FC Emmen - PSV | Zondag 20 januari | Eindstand 2-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
Ben het op zich niet oneens met je verhaal. Maar in die 80 minuten die je aanhaalt, hebben we misschien niet onaardig gespeeld, maar voorin was het hopeloos. Als Bergwijn en Lozano niet thuis geven, is er helemaal niets over. Luuk speelde best goed, maar die kan echt alleen helemaal niks forceren. En we spelen met een nummer 10 die geen nummer 10 is. Pereiro is niet goed genoeg, en daar bedoel ik niet mee, dat hij technisch niet goed genoeg kan voetballen, maar zo weinig energie in de wedstrijd leggen en niet meeverdedigen, dat kan zelfs in de eredivisie niet meer.

Het probleem was gisteren dan ook MvB in mijn ogen. Vooropgesteld, ik ben blij met Mark en denk dat hij een goede coach gaat worden, maar gisteren was het niet goed.

Als je dus geen nr 10 hebt, zul je een tactiek moeten gaan zoeken die zonder nr 10 speelt. Als Mark hierin blijft volharden, zullen we nog meerdere teleurstellingen te verwerken krijgen.

Als het duidelijk niet loopt, moet je ingrijpen. Dat had wat mij betreft al in de rust gemoeten. Dan moet je of Guti eraf halen voor Pereiro, zou ik niet doen, maar is te verdedigen. Of je moet Guti eruit halen voor Sadilek of Mauro. Pereiro brengen in de laatste 10 minuten als het pompen of verzuipen wordt is waanzin.

Je had ook Bergwijn of Lozano kunen vervangen door Malen, hoewel ook Malen liet zien niet in vorm te zijn, maar dat is achteraf gepraat.

Wat hij ook had moeten doen is in de rust met Lozano en Bergwijn moeten spreken en uitleggen dat voetbal een teamsport is, waarbij het erom gaat dat het team wint, niet wie de gaols scoort. Als je dan niet lekker in je vel zit, moet je in dienst van het team gaan spelen, en Luuk, die wel in vorm is, in stelling proberen te brengen. Neem het voorbeeld van Gullit, een absolute wereldster op dat moment, op het EK88 en het resultaat. Maar nee, Lozano en Bergwijn mochten lekker aanpielen en voor eigen succes gaan, met als gevolg puntverlies.

Goed gezegd rico. Helemaal mee eens. Ik baal er enorm van dat PSV gisteren een tegenstander als Emmen niet vast durfde te zetten. Je zag dat Emmen regelmatig voor de voetballende oplossing koos. Een beetje hoog drukzetten op hun helft en je dwingt kansen en corners af, zag je wel in de 5e minuut. Jammer genoeg blijft Mark van Bommel stug vasthouden aan het drukzetten met maar 4 man. Dat blok van 6 blijft stug op eigen helft.

Ik vond PSV in balbezit gisteren wel redelijk goed, met slordigheden hier en daar. Het middenveld inclusief onze aanvallers bewogen, waar ik ze tegen AZ nog met zijn alle een theekransje zag houden. Ik vergeet trouwens onze backs te benoemen, die denderden er regelmatig overheen, waarvoor hulde! Jammer dat Gutierrez dan weer belabberd speelde, want uitgerekend hij zou de verbindingslijn tussen aanval en middenveld moeten zijn.

Mijn conclusie: het dominante, de tegenstander willen vastzetten, duels hard ingaan, enzovoorts, ontbrak gisteren. Daarentegen vond ik PSV voetballend nog een degelijke pot spelen. Echter vind ik dat je op beide punten voldoende moet scoren, om je een kampioenswaardige ploeg te kunnen noemen. En aangezien PSV nog maar voor één prijs speelt, eis ik een voldoende op beide fronten.

Heeft niks met pessimisme te maken, gewoon een killersmentaliteit die ik terug wil zien in PSV ;P.
 
We hadden in die 80 minuten een stuk of 10 kansen moeten creeeren en een stuk of 3 goals meer moeten maken. dat was het probleem.

En dan wil ik die 80 minuten eigenlijk reduceren tot misschien 55-60, en eigenlijk 45 minuten. De tweede helft leek steeds meer nergens op en je voelde dat het mis zou kunnen gaan.
Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. Tikt Malen die voorzet van Dumfries binnen, kom je gewoon op 3-0 en vindt iedereen het - met verder hetzelfde spelbeeld - een prima wedstrijd. Scorebordjournalistiek dus.
 
Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar. Tikt Malen die voorzet van Dumfries binnen, kom je gewoon op 3-0 en vindt iedereen het - met verder hetzelfde spelbeeld - een prima wedstrijd. Scorebordjournalistiek dus.
Als het dan in de laatste 10 minuten ook 3-2 was geworden, had iedereen het nog steeds een slechte wedstrijd gevonden. Dat kun je scorebordjournalistiek noemen, maar het matige spel van PSV, met name in de 2e helft, is een feit.

Ben het wel met je eens dat het allemaal heel dicht bij elkaar ligt. Scoor je er 1 meer, en ondanks dat het spel in mij ogen echt niet best was, had dat inderdaad zomaar gekund, zou het een heel andere wedstrijd geworden zijn. Een makkelijke overwinning, waarbij wij als fans ons hadden geergerd aan het lakse en slordige spel, maar blij waren geweest met de 3 punten.
 
We hebben ook aan het begin van het seizoen wel slechtere uitwedstrijden gespeeld, maar toen viel het kwartje steeds net de goede kant op. Dat blijft dan hangen. Er viel ook gisteren genoeg aan te merken op het spel, maar ik ben toch een stuk minder negatief dan de meesten hier. Het grootste deel van de wedstrijd speelden we heel redelijk (voor zover mogelijk op zo'n bevroren hockeyveld) en had Emmen niets te vertellen. Het ging mis omdat we totaal verkeerd reageerden op de 2-1, die volledig uit de lucht kwam vallen. In plaats van gewoon door te voetballen gingen we tijdrekken en achteruitlopen, waardoor Emmen erin bleef geloven en werd uitgenodigd om opportunistisch te gaan spelen. Dat heeft ons uiteindelijk de punten gekost. Maar laten we nou niet vergeten dat de wedstrijd tachtig minuten lang precies verliep zoals je mag verwachten.

En Guti... die kwam vol zelfvertrouwen binnen, blonk in zijn eerste invalbeurten direct uit en werd vervolgens langdurig naar de bank verwezen. Van dat zelfvertrouwen is daardoor weinig meer over en het is duidelijk dat hij krampachtig probeert om zich te bewijzen. Bovendien staat hij niet op zijn favoriete plek. Laat hem een paar wedstrijden op de positie van Hendrix spelen en ik weet zeker dat hij steeds beter gaat renderen. En dan Pereiro ook direct terug in de ploeg, waar hij hoort. ;)

Ik had zelfs toen Emmen de 1-2 scoorde nog niet het gevoel dat het verkeerd af zou lopen voor PSV. Ik vond het ook knap dat PSV na 2x een teleurstelling te verwerken te hebben gekregen met afgekeurde doelpunten alsnog de 0-2 maakte. PSV controleerde de wedstrijd eigenlijk gewoon, maar inderdaad, dat tijdrekken en achteruitlopen moet je niet gaan doen. Ik dacht dat we dat wel gehad hadden na Cocu. Als je ziet hoe eigenlijk beide Emmen goals vallen, en vooral die tweede, dan mag je je als PSV zijnde wel even achter de oren krabben hoor. Die Pedersen mocht gewoon frank en vrij inkoppen, tussen zoveel PSV spelers in, die hem zien inkomen maar niet ingrijpen. Het is nou niet alsof het zo'n razendsnelle speler was of zo.
 
Tsja, matig potje in Emmen. Eerste half uur nog voldoende, maar niet doorgedrukt na de 1-0. Daarna bleef het behelpen. Dan helpt het vervolgens ook niet dat de verdediging ook gewoon dom verdedigt bij de tegendoelpunten.

De Mexicanen waren erg slecht gisteren. Te koud? Lozano werkte wel hard. Guti was dramatisch en kost PSV nog een goal ook. In een wedstrijd waarbij de tegenstander compact verdedigt, heb je niks aan Guti op 10. Pereiro is dan veel beter geschikt.

Ik heb het idee dat Lozano nooit wat klaarspeelt op kunstgras, maar dat kan aan mij liggen. Nummer tien blijft lastig, inderdaad. Pereiro is/was altijd een makkelijk doelwit als je tegen dit soort tegenstanders er niet doorheen komt, maar we zagen gisteren dat het er echt niet makkelijker doorheen voetbalt met Guti op die plek. Is toch veel meer een 6/8 dan een 10. Misschien tegen dit soort tegenstanders Viergever of Hendrix op de bank en zowel Guti als Pereiro opstellen.

[...] Dat Ajax dus blijkbaar 4 goals thuis tegen kan krijgen, lijkt mij veel belangrijker. Straks in de Arena alle ballen op Blind, zou ik zeggen.

Ik kan me niet voorstellen dat Ten Hag nog een keer Blind tegenover De Jong durft te zetten. Net zoals hij in de CL Wöber opgestelde zal hij dan toch zeker die Argentijn kiezen opstellen? Je ziet hoe Heerenveen ook profiteert van de keuze om Lammers vooral vanaf Blind te laten spelen. Wat werd die een paar keer te kijk gezet zeg.

Eens. In de rust ingrijpend had gemoeten. Guti was in de eerste helft al een grote dissonant. Eventueel had tegen Emmen ook prima misschien Hendrix vervangen kunnen worden door Pereiro.

Ik snap nog wel dat hij Guti niet wisselde, zoals hij eerder al eens deed bij Pereiro. Had het net zo verdiend als Gaston toen, maar dan had hij het zelfvertrouwen van ze allebei naar de vernieling geholpen. Op de middellange termijn ook niet handig.
 
Was toch gewoon een goede pot gisteren? In pre-VAR tijd was dit 'gewoon' een 1-5 geweest. Dit kan wel eens gebeuren; zo'n dag dat alles tegenzit. Dat gezeur ook van Valentijn Driessen dat PSV te snel Isimat van de hand deed... Alsof dat gisteren iets had veranderd. Ja, het elftal heeft sterke en zwakke kanten - de '10' is nu duidelijk zoeken, bijvoorbeeld. Maar om nu te zeggen dat Emmen die zwakke kanten genadeloos heeft uitgebuit... Tuurlijk niet.

Ik zou er niet door in paniek raken. Dat Ajax dus blijkbaar 4 goals thuis tegen kan krijgen, lijkt mij veel belangrijker. Straks in de Arena alle ballen op Blind, zou ik zeggen.
Dat laatste, precies mijn gedachten. Heerenveen bewees gisteren dat als je uit gaat van je eigen kracht en je druk zet op Schöne, Frenkie en Blind, je best wel kans maakt tegen Ajax. Maar dan moet Sinkgraven linksback staan en Lamprou in het doel... Want Tagliafico en Onana scheelt echt een slok op de borrel zowel verdedigend als aanvallend. Maar Ajax had ook veel pech met de afwerking en hadden voor rust eigenlijk met 5-1 moeten voorstaan. Maar gelukkig voor ons mist Tadic die penalty waardoor Heerenveen bleef hopen.
 
Dat laatste, precies mijn gedachten. Heerenveen bewees gisteren dat als je uit gaat van je eigen kracht en je druk zet op Schöne, Frenkie en Blind, je best wel kans maakt tegen Ajax. Maar dan moet Sinkgraven linksback staan en Lamprou in het doel... Want Tagliafico en Onana scheelt echt een slok op de borrel zowel verdedigend als aanvallend. Maar Ajax had ook veel pech met de afwerking en hadden voor rust eigenlijk met 5-1 moeten voorstaan. Maar gelukkig voor ons mist Tadic die penalty waardoor Heerenveen bleef hopen.

Ja, maar het laat ook weer zien hoe het kampioenschap dit jaar wordt bepaald op details. Een tweede keeper met weinig armlengte, en het kan over zijn. Nu maar hopen dat Lamprou ook in De Kuip onder de lat moet staan... Van Persie kan nog steeds een puike vrije trap nemen, dus dat kan de schaal zo maar eens naar Eindhoven brengen. Dat zou toch een stunt zijn, met de vele miljoenen die Ajax heeft uitgegeven, en met in mijn ogen gewoon een betere selectie.
 
Ja, maar het laat ook weer zien hoe het kampioenschap dit jaar wordt bepaald op details. Een tweede keeper met weinig armlengte, en het kan over zijn. Nu maar hopen dat Lamprou ook in De Kuip onder de lat moet staan... Van Persie kan nog steeds een puike vrije trap nemen, dus dat kan de schaal zo maar eens naar Eindhoven brengen. Dat zou toch een stunt zijn, met de vele miljoenen die Ajax heeft uitgegeven, en met in mijn ogen gewoon een betere selectie.
Ik vermoed dat het grootste 'detail' dat het kampioenschap gaat bepalen dit jaar 31 maart is, wat natuurlijk prima is.
 
Blind op CV heeft ze nu inderdaad 5 punten gekost. Hopelijk blijft Ten Hag hem daar posteren (zou wat zijn als De Ligt deze winter al vertrekt).

Misschien gekleurd maar ik durf na een half seizoen de stelling wel aan:
Viergever is een betere verdediger en nuttigere toevoeging gebleken voor PSV (€0,-) dan Blind dat is voor Ajax (€20.000.000,-). En eerlijk gezegd vind ik Blind op elke andere positie ook minder dan de andere opties die de Amsterdammers hebben).

Dat gezegd hebbende was ook viergever (net als Angelino) tegen Emmen een paar keer volledig de weg (bal/man) kwijt.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan