Racisme & Discriminatie

Er wordt me hier weer eens van alles in de schoenen geschoven, waarschijnlijk omdat ik mezelf niet duidelijk heb uitgelaten. Dus, bij deze:

-Ik heb het boerkaverbod niet ingesteld
-Ik heb niet om het boerkaverbod gevraagd
-Ik heb het boerkaverbod niet verdedigd
-Ik vind een boerkaverbod praktisch vrij zinloos (met uitzondering van bijvoorbeeld de beveiliging van evenementen met een "hoog risico" en elke situatie waarin een persoon zich dient te identificeren)
-Ik ben wel fel gekant tegen de boerka

Over de vrijwilligheid kunnen we lang en kort doen (erg lang zelfs). Kledingvoorschriften (religieus en anderszins) zijn voorschriften, en dus niet vrijwillig. Dit geldt voor de jasjes in de tweede kamer en ook voor religieuze kledij. Je kunt natuurlijk zeggen dat je er zelf voor hebt gekozen om jezelf te conformeren aan voorschriften, maar zeker in het geval van religieuze conformering is de correlatie tussen religie van je ouders en plaats van geboorte en je uiteindelijke "keus" waar je je aan conformeert een zeer duidelijk teken aan de wand dat dit verre van vrijwillig is.

Ik ben niet tegen de boerka omdat het islamitisch is. Ik ben net zo fel gekant tegen de christentaliban en haar uitwassen. Elke suggestie van doelbewust moslimpesten werp ik verre van mij.

Ik ben niet eens tegen de boerka omdat het een op archaische verzinsels, door mannen bedacht en in stand gehouden voorschrift is. Ik ben er tegen omdat het een van de belangrijkste pijlers van onze maatschappij (en mijnsinziens de sleutel tot een betere wereld buiten ons land) ondermijnt: de emancipatie van vrouwen. Een vrouw in een boerka heeft in Nederland nu eenmaal niet dezelfde kansen als andere vrouwen (laat staan mannen). EDIT: in andere landen en culturen kan een boerka natuurlijk statusverhogend werken.