Phillip Cocu

Turkse kranten wijzen massaal naar Cocu na afgang Fenerbahçe

link

Cocu wees na de zoveelste afgang van zijn ploeg naar de mentaliteit van zijn spelers. De trainer bood bovendien zijn excuses aan voor de totale ineenstorting van Fenerbahçe en dat was niet voor het eerst, weet ook Takvim. 'Cocu biedt wéér zijn excuses aan richting de supporters', kopt de krant.
De grootste Turkse sportkrant Fanatik richt zich volledig op Cocu. 'Fiasco! De ploeg van Cocu is bezig aan de slechtste competitiestart sinds 1968-1969.' Daar wordt een tabel met de wedstrijden van Fenerbahçe onder leiding van de Nederlander aan toegevoegd: slechts twee keer werd er gewonnen.


Het duurt niet lang meer en Cocu zal het niet eens meer erg vinden als hij ontslagen wordt.
Een verkeerde keuze gemaakt en met heel veel geld na een paar maanden weer terug naar huis. Heeft hij tijd zat om in Eindhoven op de tribune te gaan zitten.
 
Voor mij bevestigt dit dat PSV kampioen werd ondanks Cocu, niet dankzij...

Het blijft als toeschouwer altijd een beetje koffiedik kijken, maar hij is op mij nooit echt overgekomen als een grote inspirator en/of voetbalvisionair. Een gemaakte trainer. Geen natuurtalent. Hij had de mazzel dat PSV het in hem zag zitten en hij zodoende altijd met het 2e budget van Nederland kon werken. Dan is de kans vrij groot dat je regelmatig een prijsje pakt, zeker als het beleid van de club gedegen in elkaar zit.
 
Het blijft als toeschouwer altijd een beetje koffiedik kijken, maar hij is op mij nooit echt overgekomen als een grote inspirator en/of voetbalvisionair. Een gemaakte trainer. Geen natuurtalent. Hij had de mazzel dat PSV het in hem zag zitten en hij zodoende altijd met het 2e budget van Nederland kon werken. Dan is de kans vrij groot dat je regelmatig een prijsje pakt, zeker als het beleid van de club gedegen in elkaar zit.
3 keer kampioen in 4 jaar en overwinteren in de CL is wel ietsje meer dan 'regelmatig een prijsje'.
 
Het spelersmateriaal en de falende concurrentie hebben ons (Cocu) heel flink geholpen.

PSV behaalde onder Cocu de volgende puntenaantallen en vervolgens de punten van no 2

2013-2014 59 (ajaks kampioen 71)
2014-2015 88 (ajaks tweede 71)
2015-2016 84 (ajaks tweede 82)
2016-2017 76 (Feyenoord kampioen 82)
2017-2018 83 (ajaks tweede 79)

En dat te vergelijken met de puntenaantallen onder de kampioenschappen van de Boer: 73-76-76-71

In het jaar dat PSV met overmacht kampioen werd heeft de concurrentie gefaald, dus heeft dat geen invloed gehad. In de andere jaren dat PSV kampioen werd had de concurrentie puntenaantallen die de Boer nooit gehaald heeft als kampioen.

Maar goed, blijkbaar moet Cocu met brandhout kampioen worden met 92 punten, en moet de concurrentie dan ook nog eens op 88 punten staan voordat hij misschien een beetje verantwoordelijk is als coach.
 
Het spelersmateriaal en de falende concurrentie hebben ons (Cocu) heel flink geholpen.
Tsjah, dat geldt natuurlijk voor elke trainer die kampioen word. :geek:
Dat ben ik niet met je eens. :sneaky:

In elke competitie (m.u.v. duitsland wellicht) zijn er elk jaar 2-4 clubs die als doelstelling hebben kampioen te worden. Als trainer A kampioen word dan hebben dus de concurrenten in hun doelstelling gefaald.

Iedere trainer heeft een groot deel van de resultaten te danken of te wijten aan zijn spelersgroep. Het zijn tenslotte mensen die een onvoorspelbaar spelletje spelen. Geen potje fifa door de trainer die daarmee volledig voor resultaat verantwoordelijk is.

Of je het met die logica eens bent maakt niet uit. Hij klopt gewoon. :sneaky:

Verder sluit ik me aan bij -040- hierboven. Cocu heeft gewoon goed gepresteerd als trainer qua resultaten. Prima als je hem niet mag of dingen zoekt om hem op aan te vallen (ieder zijn eigen mening, genoeg zaken die verbeterd konden worden onder Cocu) maar de eindstanden van de seizoenen onder Cocu gebruiken als argument slaat nergens op.
 
Dat eerste dan wellicht, want de puntenaantallen waren zeer respectabel. Het waren geen "Frank de Boer" kampioenschappen.
Saai voetbal, dat was Frank de Boer.
Dat was onder Cocu inderdaad saai & laf.

De punten waren respectabel? De tegenstand was erg slap.

Maar goed, ik realiseer me ook wel dat het een welles/nietes-gesprek wordt, dus laten we het er maar op houden dat ik gelijk heb.(Y):p
 
Saai voetbal, dat was Frank de Boer.
Dat was onder Cocu inderdaad saai & laf.

De punten waren respectabel? De tegenstand was erg slap.

Maar goed, ik realiseer me ook wel dat het een welles/nietes-gesprek wordt, dus laten we het er maar op houden dat ik gelijk heb.(Y):p
Dat laatste gaat niet, hè. Volgens mij had Relix dat al geclaimd? :maniac:
 
Saai voetbal, dat was Frank de Boer.
Dat was onder Cocu inderdaad saai & laf.

De punten waren respectabel? De tegenstand was erg slap.

Maar goed, ik realiseer me ook wel dat het een welles/nietes-gesprek wordt, dus laten we het er maar op houden dat ik gelijk heb.(Y):p

Misschien dat je het niet helemaal snapt:

2015-2016 84 (ajaks tweede 82)
2017-2018 83 (ajaks tweede 79)

Met die puntenaantallen waarmee ajaks tweede werd wordt je erg vaak gewoon kampioen. Dus is de tegenstand dan niet zwak. Niets mis mee als het voetbal je niet aanstond, het kapsel van Cocu, zijn interviews na afloop of zijn spelopvatting.
Maar Cocu afserveren op resultaten is gewoon onzin. Dit is mijn uitspraak, en daar moet je het mee doen. :grin:
 
Als coach heb je één taak: winnen. Is dat Cocu gelukt bij PSV? Ja, zeer goed zelfs. Of er ruimte was voor verbetering? Daar kunnen we nog jaren over discussiëren. :D
 
Ik sluit me voor 100% aan bij Bacchus.
Ik heb jaaaaaren níet genoten van PSV.

Net zoals ik niet genieten kan van Lozano. Huilebalk pur sang. Ik heb nu nog de ijdele hoop dat MvB dat gedrag in de kiem weet te smoren. Cocu kan dat zeker niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan