Spelers PSV O17 t/m O9

Gewoon simpel op te lossen. Mensen met een dubbele nationaliteit worden niet opgeroepen voor het Nl elftal.

Vind ik ook wel een mooie. Graag of niet.
Ik vond het in ieder geval de omgekeerde wereld dat de KNVB meneer de heilige Ziyech met fluwelen handschoentjes had moeten benaderen om zodoende voor altijd kritiekloos dankbaar te moeten zijn voor zijn aanwezigheid. Kreeg er een beetje de kriebels van.
 
Ik weet het, het is volkomen irreëel. Uiteindelijk kunnen we hier wel over klagen, maar zolang we in NL een cultuur hebbenwaar Marokkanen 2e rangs burgers blijken/lijken (en voor de kenners zijn, schijnen, worden, heten, dunken en voorkomen; de koppelwerkwoorden in vol ornaat), snap ik prima dat ze kiezen voor Marokko. Daar kunnen we wat van vinden, maar dat is hun goed recht.

Waaruit blijkt dat we die cultuur hebben?
 
Gewoon simpel op te lossen. Mensen met een dubbele nationaliteit worden niet opgeroepen voor het Nl elftal.
Voetbal is business: wanneer men denkt ergens kans te maken op een voordeel, dan zullen ze er alles aan doen om dat voordeel te halen. Rigoureuze maatregelen zoals jij die voorspelt passen daar niet in. NL is groot geworden door opportunisme en handelsgeest. Dat hoort dus bij die identiteit waar jij altijd zo op hamert ;)
 
Voetbal is business: wanneer men denkt ergens kans te maken op een voordeel, dan zullen ze er alles aan doen om dat voordeel te halen. Rigoureuze maatregelen zoals jij die voorspelt passen daar niet in. NL is groot geworden door opportunisme en handelsgeest. Dat hoort dus bij die identiteit waar jij altijd zo op hamert ;)
Die identiteit bestaat niet meer. Landen hebben alleen nog hun naam.
 
Voetbal is business: wanneer men denkt ergens kans te maken op een voordeel, dan zullen ze er alles aan doen om dat voordeel te halen. Rigoureuze maatregelen zoals jij die voorspelt passen daar niet in. NL is groot geworden door opportunisme en handelsgeest. Dat hoort dus bij die identiteit waar jij altijd zo op hamert ;)

Dus jij vindt het normaal dat jij je kinderen opvoedt en dat ze op hun 18e zeggen: Toedeledokie, nu ga ik naar een nieuwe vader?
De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar ik blijf het vreemd vinden dat spelers alle vertegenwoordigende elftallen van de KNVB doorlopen en uiteindelijk kiezen voor een ander land. Dergelijk opportunisme - hoewel carreerwise best te begrijpen - vind ik niet fair ten opzichte van een voetbalbond die in jou als speler geïnvesteerd heeft. Overigens verwacht ik dat zodra Nederland weer een beduidend beter elftal heeft dan Marokko de Ziyechs van deze wereld zelf de boot afhouden zodra de Marokkaanse bondscoach belt. Het opportunisme is er hier immers goed in geramd. :)
 
Dus jij vindt het normaal dat jij je kinderen opvoedt en dat ze op hun 18e zeggen: Toedeledokie, nu ga ik naar een nieuwe vader?
De vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar ik blijf het vreemd vinden dat spelers alle vertegenwoordigende elftallen van de KNVB doorlopen en uiteindelijk kiezen voor een ander land. Dergelijk opportunisme - hoewel carreerwise best te begrijpen - vind ik niet fair ten opzichte van een voetbalbond die in jou als speler geïnvesteerd heeft. Overigens verwacht ik dat zodra Nederland weer een beduidend beter elftal heeft dan Marokko de Ziyechs van deze wereld zelf de boot afhouden zodra de Marokkaanse bondscoach belt. Het opportunisme is er hier immers goed in geramd. :)
Absoluut dat heb ik zelf al eerder aangegeven hier. Ik vind het ook niet loyaal. Heb een keer die Iraanse Australiër Daniël Arzani als voorbeeld genoemd die bewust voor Australië heeft gekozen terwijl hij daar niet eens geboren is: “als dank naar het land dat mijn ouders vrijheid en veiligheid heeft geboden”, zei hij. Kijk, dat vind ik dus heel mooi.
Maar ik wil ook niet voorbij gaan aan het feit dat de Marokkanen hier al jaren lang als oud vuil worden neergezet en dat je niet raar van moet opkijken als ze op deze manier hun afkeer tegen de politiek en de media en de Wilders aanhang laten zien.
 
Ik vind het klets dat een speler moet kiezen voor het land waarvoor je in de vertegenwoordigende elftallen hebt gespeeld uit een soort dankbaarheid voor de opleiding. De opleiding genieten ze bij de clubs en niet bij de vertegenwoordigende teams. Ik omarm zelf ook zowel mijn Marokkaanse als Nederlandse achtergrond en zou graag even graag beide landen willen vertegenwoordigen. Versimpel dit soort keuzes niet door er een morele verplichting aan te hangen. Kan me voorstellen dat deze spelers beide landen in hun harten herenigen en dat ze voor het ene land kiezen zegt niet dat ze het andere land verloochenen.
 
Gewoon simpel op te lossen. Mensen met een dubbele nationaliteit worden niet opgeroepen voor het Nl elftal.
Ja, t lastige is dus dat sommige landen je niet toestaan om je nationaliteit op te geven. Ook lullig voor n speler die wel in aanmerking komt voor Oranje om dan niet opgeroepen te worden omdat de roots van zijn ouders in een ander land lagen.
 
Ik vind het klets dat een speler moet kiezen voor het land waarvoor je in de vertegenwoordigende elftallen hebt gespeeld uit een soort dankbaarheid voor de opleiding. De opleiding genieten ze bij de clubs en niet bij de vertegenwoordigende teams. Ik omarm zelf ook zowel mijn Marokkaanse als Nederlandse achtergrond en zou graag even graag beide landen willen vertegenwoordigen. Versimpel dit soort keuzes niet door er een morele verplichting aan te hangen. Kan me voorstellen dat deze spelers beide landen in hun harten herenigen en dat ze voor het ene land kiezen zegt niet dat ze het andere land verloochenen.
Eens. Ik vind alleen dat je te makkelijk voorbij gaat aan de rol van de bonden in het creëren van de sport infrastructuur, het opzetten van het amateur voetbal waar die jongens in hun eerste jaren opgeleid worden en gebruik mogen maken van alle faciliteit en. Als de Marokkaanse bond net zoveel voorzieningen creëert en net zoveel organisatie en faciliteiten bereikbaar houdt voor de hele bevolking, dan zouden ze niet eens behoefte hebben aan een elftal dat voor 90% bestaat uit jongens die elders geboren en getogen zijn. Nu leunen ze op wat andere landen creëren. Ze mogen zelf ook wat doen voor hun nationale elftal.
 
Ik vind het klets dat een speler moet kiezen voor het land waarvoor je in de vertegenwoordigende elftallen hebt gespeeld uit een soort dankbaarheid voor de opleiding. De opleiding genieten ze bij de clubs en niet bij de vertegenwoordigende teams. Ik omarm zelf ook zowel mijn Marokkaanse als Nederlandse achtergrond en zou graag even graag beide landen willen vertegenwoordigen. Versimpel dit soort keuzes niet door er een morele verplichting aan te hangen. Kan me voorstellen dat deze spelers beide landen in hun harten herenigen en dat ze voor het ene land kiezen zegt niet dat ze het andere land verloochenen.

Ik denk dat de hele discussie weer verandert zodra Nederland weer meedoet om de knikkers op een eindronde.
 
Ik denk dat de hele discussie weer verandert zodra Nederland weer meedoet om de knikkers op een eindronde.
Tuurlijk. Spelers zien nu soms een land ook al een club. Met welk land maak ik de meeste kans. Nederlanders bij Marokko, Brazilianen bij Spanje, Argentijnen bij Italië.
 
Absoluut dat heb ik zelf al eerder aangegeven hier. Ik vind het ook niet loyaal. Heb een keer die Iraanse Australiër Daniël Arzani als voorbeeld genoemd die bewust voor Australië heeft gekozen terwijl hij daar niet eens geboren is: “als dank naar het land dat mijn ouders vrijheid en veiligheid heeft geboden”, zei hij. Kijk, dat vind ik dus heel mooi.
Maar ik wil ook niet voorbij gaan aan het feit dat de Marokkanen hier al jaren lang als oud vuil worden neergezet en dat je niet raar van moet opkijken als ze op deze manier hun afkeer tegen de politiek en de media en de Wilders aanhang laten zien.

Dat laatste is echt te gemakkelijk. Het neerzetten van oud vuil is ook zelf ook gecreeerd door flink wat Marokkanen.
Het zielig-doen en minderwaardig-zijn komt echt van twee kanten. En als jouw opmerking daarover klopt, helemaal. Als de motivatie te kiezen voor een ander land een tegenwicht tegen de boemannen is, ben je zelf dus geen haar beter.

3e generatie immigranten, kortom jongens die niet eens de Arabische taal machtig zijn, kiezen voor een ander land.

(Dus opa en oma gaan naar Spanje, hun kinderen trouwen aldaar met Nederlanders en díe kinderen kiezen voor Nedeland. Ik vind dat raar.
Nog een voorbeeld: het zoontje van Marco Asensio kiest voor Nederland...)

Dan polariseer je zelf ook. Dan ben je in feite geen haar beter dan Gerd Wilbers.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk. Spelers zien nu soms een land ook al een club. Met welk land maak ik de meeste kans. Nederlanders bij Marokko, Brazilianen bij Spanje, Argentijnen bij Italië.

Maar zijn dat de spelers die net dat beetje extra geven voor 'hun' land? Zodra je een land vertegenwoordigt (of lees: mag vertegenwoordigen) heb je ook gewoon een voorbeeldfunctie. Ik vind het nog altijd niet spijtig dat Ziyech voor Marokko koos. Leuke voetballer, maar ook een speler waar altijd wat mee is. Miskend, beledigd of chagrijnig. Die hoef ik niet in Oranje te zien.
 
Dat laatste is echt te gemakkelijk. Het neerzetten van oud vuil is ook zelf ook gecreeerd door flink wat Marokkanen.
Het komt echt van twee kanten. En dat blijkt maar weer. 3e generatie immigranten, kortom jongens die niet eens de Arabische taal machtig zijn, kiezen voor een ander land. Dan polariseer je zelf ook. Dan ben je in feite geen haar beter dan Gerd Wilbers.

Ik vind het jammer dat deze discussie over het al dan niet slagen van de integratie moet gaan. Waarom? Omdat deze spelers allemaal in Nederland geboren zijn en gewoon Nederlands zijn. Alles is Nederlands aan ze, behalve de roots van hun (groot)ouders. Ik geloof best dat die roots altijd een rol blijven spelen, maar ga niet doen alsof je voor een ander land kiest omdat je je hier zogenaamd niet gewaardeerd voelt. Dat is gelul. Voetballers leven als prinsen. Zowel qua inkomsten als qua infrastructuur als je ziet wat er allemaal voor ze geregeld wordt. Dat heeft niks met geloof of etniciteit te maken, maar met het feit dat een club (bedrijf) het in je ziet zitten en daarin investeert. Dat doen ze niet als ze je een minderwaardige burger vinden. In dit land kunnen Nederlanders met Marokkaanse roots alles worden. Van profvoetballer tot cabaretier en van zakenman tot burgermeester. Koester dat, in plaats van je miskend en ondergewaardeerd te voelen als de deuren een paar keer niet meteen voor je opengaan.
 
Die identiteit bestaat niet meer. Landen hebben alleen nog hun naam.
De “Joods-Christelijke traditie” behoorde tot voor de Tweede Wereldoorlog ook niet tot onze identiteit. Tegenwoordig heeft jouw held ;) het over niets anders....
De identiteit van ons allen is altijd al aan verandering onderhavig geweest.
 
De “Joods-Christelijke traditie” behoorde tot voor de Tweede Wereldoorlog ook niet tot onze identiteit. Tegenwoordig heeft jouw held ;) het over niets anders....
De identiteit van ons allen is altijd al aan verandering onderhavig geweest.
Ik kan u meedelen dat ik Geert al een tijdje afgezworen hebt.
 
Eens. Ik vind alleen dat je te makkelijk voorbij gaat aan de rol van de bonden in het creëren van de sport infrastructuur, het opzetten van het amateur voetbal waar die jongens in hun eerste jaren opgeleid worden en gebruik mogen maken van alle faciliteit en. Als de Marokkaanse bond net zoveel voorzieningen creëert en net zoveel organisatie en faciliteiten bereikbaar houdt voor de hele bevolking, dan zouden ze niet eens behoefte hebben aan een elftal dat voor 90% bestaat uit jongens die elders geboren en getogen zijn. Nu leunen ze op wat andere landen creëren. Ze mogen zelf ook wat doen voor hun nationale elftal.

Jij gaat weer te gemakkelijk voorbij aan dat Marokko een derde wereldland is. Niet voor niets heerst al tijden onrust in het rifgebied. Mensen daar eisen basisvoorzieningen zoals fatsoenlijke ziekenhuizen en scholen. Denk je nou echt dat er budget is om een moderne sportinfrastructuur op te zetten in Marokko. Heeft niks te maken met laksheid. Het is gewoon pure armoede
 
Tuurlijk. Spelers zien nu soms een land ook al een club. Met welk land maak ik de meeste kans. Nederlanders bij Marokko, Brazilianen bij Spanje, Argentijnen bij Italië.

Vind niet dat je broodvoetballers zoals Costa kunt vergelijken met Nederlands Marokkaanse voetballers. Die gasten spelen toevallig langer dan 5 jaar ofzo waardoor ze ook andere nationaliteit kunnen aannemen. Nederlands Marokkaanse voetballers zijn in de meeste gevallen in Nederland geboren en zijn ondanks dat er een hoop negativiteit heerst over Marokkanen in Nederland echt verknocht aan dit kikkerlandje. Maakt ze nog geen modelburger ofzo. Maar feit is dat ze voor geen goud hun geboorteland willen verlaten. Neem Ziyech nou. Die combineert gewoon in het Engels met zijn teamgenoten. Die oen spreekt nog geen woord Marokkaans en zou echt never nooit kunnen aarden in Marokko. Dat hij voor Marokko koos was gewoon duidelijk omdat hij in zijn trots gekrenkt was en had niets te maken voor welke land hij meer liefde voelt. Zo is het voor al die spelers denk ik een mix tussen pragmatische carriereoverwegingen en gevoelskwesties zoals druk vanuit omgeving. Kan overigens ook positieve druk zijn. Als een Mazraoui zijn vrienden en familie dolenthousiast voor de buis ziet bij de wk wedstrijden van Marokko kan hij ook zoiets krijgen van gaaf, ik wil dat ze op een dag voor mij juichen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan