Auto's

De auto die we nu rijden wilden we met vierwielaandrijving, en toen was er een V8 die zuinig was dan de V6 in dezelfde prijscategorie. Die doet 408 pk, maar heeft wel wat meer auto mee te sleuren. Maar rijdt vanwege de begrenzing maar 13 km/u sneller (wat je echt nooit gebruikt) Acceleratie is dan wel wat beter voor elkaar.

Topsnelheid is sowieso niet zo boeiend. Dan is de acceleratie (in mijn ogen) inderdaad belangrijker.
Maar daar koop ik mijn Nissan Note uiteraard ook niet voor, want ik ga er zo'n 70PK op achteruit...
 
Topsnelheid én acceleratie, dat is waar het om gaat. Gummend rubber en veel geluid :grin::metal::HB:

Tsja, en daar is dan de geluidsisolatie van de hedendaagse auto weer te goed voor. Ik hoor die motor in ieder geval zelden. En topsnelheid: dat betekent in CH gevangenisstraf. :sneaky: Acceleratie en zeker tussenacceleratie is dan weer heel erg prettig.
 
Dat wel :xp:
Maar van zo'n 180 naar 110, wijsneus ;)

Nu is hetgeen ze tegenwoordig uit kleine(re) motoren halen natuurlijk wel gigantisch verbeterd van zeker 15 jaar geleden. In mijn Leon ligt een 1.0 drie-cilinder die de stationwagen gewoon in minder dan 10 seconden naar de 100 trekt en 115pk levert. Of dat blok over 8 jaar nog steeds lekker loopt weet ik niet, maar daar hoef ik me als leaserijder gelukkig niet druk over te maken.
 
Een Ford is altijd een fijne auto om te rijden. Hatch of de wagon? Iets dat ik bijvoorbeeld bij Seat ook vind opvallen is dat in cataloguswaarde het verschil erg klein is, terwijl je er bij de stationwagens aardig wat ruimte voor terugkrijgt.
Wagon. Wij hebben sinds we kinderen hebben nooit meer anders gereden dan wagon. Kan de hond ook mooi mee op vakantie. ;)

Lijkt net een model van Renault: "Vignale". Maar de Luxus-versie, toch?
We hebben ook naar de Megane Estate gekeken, maar deze heeft meer kofferruimte en kwam -mede door afspraken tussen Ford en de leasemaatschappij- gunstiger uit waardoor we meer opties konden nemen.
 
Wij hebben zojuist onze nieuwe leaseauto opgehaald. Een Ford Focus Vignale.

Fijn apparaat. Veel opties, lekker stil qua motorgeluid en rijwind, B&O geluidsinstallatie. Helemaal prima. (Y)

Wagon. Wij hebben sinds we kinderen hebben nooit meer anders gereden dan wagon. Kan de hond ook mooi mee op vakantie. ;)

Mooie auto. :) Veel plezier ermee. (Y)
 
Nu is hetgeen ze tegenwoordig uit kleine(re) motoren halen natuurlijk wel gigantisch verbeterd van zeker 15 jaar geleden. In mijn Leon ligt een 1.0 drie-cilinder die de stationwagen gewoon in minder dan 10 seconden naar de 100 trekt en 115pk levert. Of dat blok over 8 jaar nog steeds lekker loopt weet ik niet, maar daar hoef ik me als leaserijder gelukkig niet druk over te maken.

Tsja, er zijn zat voorbeelden van die kleine motoren waar ze dan veel vermogen uit willen trekken (al dan niet m.b.v. een turbo) waar dat op lange termijn toch niet best is. Ford heeft dat bijvoorbeeld met die Ecoboost-motoren die problemen geven.

Maar met de 1.6 non-turbo in de Note ga ik niet in de buurt komen van de 180PK van de 1.8 Turbo in mijn Leon.
Dan hebben we het over 0-100 km/u in 10,7 seconden i.p.v. in 7,7 seconden.
 
Ik denk nog vaak met heimwee terug aan mijn Honda CRX DOHC 1.6 uit 1988 (2e model). Deze '88 generatie was de laatste voordat de katalysator zijn intrede deed.. ding was echt bloedsnel.
 
Ik denk nog vaak met heimwee terug aan mijn Honda CRX DOHC 1.6 uit 1988 (2e model). Deze '88 generatie was de laatste voordat de katalysator zijn intrede deed.. ding was echt bloedsnel.

Een CRX is wel echt cult... (Y)

Het is voor overigens de Nissan Note geworden (jullie zaten natuurlijk in spanning...).
 
