Hoe kom je dáár nou bij!?Laat me raden: twee dochters?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Let op: This feature may not be available in some browsers.
Hoe kom je dáár nou bij!?Laat me raden: twee dochters?
Als leraar heb je een voorbeeldfunctie, en iemand aan zijn nekvel pakken omdat je boos bent is niet gewenst en mag gewoon niet. En dat een leerling iets doet wat niet mag is geen vrijbrief voor een leraar om dan ook maar iets te doen wat niet mag. Tuurlijk moet de leerling gestraft worden als hij/zij iets doet wat niet mag. Maar niet op zo'n manier.
Iemand die zoiets doet mag je best fysiek even naar een andere ruimte brengen. Zeker bij jongens (ja mensen, er is verschil) een prima methode om te laten merken wiense baas is.
Dat is het niet, want dat is tegen de regels, en zeker als leraar hoor je je aan de regels te houden. Wat als een leraar dat niet doet, dan denken de leerlingen ook, waarom zouden wij ons aan de regels houden als de leraar dat geen eens doet? Ook een leraar staat niet boven de wet.
Dit is heel iets anders; je mag je leerlingen op hun donder geven, ze schorsen, uit de klas zetten of wat dan ook. Wat deze leraar doet, hij zelf als zwaar gelovige en wetende wat het geloof voor een ander betekent, is dat hij een nare opmerking van een moeder van een leerling gebruikt om die leerlingen hun geloof in diskrediet te brengen. Ik snap, wellicht als een van de weinigen hier, niet waarom hij als volwassen vent de volwassen school instrumenten die hij tot beschikking heeft, niet inzet? Dat deed jouw stiefvader toch ook? Of maakte hij als hij boos was en wist dat een leerling gelovig was, Jezus voor alles en nog wat uit?? Als dat de manier is tegenwoordig dan moeten we met z’n allen ook niet zeiken over de jeugd van nu en de zogenaamde normen en waarden. Griezelige vent, die leraar. Een echte Televaag man!
Oh geloof is wat mij beterft een heel vies huisje hoorHier gaan we niet uitkomen. Geloof is voor mij allesbehalve een heilig huisje, en jij ziet dat anders.
Oh geloof is wat mij beterft een heel vies huisje hoor
Volgens mij staat er niks in de wet dat je iemand niet fysiek mag dwingen om een ruimte te verlaten. Door die actie heeft de school het gezag van ALLE leraren stevig ondermijnt. Want ja, wat wil je doen ouwe? Mij eruit zetten kost je een schorsing.
Dam mag je rustig met de Kärcher er over heen.
Volgens mij staat er niks in de wet dat je iemand niet fysiek mag dwingen om een ruimte te verlaten. Door die actie heeft de school het gezag van ALLE leraren stevig ondermijnt. Want ja, wat wil je doen ouwe? Mij eruit zetten kost je een schorsing.
Wacht even - volgens mij zijn we nu te ver van de casus afgedwaald.
De kwestie die hier speelt, als het waar is dat deze leraar Mohammed een pedofiel heeft genoemd, is volgens mij: als je je als leraar beledigd voelt, mag je dan bewust terug beledigen? Naast de discussie: is M. een pedofiel noemen beledigend, of 'gewoon de waarheid'?
Jouw punt is volgens mij nu een andere: hoe ver mag je als leraar gaan om je gezag te bevestigen? Mag je bijvoorbeeld fysiek worden? Daarbij is beledigen niet per se de opzet. Een etterbak kan het weliswaar als beledigend ervaren als hij het lokaal wordt uitgeflikkerd - maar het is niet per se de intentie van de leraar.
Of dat laatste mag, is ook een interessante discussie, maar volgens mij wel écht wat anders. Ik vind namelijk dat als je leerlingen bewust gaat beledigen, je dan JUIST je gezag verliest, omdat je je op hetzelfde niveau gaat begeven. Zoals je zelf in een eerdere post aangaf het een overwinning te hebben gevoeld toen die lerares jou 'Hitler' noemde. Waarom? Volgens mij omdat ze haar rol als gezagsdrager had verloren. Ze viel van de sokkel. Dat geldt niet per se (kan wel) als je een leerling bij de nekvel het lokaal uitgooit.
Hier kan ik wel even bij helpen . Dat Mohammed een pedofiel is, is zeker niet de waarheid. Om de waarheid vast te stellen, hebben we de feiten niet. De enige kennis die we hierover hebben, komt uit verhalen die meer dan duizend jaar geleden zijn opgeschreven. En of die verhalen ook echt gebeurd zijn, dat weten we niet.Wacht even - volgens mij zijn we nu te ver van de casus afgedwaald.
De kwestie die hier speelt, als het waar is dat deze leraar Mohammed een pedofiel heeft genoemd, is volgens mij: als je je als leraar beledigd voelt, mag je dan bewust terug beledigen? Naast de discussie: is M. een pedofiel noemen beledigend, of 'gewoon de waarheid'?
Jouw punt is volgens mij nu een andere: hoe ver mag je als leraar gaan om je gezag te bevestigen? Mag je bijvoorbeeld fysiek worden? Daarbij is beledigen niet per se de opzet. Een etterbak kan het weliswaar als beledigend ervaren als hij het lokaal wordt uitgeflikkerd - maar het is niet per se de intentie van de leraar.
Of dat laatste mag, is ook een interessante discussie, maar volgens mij wel écht wat anders. Ik vind namelijk dat als je leerlingen bewust gaat beledigen, je dan JUIST je gezag verliest, omdat je je op hetzelfde niveau gaat begeven. Zoals je zelf in een eerdere post aangaf het een overwinning te hebben gevoeld toen die lerares jou 'Hitler' noemde. Waarom? Volgens mij omdat ze haar rol als gezagsdrager had verloren. Ze viel van de sokkel. Dat geldt niet per se (kan wel) als je een leerling bij de nekvel het lokaal uitgooit.
Wacht even - volgens mij zijn we nu te ver van de casus afgedwaald.
De kwestie die hier speelt, als het waar is dat deze leraar Mohammed een pedofiel heeft genoemd, is volgens mij: als je je als leraar beledigd voelt, mag je dan bewust terug beledigen? Naast de discussie: is M. een pedofiel noemen beledigend, of 'gewoon de waarheid'?
Jouw punt is volgens mij nu een andere: hoe ver mag je als leraar gaan om je gezag te bevestigen? Mag je bijvoorbeeld fysiek worden? Daarbij is beledigen niet per se de opzet. Een etterbak kan het weliswaar als beledigend ervaren als hij het lokaal wordt uitgeflikkerd - maar het is niet per se de intentie van de leraar.
Of dat laatste mag, is ook een interessante discussie, maar volgens mij wel écht wat anders. Ik vind namelijk dat als je leerlingen bewust gaat beledigen, je dan JUIST je gezag verliest, omdat je je op hetzelfde niveau gaat begeven. Zoals je zelf in een eerdere post aangaf het een overwinning te hebben gevoeld toen die lerares jou 'Hitler' noemde. Waarom? Volgens mij omdat ze haar rol als gezagsdrager had verloren. Ze viel van de sokkel. Dat geldt niet per se (kan wel) als je een leerling bij de nekvel het lokaal uitgooit.
[...]
Maar ik kan dus prima begrijpen dat je door bepaald gedrag in een emotie schiet. Je zegt iets wat iemand diep raakt, en dan verlies je een stukje controle. Die knopjes hebben we allemaal, in welk beroep dan ook. Om te zeggen dat iemand altijd, no matter what, in een rol moet blijven, is menselijk gezien nagenoeg ondoenlijk.
Tuurlijk. Dat begrip wil echter niet zeggen dat we het niet heel nadrukkelijk moeten nastreven dat een leraar in zijn rol blijft. Vooral hameren op begrip kan vrees ik dan negatieve bijgevolgen hebben.
Ik durf zonder grote twijfel te beweren dat de maatschappelijke discussie volledig anders zou zijn geweest als een van de hypothetische situaties die De Bondscoach eerder schetste zich had voorgedaan. Een Islamitische leraar die er in boosheid uitgooit dat Jezus een hoerenloper was, of op een katholieke school roept dat de RK kerk één groot internationaal pedofielennetwerk is. We leven dusdanig in een 'joods-christelijke cultuur' dat de reactie die dat zou oproepen stukken groter zou zijn dan als het - bij monde van een christen - over de profeet van een niet-joods-christelijke religie gaat. Dat begrijp ik, maar tegelijkertijd veroordeel ik het, wetende dat we pretenderen te leven in een land met vrijheid van religie die voor alles en iedereen geldt, wat je mening op het vlak van religie ook is.
De rol van het christelijke geloof wordt steeds kleiner in N-W Europa. D’r ontstaat echt geen probleem als iemand zegt dat de rk-kerk een pedofielennetwerk is.
Ik denk dat diegene die probeert te verdedigen dat dat niet zo is een groter probleem heeft.Er ontstaat geen probleem als een Islamitische leraar een Rooms-Katholieke jongere naar de kop gooit dat die hele RK-kerk een pedofielennetwerk is? Die schat ik dan toch anders in.
En omgekeerd is het eveneens zo.Even licht bezijdens de discussie, vind ik de observatie van rico hierboven wel interessant. Er is een fascinerende paradox... Veel Nederlanders ergeren zich aan met huidige maatstaven het verleden beoordelen: straatnamen wijzigen, slavernij oprakelen et cetera... Maar tegelijkertijd moet wel héél duidelijk worden gemaakt dat Mo tegenwoordig toch écht wel een pedofiel zou zijn...
En omgekeerd is het eveneens zo.
Ik denk niet dat we de naam "Mohammed" moeten verbieden maar net zoals gezegd mag worden dat de VOC / WIC luitjes geen voorbeeldnederlanders waren (net zoals Piet Hein de zilvervloot niet heeft gewonnen, zoals ons werd geïndoctrineerd) mag ook gezegd worden dat trouwen met een 9-jarige geen goed voorbeeld is.