Binnenlandse Politiek

Goh, vandaar dat boeren in Kootwijk stonden te janken toen de gezonde veestapel werd afgemaakt, louter vanuit bedrijfsvoeringsoogpunt. Denk dat je hier net ff te kort door de bocht gaat.
Overigens ben ik groot tegenstander van vrij buitenlopen, maar dat heeft met luchtkwaliteit te maken en staat buiten deze discussie.

Is dat omdat de (vele) dieren de buitenlucht verontreinigen, of omdat de buitenlucht te ongezond is voor de dieren?

P.s. ik denk dat er wel veel bedrijfsvoering tranen bij waren. Het zal echt niet zo zijn dat ze het zo erg vonden voor de beestjes.
 
Is dat omdat de (vele) dieren de buitenlucht verontreinigen, of omdat de buitenlucht te ongezond is voor de dieren?
Het eerste, gaat overigens met name op voor kippen, die beesten zijn fnuikend voor fijnstof.

Kortom, houd je van ademen, dan koop je plofkip ;)
 
Gemakzucht en prijs gaan hand in hand. In de supermarkt koop je alles tegelijk en voor scherpe prijzen. Daarom hebben bv. bakkers, slagers, groenteboeren e.d. het ook enorm moeilijk of zijn ze gewoon al weg.

Ja, al is hier in (Oost) duitsland nog 1 op de 12 mensen bakker geloof ik (t zijn er heel veel), met goede kwaliteit en goedkoop (beter dan jumbo-tompoucen of AH-"verse" saucijzenbroodjes en met prijzen vanaf 15ct voor n vers gebakken broodje.

Zelfde qua vlees, supermarkt plofkip of fokschaap laten we links liggen en hebben 2 keer per week n goed stuk vlees van de slagerij en wat bio-gehakt voor in pasta's. Toch mis ik hier dan weer t 2 ster-beter leven keurmerk. T is hier alles of niks (zowel in prijs als welzijn).
 
Het eerste, gaat overigens met name op voor kippen, die beesten zijn fnuikend voor fijnstof.

Kortom, houd je van ademen, dan koop je plofkip ;)

Of misschien zitten die bedrijven op de verkeerde plek, en hebben ze een te hoge uitstoot. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld als de kip binnen moet blijven omdat we er onnodig een paar honderdduizend bij elkaar willen zetten.
 
Of misschien zitten die bedrijven op de verkeerde plek, en hebben ze een te hoge uitstoot. Het is natuurlijk de omgekeerde wereld als de kip binnen moet blijven omdat we er onnodig een paar honderdduizend bij elkaar willen zetten.
Als wij alle kippen buiten willen laten lopen hebben we veel meer ruimte nodig, levert overigens ook meer transportbewegingen op, ook niet goed voor de fijnstof. Enige dat echt helpt is verandering bij de consument, door bewustwording (kleine kans) of beprijzing, vlees als luxeproduct (lijkt mij ook niet wenselijk)

Overigens is een deel van de schaalvergroting ook gebeurd ten gevolge van zwaardere regelgeving waardoor kleinere bedrijven minder levensvatbaar waren.
 
De mens is geen rationeel wezen. Geeft 25 euro uit aan die zielige zwerfhondjes in Roemenie, om vervolgens voor 3,49 een kilo kippenpoten te kopen.
Het systeem bepaalt wat iemand kan of wil doen. Tankstations hebben ook niet door consumentendwang vloeistofdichte vloeren moeten aanleggen. Zolang de politiek (en dus wij) accepteren dat varkens nooit het daglicht zien voordat ze sterven, opgesloten op een betonnen plaat met een ijzeren hekwerk zal er niet veel veranderen.

Eens. Daarnaast is in Nederland kwantiteit belangrijker dan kwaliteit, dus er is niet veel bereidheid om meer te betalen voor minder.
 
Goh, vandaar dat boeren in Kootwijk stonden te janken toen de gezonde veestapel werd afgemaakt, louter vanuit bedrijfsvoeringsoogpunt. Denk dat je hier net ff te kort door de bocht gaat.
Overigens ben ik groot tegenstander van vrij buitenlopen, maar dat heeft met luchtkwaliteit te maken en staat buiten deze discussie.
Ik zeg toch dat ik overtuigd ben van de goede wil van de meeste boeren en dat dierenleed hun net zo aan het hart gaat als jij en ik, maar dat het systeem niet deugt. Als boer heb je geen keuze, je zult om economisch te overleven, aan 'bioindustrie' moeten doen. Ik ga niet zozeer kort door de bocht, jij hebt m'n punt niet begrepen.
 
Als wij alle kippen buiten willen laten lopen hebben we veel meer ruimte nodig, levert overigens ook meer transportbewegingen op, ook niet goed voor de fijnstof. Enige dat echt helpt is verandering bij de consument, door bewustwording (kleine kans) of beprijzing, vlees als luxeproduct (lijkt mij ook niet wenselijk)

Overigens is een deel van de schaalvergroting ook gebeurd ten gevolge van zwaardere regelgeving waardoor kleinere bedrijven minder levensvatbaar waren.
De echte vraag is, waarom zouden wij in Nederland eieren en vlees voor heel Europa/wereld moeten produceren? Met alle gevolgen voor dierenwelzijn, CO2, luchtkwaliteit etc.
 
Ik zeg toch dat ik overtuigd ben van de goede wil van de meeste boeren en dat dierenleed hun net zo aan het hart gaat als jij en ik, maar dat het systeem niet deugt. Als boer heb je geen keuze, je zult om economisch te overleven, aan 'bioindustrie' moeten doen. Ik ga niet zozeer kort door de bocht, jij hebt m'n punt niet begrepen.
Helder
 
De echte vraag is, waarom zouden wij in Nederland eieren en vlees voor heel Europa/wereld moeten produceren? Met alle gevolgen voor dierenwelzijn, CO2, luchtkwaliteit etc.
Omdat hoe slecht t hier ook met dierenwelzijn is, het vaak beter is dan in andere landen? En omdat het bijdraagt aan de economie?
 
Ja, al is hier in (Oost) duitsland nog 1 op de mensen bakker geloof ik (t zijn er heel veel), met goede kwaliteit en goedkoop (beter dan jumbo-tompoucen of AH-"verse" saucijzenbroodjes en met prijzen vanaf 15ct voor n vers gebakken broodje.

Oost-Europa kun je ook nog wel kip krijgen die eruit ziet als kip en smaakt naar kip.

Maar in Nederland wordt dat gezien de beperkte ruimte, bevolkingsdichtheid en wat er bij komt kijken (zoals in posts hierboven al beschreven) een lastig verhaal.
De echte vraag is, waarom zouden wij in Nederland eieren en vlees voor heel Europa/wereld moeten produceren? Met alle gevolgen voor dierenwelzijn, CO2, luchtkwaliteit etc.

Op zich 'n aardige vraag. Maar dat geldt voor meer dingen natuurlijk. Zo kun je ook vliegvelden sluiten (mensen gaan maar met de trein naar Brussel of Frankfurt), fabrieken sluiten (kan in Oost-Europa of Azië allemaal veel goedkoper), etc.
 
Oost-Europa kun je ook nog wel kip krijgen die eruit ziet als kip en smaakt naar kip.

Maar in Nederland wordt dat gezien de beperkte ruimte, bevolkingsdichtheid en wat er bij komt kijken (zoals in posts hierboven al beschreven) een lastig verhaal.


Op zich 'n aardige vraag. Maar dat geldt voor meer dingen natuurlijk. Zo kun je ook vliegvelden sluiten (mensen gaan maar met de trein naar Brussel of Frankfurt), fabrieken sluiten (kan in Oost-Europa of Azië allemaal veel goedkoper), etc.
Prima ideeen. Het is toch ook, als je er goed over nadenkt, bezopen dat je naar Brussel of Frankfurt goedkoper met het vliegtuig kan dan met de trein, vanwege de mega subsidie op vliegen plus het feit dat de balastingbetaler voor alle neagtieve neveneffecten op mag draaien.
 
Prima ideeen. Het is toch ook, als je er goed over nadenkt, bezopen dat je naar Brussel of Frankfurt goedkoper met het vliegtuig kan dan met de trein, vanwege de mega subsidie op vliegen plus het feit dat de balastingbetaler voor alle neagtieve neveneffecten op mag draaien.

Ik ben helemaal geen (Groen-)linkse wereldverbeteraar (integendeel), maar korte vluchten naar Brussel en Frankrijk mogen van mij wel afgeschaft worden ten gunste van 'n milieuvriendelijkere treinverbinding. Een vliegtaks van 'n paar euro gaat wat dat betreft geen zoden aan de dijk zetten.

Heb weleens gelezen dat je voor één Boeing heel wat vrachtwagens rond kunt laten rijden. 1 opstijgende Boeing = 1 miljoen vrachtwagens is zelfs grotendeels waar (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/1...t-een-miljoen-vrachtwagensnrc-checkt-a1587736). Een miljoen vrachtwagens klinkt me dan als nuttiger dan 250 citytrippende mensen.

Punt was echter dat je met die redenatie alles wel uit Nederland kunt verbannen en elders kunt laten doen. Dan zijn er twee problemen. Als iedereen er zo over denkt, gebeurt het nergens. En ergens kom je onder het punt uit waar vervelende effecten kruisen met economische belangen.
 
Ik ben helemaal geen (Groen-)linkse wereldverbeteraar (integendeel), maar korte vluchten naar Brussel en Frankrijk mogen van mij wel afgeschaft worden ten gunste van 'n milieuvriendelijkere treinverbinding. Een vliegtaks van 'n paar euro gaat wat dat betreft geen zoden aan de dijk zetten.

Heb weleens gelezen dat je voor één Boeing heel wat vrachtwagens rond kunt laten rijden. 1 opstijgende Boeing = 1 miljoen vrachtwagens is zelfs grotendeels waar (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/1...t-een-miljoen-vrachtwagensnrc-checkt-a1587736). Een miljoen vrachtwagens klinkt me dan als nuttiger dan 250 citytrippende mensen.

Punt was echter dat je met die redenatie alles wel uit Nederland kunt verbannen en elders kunt laten doen. Dan zijn er twee problemen. Als iedereen er zo over denkt, gebeurt het nergens. En ergens kom je onder het punt uit waar vervelende effecten kruisen met economische belangen.
IK ben er naturlijk iet voor om alles uit nederland te verbannen./ Maar als we iets aan klimaarbeheersing en dierenwelzijn willen doen, zullen we toch structureel iets moeten veranderen, anders gaat dat gewoon niet lukken. Dierenwelzijn is dan nog een keuze, maar het klimaat zou wel eens rampzalig uit kunnen pakken. Het verbieden van korte vluchten, het beperken van vliegverkeer in het algemeen (bv 1 vlucht per persoon per jaar, wil je meer, forse toeslag), het veel duurder maken van vlees zodat de consumptie vermindert en het afschaffen van alle subsidies voor veeteelt voor de export zouden een aantal goede maatregelen zijn, een stap op de goede weg, zonder dat nou meteen een alarmerend aantal banen of economische groei gaat kosten.

Daarnaast het afschaffen van alle subsidies op fossiele brandstof en het strict toepassen van de vervuiler betaalt (ipv de belastingbetaler) zou mijns inziens ook moeten, maar dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren.
 
IK ben er naturlijk iet voor om alles uit nederland te verbannen./ Maar als we iets aan klimaarbeheersing en dierenwelzijn willen doen, zullen we toch structureel iets moeten veranderen, anders gaat dat gewoon niet lukken. Dierenwelzijn is dan nog een keuze, maar het klimaat zou wel eens rampzalig uit kunnen pakken. Het verbieden van korte vluchten, het beperken van vliegverkeer in het algemeen (bv 1 vlucht per persoon per jaar, wil je meer, forse toeslag), het veel duurder maken van vlees zodat de consumptie vermindert en het afschaffen van alle subsidies voor veeteelt voor de export zouden een aantal goede maatregelen zijn, een stap op de goede weg, zonder dat nou meteen een alarmerend aantal banen of economische groei gaat kosten.

Daarnaast het afschaffen van alle subsidies op fossiele brandstof en het strict toepassen van de vervuiler betaalt (ipv de belastingbetaler) zou mijns inziens ook moeten, maar dat gaat waarschijnlijk nooit gebeuren.
Oftewel.de rijken kunnen lekker doorleven zoals nu als we jouw regels in gaan voeren. Je pakt de kleine man. Groen links stemmer? ?
 
Kweekvlees zou beter zijn voor het milieu en dierenwelzijn (je hebt immers veel minder dieren nodig). Maar ja wie zijn daar op tegen? De milieubewegingen.
 
Ik ben helemaal geen (Groen-)linkse wereldverbeteraar (integendeel), maar korte vluchten naar Brussel en Frankrijk mogen van mij wel afgeschaft worden ten gunste van 'n milieuvriendelijkere treinverbinding. Een vliegtaks van 'n paar euro gaat wat dat betreft geen zoden aan de dijk zetten.

Heb weleens gelezen dat je voor één Boeing heel wat vrachtwagens rond kunt laten rijden. 1 opstijgende Boeing = 1 miljoen vrachtwagens is zelfs grotendeels waar (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/1...t-een-miljoen-vrachtwagensnrc-checkt-a1587736). Een miljoen vrachtwagens klinkt me dan als nuttiger dan 250 citytrippende mensen.

Punt was echter dat je met die redenatie alles wel uit Nederland kunt verbannen en elders kunt laten doen. Dan zijn er twee problemen. Als iedereen er zo over denkt, gebeurt het nergens. En ergens kom je onder het punt uit waar vervelende effecten kruisen met economische belangen.

En het meest geweldige is dat je met de trein per saldo nog sneller bent ook....geen lange inchecktijden enz.
 
Ik ben helemaal geen (Groen-)linkse wereldverbeteraar (integendeel), maar korte vluchten naar Brussel en Frankrijk mogen van mij wel afgeschaft worden ten gunste van 'n milieuvriendelijkere treinverbinding. Een vliegtaks van 'n paar euro gaat wat dat betreft geen zoden aan de dijk zetten.

Heb weleens gelezen dat je voor één Boeing heel wat vrachtwagens rond kunt laten rijden. 1 opstijgende Boeing = 1 miljoen vrachtwagens is zelfs grotendeels waar (https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/1...t-een-miljoen-vrachtwagensnrc-checkt-a1587736). Een miljoen vrachtwagens klinkt me dan als nuttiger dan 250 citytrippende mensen.

Punt was echter dat je met die redenatie alles wel uit Nederland kunt verbannen en elders kunt laten doen. Dan zijn er twee problemen. Als iedereen er zo over denkt, gebeurt het nergens. En ergens kom je onder het punt uit waar vervelende effecten kruisen met economische belangen.


We moeten dan ook niet denken in absolute keuzes. Dat gebeurt te veel. Alles of niets, zwart of wit, alle vluchten bannen of alles door laten gaan, etc. Te veel is nooit goed. We kunnen ook matigen: 20% minder vliegbewegingen, 20% minder vlees eten, 20% meer openbaar vervoer, etc. Alles maar laten werkt niet, matigen draagt veel bij en is haalbaar.
 
We moeten dan ook niet denken in absolute keuzes. Dat gebeurt te veel. Alles of niets, zwart of wit, alle vluchten bannen of alles door laten gaan, etc. Te veel is nooit goed. We kunnen ook matigen: 20% minder vliegbewegingen, 20% minder vlees eten, 20% meer openbaar vervoer, etc. Alles maar laten werkt niet, matigen draagt veel bij en is haalbaar.
20% minder kids... :sneaky:
 
Terug
Bovenaan Onderaan