Overigens, misschien aardig: wat is jullie historie qua autobezit?

Ik begon met een Opel Astra 1.8 uit 1994 (125PK):

OPELAstra5Doors-2894_3.jpg


Toen een Toyota Celica 2.0 (175PK):
01w.jpg


Toen een Audi A4 1.8 Quattro (125PK):
audi_a4_rs4_b5.jpg


En toen een Seat Leon 1.8 Turbo (180PK):
24318820002_large.jpg


(Foto's zijn slechts voorbeelden, niet de daadwerkelijke auto's)
 
Overigens, misschien aardig: wat is jullie historie qua autobezit?

Ik begon met een Opel Astra 1.8 uit 1994 (125PK):

[mooie auto]

Toen een Toyota Celica 2.0 (175PK):
[nog een mooie auto]

Toen een Audi A4 1.8 Quattro (125PK):
[nog een mooie auto]

En toen een Seat Leon 1.8 Turbo (180PK):
[nog een mooie auto]

(Foto's zijn slechts voorbeelden, niet de daadwerkelijke auto's)

Mijn eerste auto, paar maanden geleden gekocht:
1543925356743.png
Niet precies die van de foto, maar wel dezelfde kleur. Uit 2001, geen idee hoe veel pk's, maar volgens mij niet veel meer dan 60 :ROFL:
Desondanks een heerlijk bakkie voor een mooie prijs.
 
Hmmm, ben niet zo'n autofanaat, laat t plaatje (slechts voorbeeld, de mijne is blauw) ook wel zien

BG010678_78e583.jpg


Is de eerste auto in mijn (ons) bezit. Nadat wij hem als 12 jarige kochten hebben we pas zijn 20e verjaardag kunnen vieren, de 300.000 zijn we van de zomer gepasseerd, dus hij is wel ingereden. Voor de rest rijdt ie gewoon lekker, is t verbruik redelijk ca. 1 op 17. En het gezin past er in, das ook wat waard.
 
Ik was zo dicht bij een nieuwe auto maar heb er vanaf gezien. We rijden nu een volledig afgeschreven auto met < 50.000 km op de teller. Inruilen leverde nauwelijks wat op, dus economisch was het niet verstandig. Maar het doet wel een beetje pijn, want het model had werkelijk alle toeters en bellen die je maar kunt wensen (maar niet nodig hebt).
 
Ik was zo dicht bij een nieuwe auto maar heb er vanaf gezien. We rijden nu een volledig afgeschreven auto met < 50.000 km op de teller. Inruilen leverde nauwelijks wat op, dus economisch was het niet verstandig. Maar het doet wel een beetje pijn, want het model had werkelijk alle toeters en bellen die je maar kunt wensen (maar niet nodig hebt).

Er zijn tegenwoordig toch wel handigheidjes die ik kan waarderen. Zo'n dode hoekherkenning, dan heb je gespiegeld, en komt er iemand snel je dode hoek in, dan is die waarschuwing wel erg prettig.
Maar een afgeschreven auto met minder dan 50.000 op de teller? Dan rijd je wel echt heel weinig.
 
Er zijn tegenwoordig toch wel handigheidjes die ik kan waarderen. Zo'n dode hoekherkenning, dan heb je gespiegeld, en komt er iemand snel je dode hoek in, dan is die waarschuwing wel erg prettig.
Maar een afgeschreven auto met minder dan 50.000 op de teller? Dan rijd je wel echt heel weinig.

Yep. 5.000 per jaar (dit jaar doen we gek met wat meer). En het is een Amerikaan, die zijn eigenlijk al afgeschreven als je ze op de boot naar Europa zet.

Dit modelleke heb ik:
009491_2009_Cadillac_SRX.jpg
 
Yep. 5.000 per jaar (dit jaar doen we gek met wat meer). En het is een Amerikaan, die zijn eigenlijk al afgeschreven als je ze op de boot naar Europa zet.

Dit modelleke heb ik:
009491_2009_Cadillac_SRX.jpg
Ik weet niet hoe het in Basel is, maar hier is dat qua wegenbelasting een duur apparaat. Zeker met die kilometers.
 
Ik weet niet hoe het in Basel is, maar hier is dat qua wegenbelasting een duur apparaat. Zeker met die kilometers.

Hier ook. Daarnaast loopt 'ie 1:6 maar goed, met weinig kilometers is dat niet het probleem. Ik wil wel graag wat anders, iets milieuvriendelijker. Wat ik zou gaan missen is de enorme ruimte die dit ding heeft. Er past nog net geen Smart achterin :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan