Spelers PSV O17 t/m O9

We moeten ook wel eerlijk zijn dat we alles bekijken vanuit een PSV-bril. Dit hele verhaal kun je ook afsteken over de talentjes die we uit Limburg en België oppikken en in onze jeugdopleiding laten instromen. Zij kunnen zich misschien ook rustiger ontwikkelen als zij bij hun ouders blijven wonen in hun dorp en lekker zorgeloos kunnen spelen bij hun plaatselijke voetbalclub. Maar daar zouden wij het niet mee eens zijn. PSV biedt in een professionele jeugdacademie uitstekende faciliteiten en trainers waar kleinere clubs niet aan kunnen tippen. Van clubs uit de Engelse top mag ook verondersteld worden dat zij over nog beter opleidingsfaciliteiten beschikken dan een bescheiden Nederlandse topclub. Dus het is niet gek dat die ouders denken dat zij daar de beste opleiding kunnen krijgen. Bovendien als ze daar niet slagen is er altijd wel een Engelse middenmotor of Nederlandse topclub paraat om deze jeugdspelers op te vangen.

Weet niet of ik er echt zo over denk als ik in bovenstaande verhaal afsteek, maar leek me wel goed voor balans in de discussie om de andere kant te belichten en het minder simpel is dan het beeld van geldwolven die geschetst wordt over ouders van veelbelovende jeugdvoetballer expats.
Het verschil is alleen dat PSV en Ajax deze jongens ook echt opleiden en hun ouders niet uitlokken met geld, een “baan”, een huis en auto’s enz. Zij krijgen hier bovendien een eerlijke kans om zich te laten zien. In Engeland zijn Arsenal en United de enige twee topclubs die ook echt opleiden en dat ook bovendien doen met een duidelijk plan. De voornaamste kopers van de talenten, Chelsea en City, hebben elk 80 contractspelers en weten van de gekkigheid niet aan wie ze hen kwijt moeten. Zij gaan dan naar lagere divisies en worden aan hun lot overgelaten als het gaat om hun ontwikkeling en opleiding.
Ajax is gewoon een academie club (en psv begint dat te worden) en daarom onvergelijkbaar met de clubs die alleen maar of handel drijven of een speler halen uit angst dat een ander hem anders haalt. Ajax en PSV of Feyenoord betalen bovendien geen tonnen per jaar aan een 15jarige zodat ie zich al heel wat gaat voelen. Zij leiden op een normale manier op en dat je dan ergens halverwege afvalt is inherent aan het opleiden en competitief zijn. De faciliteiten voor de jeugd bij een Ajax of PSV zijn dan ook absoluut niet minder. Nee die ouders gaan alleen voor geld en dat doen ze tot op de dag van vandaag, ondanks dat ze zien dat vele anderen bij NAC of VVV of zo terecht zijn gekomen. Zij gaan niet voor betere trainingen en een betere opleiding.
 
Laatst bewerkt:
We moeten ook wel eerlijk zijn dat we alles bekijken vanuit een PSV-bril. Dit hele verhaal kun je ook afsteken over de talentjes die we uit Limburg en België oppikken en in onze jeugdopleiding laten instromen. Zij kunnen zich misschien ook rustiger ontwikkelen als zij bij hun ouders blijven wonen in hun dorp en lekker zorgeloos kunnen spelen bij hun plaatselijke voetbalclub. Maar daar zouden wij het niet mee eens zijn. PSV biedt in een professionele jeugdacademie uitstekende faciliteiten en trainers waar kleinere clubs niet aan kunnen tippen. Van clubs uit de Engelse top mag ook verondersteld worden dat zij over nog beter opleidingsfaciliteiten beschikken dan een bescheiden Nederlandse topclub. Dus het is niet gek dat die ouders denken dat zij daar de beste opleiding kunnen krijgen. Bovendien als ze daar niet slagen is er altijd wel een Engelse middenmotor of Nederlandse topclub paraat om deze jeugdspelers op te vangen.

Weet niet of ik er echt zo over denk als ik in bovenstaande verhaal afsteek, maar leek me wel goed voor balans in de discussie om de andere kant te belichten en het minder simpel is dan het beeld van geldwolven die geschetst wordt over ouders van veelbelovende jeugdvoetballer expats.

Ik zie de aansluiting van jouw betoog op het bericht wat ik plaatste eigenlijk niet zo. Volgens mij geef ik al een vrij genuanceerd beeld, en heb ik het over wat het in het hoofd van die jonkies doet als er een grote topclub komt aankloppen, en praat ik niet over geldwolven oid...
 
Die Mohammad Ihataren schijnt echt een groot talent te zijn: 16 jaar en basis bij Oranje -19. Vandaag ook gescoord tegen Tsjechië.
 
Die Mohammad Ihataren schijnt echt een groot talent te zijn: 16 jaar en basis bij Oranje -19. Vandaag ook gescoord tegen Tsjechië.
Is ook misschien wel het grootste talent van de 16-21-jarigen. Sowieso enorm veel talent in die groep.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
En nu hopen dat de KNVB nu al met dit soort jongens in gesprek gaat.

Eigenlijk absurd. Dat we ons druk moeten maken of spelers die nu in Oranje O19 spelen straks wel voor het Nederlands Elftal spelen. Dan ben je doodleuk een jongen aan het opleiden op een positie (waar anderen dan geen kans krijgen) die even later zegt "hey doei ik kies voor een ander land". Zoals onze grote vriend Ziyech heeft gehandeld.
 
Eigenlijk absurd. Dat we ons druk moeten maken of spelers die nu in Oranje O19 spelen straks wel voor het Nederlands Elftal spelen. Dan ben je doodleuk een jongen aan het opleiden op een positie (waar anderen dan geen kans krijgen) die even later zegt "hey doei ik kies voor een ander land". Zoals onze grote vriend Ziyech heeft gehandeld.
Daarom juist! Je moet eerder het gesprek aangaan met de grotere talenten en hun familie. Doe je dat niet, dan komt meneer de scout des Marroc Huizes, Ali Bousabon om de hoek kijken. Zij gaan nu ook langs alle jeugdelftallen in verschillende landen. Lekker makkelijk natuurlijk; als bond hoef je zelf totaal geen faciliteiten te hebben en academies op te zetten of je amateur voetbal te structureren. Dat doen andere landen wel voor je.
 
Eigenlijk absurd. Dat we ons druk moeten maken of spelers die nu in Oranje O19 spelen straks wel voor het Nederlands Elftal spelen. Dan ben je doodleuk een jongen aan het opleiden op een positie (waar anderen dan geen kans krijgen) die even later zegt "hey doei ik kies voor een ander land". Zoals onze grote vriend Ziyech heeft gehandeld.


Maximaal 1 nationaliteit zou helpen. Dan wordt er in ieder geval meteen duidelijkheid geschapen.
 
Maximaal 1 nationaliteit zou helpen. Dan wordt er in ieder geval meteen duidelijkheid geschapen.
Gewoon het hele interlandvoetbal afschaffen, en de gehele wereldbevolking 1 nationaliteit geven. Grenzen open, en iedereen het recht geven ergens zijn eigen geluk te vinden.
 
Gewoon het hele interlandvoetbal afschaffen, en de gehele wereldbevolking 1 nationaliteit geven. Grenzen open, en iedereen het recht geven ergens zijn eigen geluk te vinden.

Als je dat voor elkaar krijgt krijg je de Nobelprijs voor de vrede. :unsure: Of krijgen we dan een 100-jarige wereldoorlog? :confused:
 
Maximaal 1 nationaliteit zou helpen. Dan wordt er in ieder geval meteen duidelijkheid geschapen.
De Marokkaanse Nederlanders hebben daar geen keuze in: in Marokko wordt je andere nationaliteit niet geaccepteerd. Je blijft de Marokkaanse nationaliteit voor altijd houden.
 
De Marokkaanse Nederlanders hebben daar geen keuze in: in Marokko wordt je andere nationaliteit niet geaccepteerd. Je blijft de Marokkaanse nationaliteit voor altijd houden.

Bij hun 18e verjaardag (en dus tegelijk met hun eerste profcontract) definitief kiezen.
 
De Marokkaanse Nederlanders hebben daar geen keuze in: in Marokko wordt je andere nationaliteit niet geaccepteerd. Je blijft de Marokkaanse nationaliteit voor altijd houden.

Ik weet het. Maar een optie is om de Nederlandse op te geven (zoals ik zou moeten als ik de Zwitserse aanvraag).
 
Ik weet het. Maar een optie is om de Nederlandse op te geven (zoals ik zou moeten als ik de Zwitserse aanvraag).
Dat is een niet-afdwingbare optie en derhalve niet uitvoerbaar. Je kunt het uiteraard op vrijwillige basis zelf doen maat ik denk niet dat dat snel wordt gedaan.
 
Dat is een niet-afdwingbare optie en derhalve niet uitvoerbaar. Je kunt het uiteraard op vrijwillige basis zelf doen maat ik denk niet dat dat snel wordt gedaan.

Ik weet het, het is volkomen irreëel. Uiteindelijk kunnen we hier wel over klagen, maar zolang we in NL een cultuur hebbenwaar Marokkanen 2e rangs burgers blijken/lijken (en voor de kenners zijn, schijnen, worden, heten, dunken en voorkomen; de koppelwerkwoorden in vol ornaat), snap ik prima dat ze kiezen voor Marokko. Daar kunnen we wat van vinden, maar dat is hun goed recht.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik weet het, het is volkomen irreëel. Uiteindelijk kunnen we hier wel over klagen, maar zolang we in NL een cultuur hebbenwaar Marokkanen 2e rangs burgers blijken/lijken (en voor de kenners zijn, schijnen, worden, heten, dunken en voorkomen; de koppelwerkwoorden in vol ornaat), snap ik prima dat ze kiezen voor Marokko. Daar kunnen we wat van vinden, maar dat is hun goed recht.

Ze moeten het zelf weten. Ze kiezen maar wat ze graag willen. Ik zit er niet mee.
 
Ik weet het, het is volkomen irreëel. Uiteindelijk kunnen we hier wel over klagen, maar zolang we in NL een cultuur hebbenwaar Marokkanen 2e rangs burgers blijken/lijken (en voor de kenners zijn, schijnen, worden, heten, dunken en voorkomen; de koppelwerkwoorden in vol ornaat), snap ik prima dat ze kiezen voor Marokko. Daar kunnen we wat van vinden, maar dat is hun goed recht.
Vind ik ook. We zijn toch een beetje hypocriet; normaal wil men maar niets weten van de Marokkanen maar als ze goed kunnen voetballen dan moeten ze zich een Nederlander voelen. Dan zijn ze ineens geen Marokkaan meer.
Anderzijds vind ik de offensieve benadering van mensen als Bousoutta enz ook niet constructief werken. Mensen zoals zij dragen iig niet bij aan de verbetering van deze situatie. I.p.v. een brug te slaan tussen de twee werelden, gaat hij zich juist, met zijn volledig Amsterdamse accent nota bene..., tegen NL keren.
Feit is dat Wilders en zijn aanhang een groep mensen hier zo lang hebben mogen vernederen dat de schoen toch is gaan wringen aan die andere kant. Hier kon je gewoon op wachten.
 
Gewoon simpel op te lossen. Mensen met een dubbele nationaliteit worden niet opgeroepen voor het Nl elftal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan