Phillip Cocu

Ik ben geneigd om te roepen "ik ook niet", maar wie dan wel? Wat hebben de meeste coaches nou bewezen voordat ze bij een topclub aan de slag gaan? Om er nog maar een te noemen; Zidane deed het geweldig, maar had simpelweg ook een geweldig team met vooral een geweldige Ronaldo. Had alleen het tweede van Real gedaan. Ik vind het wel erg opportunistisch in de top. Je moet als coach geluk hebben dat je toevallig eens bij een topclub terecht bent gekomen en daar een keer iets gewonnen hebt (of niet, dat maakt eigenlijk helemaal niet zoveel uit, kijkende naar bijvoorbeeld Tuchel). Maar dat is toch geen objectieve maatstaf van kwaliteit als trainer/coach?
Jürgen Klopp?
 
Dus we mogen geen conclusies verbinden aan prijzen, maar wel aan jouw subjectieve beeld welke coaches goed zijn, en welke niet. Excuseer mij als ik dat niet bijzonder serieus neem, zeker als je in je vergelijk twee coaches noemt (Stevens, Advocaat) die prima materiaal hadden bij PSV, maar i.t.t. Cocu er niet in slaagden om prijzen te pakken en in feite zelfs opzichtig faalden. Maar sorry, dat zijn natuurlijk, in tegenstelling tot Cocu, wél goede coaches.
Het kan ook zo zijn dat Cocu een prima trainer is voor Fenerbahce, maar zijn visie niet kan overbrengen in een andere taal.
 
Het kan ook zo zijn dat Cocu een prima trainer is voor Fenerbahce, maar zijn visie niet kan overbrengen in een andere taal.

Dat zeker. Verkeerde plek, verkeerd moment zal net zo goed een grote rol spelen in waarom het ook met goede coaches soms gigantisch mis kan gaan.
 
Dus we mogen geen conclusies verbinden aan prijzen, maar wel aan jouw subjectieve beeld welke coaches goed zijn, en welke niet. Excuseer mij als ik dat niet bijzonder serieus neem, zeker als je in je vergelijk twee coaches noemt (Stevens, Advocaat) die prima materiaal hadden bij PSV, maar i.t.t. Cocu er niet in slaagden om prijzen te pakken en in feite zelfs opzichtig faalden. Maar sorry, dat zijn natuurlijk, in tegenstelling tot Cocu, wél goede coaches.

Ik proef in je tekst de aanname dat ik Advocaat en Stevens-in-zijn-nadagen goede coaches vind. Dat is niet zo.
(Als ik aan Stevens denk, zie ik een gillende Lazovic vlak voor zijn neus die als een dolle in een vreemde taal de coach uitmaakt voor weet ik veel. Genant voor beide. En dat Advocaat aangesteld wordt bij Utrecht vind ik zowel belachelijk als veelzeggend over types als Pastoor, Streppel en vd Looi.)

Vanaf 2008 tot dit jaar heeft het NL trainersgilde gefaald. Op enkele incidentjes na, bijvoorbeeld LvG tijdens het WK-14.

Prima toch voor je, dat ik samen met Palace, Fener, Inter en Basel, het vertoonde spel, de teloorgang van het afgelopen decennium, het gewauwel/gebrekkige Nederlands van desbetreffende coaches niet op waarde zou kunnen schatten. Maakt mij niet uit.

Iemand moest kampioen worden het afgelopen decennium. Dat is mijn uitgangspunt aangaande de blingbling. In de NL-competitie was het de lamme tegen de blinde, jarenlang.
En dat is het vanaf PSV en Ajax nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Waar kan Cocu het beste op mikkken?
Clubs als Newcastle, Southampton, Valencia, Villarreal of zo?

Newcastle is qua potentie een van de grootste clubs in Engeland. Wel groot afbreukrisico, maar er schijnt eindelijk een nieuwe eigenaar te komen. Lijkt me zeker een mooie optie. Ik hoop dat hij nog een kans krijgt, maar ik vrees dat het lastig wordt. Clubs denken nu te snel aan het trio De Boer, Bosz en Cocu, succes in NL maar niet in het buitenland.

Direct het jammere aan het feit dat ze nu waarschijnlijk op één hoopje gegooid gaan worden is dat ik Cocu ook nog steeds eerder zie slagen in het buitenland dan Frank de Boer of Bosz. Eigenlijk precies omdat Cocu voetbal speelde waar de gemiddelde Nederlandse voetbalfans niet enthousiast van werd. Die instelling wordt internationaal vaak niet gedeeld. Mooi voetbal is leuk, maar winnen staat voorop. Coaches als De Boer (en Bosz nog veel meer) zetten hun superieure speelstijl en filosofie voorop. Daarmee red je het uiteindelijk nooit in het buitenland, denk ik.
 
Als ik hem carrièretips kan geven, zeg ik Jumbo, H&M, Primark, iets in de DM/Management richting daar.
Voetbaltrainer zal het nooit worden, hij heeft het onmogelijke al dankzij alle geluk behaald, dus snel kappen op je hoogtepunt *

Waar slaat dit op? Als er een 'duimpje naar beneden' knop was geweest had je mijn eerste gekregen. 3 kampioenschappen met geluk? En hem dan maar verbannen uit het voetbal? Beetje respect kan geen kwaad. Dat ik hier überhaupt op reageer.
 
Newcastle is qua potentie een van de grootste clubs in Engeland. Wel groot afbreukrisico, maar er schijnt eindelijk een nieuwe eigenaar te komen. Lijkt me zeker een mooie optie. Ik hoop dat hij nog een kans krijgt, maar ik vrees dat het lastig wordt. Clubs denken nu te snel aan het trio De Boer, Bosz en Cocu, succes in NL maar niet in het buitenland.

Direct het jammere aan het feit dat ze nu waarschijnlijk op één hoopje gegooid gaan worden is dat ik Cocu ook nog steeds eerder zie slagen in het buitenland dan Frank de Boer of Bosz. Eigenlijk precies omdat Cocu voetbal speelde waar de gemiddelde Nederlandse voetbalfans niet enthousiast van werd. Die instelling wordt internationaal vaak niet gedeeld. Mooi voetbal is leuk, maar winnen staat voorop. Coaches als De Boer (en Bosz nog veel meer) zetten hun superieure speelstijl en filosofie voorop. Daarmee red je het uiteindelijk nooit in het buitenland, denk ik.

Bosz en de Boer zijn toch niet te vergelijken. Bosz is zo'n typische "ik verlies liever met mooi voetbal, dan dat ik win met lelijk voetbal" De Boer zijn grootste prestatie was vooral om het hoofd koel te houden in de Amsterdamse slangenkuil. Een gelukje voor hem was dat zowel PSV en Feyenoord volledig knock out in de touwen hingen. Zo kon hij met de laagste puntenaantallen toch kampioen worden. Wat dat betreft is er niet echt zicht op wat hij daadwerkelijk kan. Cocu wordt nogal onderschat. Maar ik denk dat hij er verstandig aan doet om niet een club te gaan trainen waar men een charismatische, schreeuwende en woedende coach verwacht.
 
Waar slaat dit op? Als er een 'duimpje naar beneden' knop was geweest had je mijn eerste gekregen. 3 kampioenschappen met geluk? En hem dan maar verbannen uit het voetbal? Beetje respect kan geen kwaad. Dat ik hier überhaupt op reageer.

Je mag best gechoqueerd zijn, maar meningen verschillen.
Als voetballer en mens kan je geen betere vinden, als trainer is hij gewoon ruk. En daar is niks mis mee, velen falen die denken dat ze het kunnen, alleen hij kan er niks van maar door alle geluk van de wereld zat het paar jaar mee en lijkt het op papier dat hij geweldig is.

Niks geen respect issue dus, puur een mening zonder PSV bril op
 
Je mag best gechoqueerd zijn, maar meningen verschillen.
Als voetballer en mens kan je geen betere vinden, als trainer is hij gewoon ruk. En daar is niks mis mee, velen falen die denken dat ze het kunnen, alleen hij kan er niks van maar door alle geluk van de wereld zat het paar jaar mee en lijkt het op papier dat hij geweldig is.

Niks geen respect issue dus, puur een mening zonder PSV bril op

Sowieso een licht hysterische reactie op een vrij genuanceerde post van je. Als je nu iets heftigs had gezegd had ik het nog enigzins kunnen begrijpen, maar om die post?
 
Je mag best gechoqueerd zijn, maar meningen verschillen.
Als voetballer en mens kan je geen betere vinden, als trainer is hij gewoon ruk. En daar is niks mis mee, velen falen die denken dat ze het kunnen, alleen hij kan er niks van maar door alle geluk van de wereld zat het paar jaar mee en lijkt het op papier dat hij geweldig is.

Niks geen respect issue dus, puur een mening zonder PSV bril op
Cocu is een super goede trainer met een visie. Psv had de meest succesvolle passes op eigen helft. Geen enkele directe tegengoal gekregen uit een tegenaanval. In 42% van de aanvallen binnen de 16 een doelpoging, dus niet ellenlang doorcombineren. Het vaakst gescoord vanuit dode spel momenten van alle erdivisieploegen. Door gebrek aan behendigheid luuk en het missen van creatieve middenvelders het spel volledig aangepast. En gestopt met opkomende backs vanwege de terugzakkende centrale verdedigers. Mijn inziens een top trainer die genaaid is in Turkije. Misschien wat naïef.
 
Gewoon in de luwte ergens assistentcoach worden.
Prima.
Het feit dat hij met zijn volle verstand voor Fener heeft gekozen zegt boekdelen aangaande zijn analytische vermogens en zelfbeeld als coach.
 
Cocu is een super goede trainer met een visie. Psv had de meest succesvolle passes op eigen helft. Geen enkele directe tegengoal gekregen uit een tegenaanval. In 42% van de aanvallen binnen de 16 een doelpoging, dus niet ellenlang doorcombineren. Het vaakst gescoord vanuit dode spel momenten van alle erdivisieploegen. Door gebrek aan behendigheid luuk en het missen van creatieve middenvelders het spel volledig aangepast. En gestopt met opkomende backs vanwege de terugzakkende centrale verdedigers. Mijn inziens een top trainer die genaaid is in Turkije. Misschien wat naïef.

Je slaat iets door. We hoeven echt niet te negeren dat velen supporters/fans het niet meer op konden brengen om naar die bagger te kijken. Zelden gouden wissels, als hij al wisselde. Resultaten prima, maar niet meer dan dat.
 
Je slaat iets door. We hoeven echt niet te negeren dat velen supporters/fans het niet meer op konden brengen om naar die bagger te kijken. Zelden gouden wissels, als hij al wisselde. Resultaten prima, maar niet meer dan dat.
Ik sla niet door dit zijn gewoon de feiten/statistieken.daar kun je het toch moeilijk niet mee eens zijn? Even ter voorbeeld een wissel van Pereiro. Ik dacht ook wel eens bij een wissel van pereiro waarom? Die jongen heeft meer voetbal in zijn tenen dan de rest van het team bij elkaar. Maar als je dan goed kijkt blijkt dat hij zijn verdedigende taken niet nakomt wat Bergwijn wel deed.
 
Ik sla niet door dit zijn gewoon de feiten/statistieken.daar kun je het toch moeilijk niet mee eens zijn? Even ter voorbeeld een wissel van Pereiro. Ik dacht ook wel eens bij een wissel van pereiro waarom? Die jongen heeft meer voetbal in zijn tenen dan de rest van het team bij elkaar. Maar als je dan goed kijkt blijkt dat hij zijn verdedigende taken niet nakomt wat Bergwijn wel deed.
Je feiten zullen zeker kloppen hoor want ik heb er niet meer naar willen kijken :)
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan