aanspeelbaar was en meermaals verkeed timede waarmee hij kinderlijk door de Nooren omspeeld werd valt dan niemand op.

Ik weet niet of ik er volledig naastzit in mijn analyses (kan best zijn, als ik de enige ben die dit zo ziet is die kans zelfs best groot..:S:) maar wat mij betreft waren de beide middenvelders (Guti en Rosario) niet sterk gisteren en is een groot deel van de verklaring daarvoor in mijn ogen het gebrek aan afspeelmogelijkheden van de aanvallers die teveel hetzelfde doen en vaak binnen een metertje van hun verdediger blijven hangen waarmee deze middenvelders wanneer ze inspelen veel te vaak balverlies veroorzaken.

Tactisch is het vooral op dit moment niet best, en ik denk dat Mark op dit moment die team laat onderpresteren. Neem de ruimte die Dumfries kreeg in de eerste helft. Zie dat en benut dat, als je ipv drumfries Bruma op die positie zet/laat staan trek je ofwel de verdeding mee open (die laten ze niet zo vrij) en krijg je ruimte om te combineren in het centrum, of je hebt een speler op de vleugel aan de bal die zelf naar binnen kan dribbelen, voorgeven of uithalen. In mijn optiek zie ik ook meer heil in Bruma centraal (en later Ihattaren) en Bergwijn gewoon op de flank. Gakpo was goed maar waarom durft hij niet wat ballen voor te slingeren? De kans is groot dat de verdedigers van zo'n team wel eens een foutje maken, dus zelfs als er niemand volldig vrij staat is een voorzet soms verstandig. Dan vond ik dat cross-ballen inbrengen van de Noren namelijk meer dreigend dan ons gebrei.
Prima, genuanceerde post. Ik zou ervoor pleiten om gewoon Hendrix weer terug te halen in het team, ten koste van Rosario. Ik ken de bezwaren tegen hendrix, maar hij werkt tenminste keihard en brengt enigszins balans op het middenveld. Hoe je het middenveld verder ingevuld moet worden is dan een puzzeltje. Naast Hendrix heb je dan de keuze uit Guti of Rosario. Guti heeft vele gebreken, en zal volgens mij als iedereen weer fit is, roemloos uit het elftal en Nederland verdwijnen. Maar ik vind dat denk ik toch te verkiezen boven het te verdedigende breiblok Hendrix-Rosario. OP 10 heb je dan ook een keus. Daar zou je een duobaan tussen Bruma en Ihatarren van kunnen maken. Laat Bruma de ene week beginen en dan na 60 minuten Mo, de andere week begin je met Mo. Dit zijn natuurlijk maar lapmiddelen, en als Pereiro weer fit is kan die op 10 en als Ibi ooit wedstrijdfit wordt naast Hendrix. En als Thomas weer fit wordt heb je wellicht nog meer mogelijkheden (kan niet zo goed inschatten of die nou het PSV nivo heeft).

Rosario kan dan weer gewoon op 0 beginnen en zich, waarschijnlijk na dit seizoen, weer in de basis knokken. Heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken, die jongen moet gewoon even de luwte in.

Alternatief zou kunnen zijn met de miljoenen van Lozano een goede aanvallende middenvelder kopen, maar ja ik vraag me af of die echt beschikbaar zijn. Die nr 10 moet: a) vanaf dag 1 op PSV1 nivo zijn (geen talent dus), b) meteen fit en inzetbaar zijn en c) zich als aanvallende middenvelder bewezen hebben, met assists en goals, d) aantoonbaar beter zijn dan Pereiro. Dan moet die ook nog betaalbaar zijn voor PSV en in de eredivisie willen voetballen. En dan moet het ook duidelijk zijn dat hij al dit seizoen veel speeltijd met Mo moet delen, en welllicht al vanaf volgend seizoen plaatsmaken voor Mo. Dat lijkt me dus een kansloze missie. Alle obvious kandidaten voldoen hier niet aan, zoals van Ginkel en Berghuis. Misschien Propper, maar die lijkt me onbetaalbaar.

Tenslotte, moeten we Bergwijn, ons kapitaal en beste speler, weer gewoon vast op de vleugel zetten. Als dit zo door gaat, is hij ook z'n plaats bij oranje kwijt, daar komt hij niet in aanmerking voor een plaats op het middenveld, en dan keldert z'n transferwaarde naar 20-25m max.
 
Zolang ik niet weet wat Lato kan is het lastig te zeggen of het een verbetering is ten opzichte van Sadilek. Je mag hopen van wel aangezien het voor Lato al zijn hele cariere de voorkeurspositie is en hij dus ook de nodige ervaring en specieke training heeft gestoken in de eigenschappen die op die plek van belang zijn. Maar goed, Lato is niet fit. Dus ik zou echt niet durven zeggen wie er gisteren beter op LB had kunnen staan. Boscagli/Schwaab (was die speelgerechtigt?) centraal en dan Viergever als back miscchien? Nadeel is dan dat Viergever denk ik (itt Sadilek) zich niet zo vaak op de helft van de tegenstander laat zien. Aangezien er gisteren al nauwelijks aanspeelmogelijkheden waren in balbezit was de drukke en bewegelijke sadilek eigenlijk best nuttig (imho).

Aangaande je opmerkingen met betrekking op de aanval sluit ik me uiteraard volledig bij je aan.
Het feit dat onze backs zich wat minder op de helft van de tegenstander laat zien lijkt mij juist een voordeel. Een van de problemen mi is dat veel te vaak spelers op de verkeerde positie staan. Als we de bal hebben, geven de backs de voorzetten (de laatste die dat goed kon was Willems), en de vleugelaanvallers staan of in de 16 meter, waar het dan extreem druk is, of staan op de back positie. Bij balverlies, moeted de vleugelaanvallers al het verdedigende werk doen, terwijl de backs vanaf de vleugelpositie terugkomen. En verdedigen is nou niet een kernkwaliteit van een vleugelaanvaller, en maakt ze ook extra moe en minder explosief. Het zou volgens mij al een hele hoop schelen, als de backs gewoon in principe achter de vleugelaanvallers bijven. Dan kan iedereen doen waar hij goed in is. Nu doen zowel de backs als de velugelaanvallers precies de dingen waar ze niet goed in zijn.
 
Het feit dat onze backs zich wat minder op de helft van de tegenstander laat zien lijkt mij juist een voordeel. Een van de problemen mi is dat veel te vaak spelers op de verkeerde positie staan. Als we de bal hebben, geven de backs de voorzetten (de laatste die dat goed kon was Willems), en de vleugelaanvallers staan of in de 16 meter, waar het dan extreem druk is, of staan op de back positie. Bij balverlies, moeted de vleugelaanvallers al het verdedigende werk doen, terwijl de backs vanaf de vleugelpositie terugkomen. En verdedigen is nou niet een kernkwaliteit van een vleugelaanvaller, en maakt ze ook extra moe en minder explosief. Het zou volgens mij al een hele hoop schelen, als de backs gewoon in principe achter de vleugelaanvallers bijven. Dan kan iedereen doen waar hij goed in is. Nu doen zowel de backs als de velugelaanvallers precies de dingen waar ze niet goed in zijn.

Op rechts eens (gister, teze en Dumfries meer in de hoek gezien dan Bruma), op links vond ik dat minder aan de orde? Dat overkoepelen van de backs werkt idd alleen als die back n goede voorzet in huis heeft (e.g. Willems).
 
Heel droevig, vooral op het middenveld is het bar en boos. We komen kwaliteit te kort. Zou zo'n Toornstra niet iets voor ons zijn of had die net verlengd?
Koopmeiners vind ik ook een goede speler.
We hebben middenvelders nodig die vooruit spelen, op goal durven schieten en ook nog eens wat doelpunten kunnen maken.
 
Zoals Relix - terecht - vindt dat Rosario hier te veel wordt afgefikt, heb ik dat met Bergwijn. Die staat op een voor hem totaal onwennige positie, en moet er maar het beste van zien te maken. En eerlijk gezegd vond ik hem gisteren in zijn rol van 10 niet eens zo slecht - hij gaf een paar goede ballen mee, en probeert in ieder geval oog te hebben voor medespelers. Het is alleen voor het doel dat het écht misgaat, net zoals bij Bruma en Malen. Bommel heeft wel een beetje gelijk dat het jonge honden zijn. Al onze aanvallers zijn zeer talentvol, maar ze hebben geen beheersing. Op zich is dat niet zo erg: talenten afrekenen op doelpunten is beperkt. Maar we zijn met het vertrek van Luuk en Lozano wel onze twee killers kwijt, en dan wordt het wel een lastig verhaal.
 
Het is eigenlijk zo jammer... Ik vind echt dat er (bijna) alle ingrediënten zijn voor een heel mooi seizoen, met ook nog eens mooi voetbal... 4 dynamische aanvallers - komen nog niet tot veel doelpunten, maar geef het tijd... Wel jammer dat we de kopkracht van Luuk missen - maar over de grond kan ook. Als Viergever speelt zoals gisteren, en die Baumgartl zich leuk ontwikkelt (waar ik lichte twijfels bij heb, maar we zullen zien) een zeer acceptabel defensief blok. Een rechtsback die wat wild is, maar met veel snelheid en vaak in de 16 van de tegenstander (nu nog scoren). Linksback duidelijk een probleem, maar eigenlijk vind ik Sadilek en Gakpo best een aardig duo. Middenveld is het minste, maar het klopt wat Advocaat zegt: PSV speelt in feite 4-2-4, middenveld is onderbezet. Maar één goede tactische en ervaren middenvelder zou zó welkom zijn... Dan kan dit team echt wel swingen, dat denk ik zelfs na de slechte pot van gisteren. Daar had het met iets meer rust en overleg ook 4-0 kunnen zijn. Het verschil tussen slecht en swingen is volgens mij bij dit team heel klein.
 
Het probleem ligt grotendeels bij Mark. Die krijgt al sinds de winterstop zijn jongens niet meer aan de praat, goochelt met zijn opstellingen, past onnavolgbare wissels toe en komt met kinderlijk eenvoudige tactieken en strategieën, die zelfs geen indruk maken op clubs uit het rechterrijtje. Ook in de voorbereidingen op het nieuwe seizoen weet hij niet te overtuigen, vliegt er tegen Basel uit in voorronde CL en zelfs tegen Haugesund in voorronde EL, op papier het niveau van de KKD, weet Mark absoluut niet te overtuigen. Tot slot van ramp wijst hij Afellay aan als aanvoerder, terwijl Ibi nog geen enkele wedstrijd helemaal uitgespeeld heeft en in nog geen enkele officiële wedstrijd meegedaan heeft en daarnaast wijst hij Rosario aan als reserve aanvoerder, terwijl die nog helemaal geen ervaring heeft als aanvoerder en zelf nog grossiert in de zwakke momenten tijdens de wedstrijden. Teamgenoten zullen de aanwijzingen ( als die er al zijn) van Rosario niet helemaal serieus nemen, als hij zelf een onzekere indruk maakt. Waarom Viergever geen aanvoerdersband gegeven en Zoet reserve aanvoerder gemaakt en dan bijvoorbeeld Afellay na de winterstop tot aanvoerder maken, bij voldoende geschiktheid ?? Kortom: Mark heeft het voor zichzelf ook allemaal niet meer op een rijtje sinds de winterstop en hij had de kans om het nieuwe seizoen fris te starten, maar in de afgelopen anderhalve maand heeft hij er ronduit een potje van gemaakt. Mark haalt op deze wijze Kerst niet als coach van PSV...!!

Ik denk dat RVC zou hem ontslaan zodra we staan ergens in rechter rijtje, uit van EL en KNVB beker.

Om eerlijk te zijn ik denk het niet dat deze jaar we zullen afsluiten in top 5
 
Inderdaad. In 2021 zwaaien we naar Gutierrez. Als het meezit.

Ik weet niet welk probleem iedereen heeft met Guti maar ik vind hem helemaal niet zo slecht. Ik vind Rosario veel slechter of Bergwijn op 10. Ook een aanfluiting. En je kunt niet verwachten bij een elftal dat totaal niet goed staat of in balans is dat Guti dat gaat oplossen à la Messi. Niet reëel volgens mij. Guti rendeert alleen maximaal als hij ook spelers om zich heen heeft die wat kunnen, maar rond hem is het waardeloos, achterin staat een middenvelder LB en Viergever wordt er steeds uitgelopen door elke aanvaller van de tegenpartij, waardoor Guti ook veel te veel verdedigend moet doen en dat is niet zijn sterkste punt vooralsnog.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan