In 1975-1976 werd PSV inderdaad op 7 juni in Deventer kampioen door 1-1 gelijk te spelen tegen Go Ahead Eagles. Een week ervoor op 30 mei won PSV thuis met 4-1 van Feyenoord en dat was een heel belangrijke overwinning. Op de laatste speeldag won Feyenoord met 8-0 van de Graafschap, maar door de 1-1 van PSV in Deventer werd PSV kampioen met 1 punt meer dan Feyenoord.
Top, of jij kan beter googlen dan ik, of je hebt een goed boekwerk in de kast.
 
Alles is te vinden op internet. Als je maar goed zoekt. ;)
Vast, nadeel is ook dat mijn browser iedere keer weer Yahoo als standaard instelt. Zoek ik via google krijg ik zeker betere hits.. Ondertussen zet ik regelmatig die standaard om maar chrome klapt m iedere keer terug. (is een hulpvraag)
 
Vast, nadeel is ook dat mijn browser iedere keer weer Yahoo als standaard instelt. Zoek ik via google krijg ik zeker betere hits.. Ondertussen zet ik regelmatig die standaard om maar chrome klapt m iedere keer terug. (is een hulpvraag)
Firefox gebruiken en nooit maar naar Chrome terugzetten. ;)
 
Zo, weer even de archieven ingedoken aangaande PSV en het bereiken van het landskampioenschap.

Niet alles is goed terug te vinden, misschien kan Antenor bevestigen (of betere info leveren) over de kampioenschappen in: 1974/75 werden we toen thuis kampioen in de laatste ronde door met 3-1 van ADO te winnen
1975/76 werden we toen uit kampioen in de laatste ronde door met 1-1 gelijk te spelen in Deventer?

Maar goed, sinds de invoering van het betaalde voetbal is PSV 21 landskampioen geworden. Dat we nr 25 mogelijk morgen bereiken komt dus mede door 3 kampioenschappen van vóór het profvoetbal. Deze werden behaald in 1929, 1935 en 1951.

Van die 21 kampioenschappen werden er 14 thuis behaald en 7 in een uitwedstrijd.
Van die 21 kampioenschappen werden er 7 op de laatste dag behaald, waarbij we het 2x op doelsaldo over de finish sleepten
Van die 21 kampioenschappen werden er 6 op de 1 na laatste dag behaald (in 1962/63 wel in ronde 29, maar dat was een kleinere competitie)
Van die 21 kampioenschappen werden er 2 behaald in een direct duel tegen Ajax, 5-2 in '62/'63 en 3-0 in '17/'18
Van die 21 kampioenschappen werden er 4 bereikt tegen Fc Groningen en 3 tegen Vitesse. Sparta was tot nu toe nimmer de tegenstander
Van de 21 kampioenschappen werden er 3 bereikt met een gelijkspel
Van de 21 kampioenschappen hielden we in slechts 8 wedstrijden de 0

De grootste uitslag was een 8-2 winst in 1986 tegen Go Ahead Eagles
Graag zelfs, uit het lange termijn geheugen dat zoveel beter functioneert dan het korte termijn geheugen inmiddels. ;)
Vraag maar niet teveel details over recente prestaties van onze favoriete ploeg.
Van de 21 titels staan uiteraard "mijn" eerste en de laatste tot nu toe, 1963 en 2018 me heel goed bij.
Van 1962/63 dreun ik het hele seizoen nog op, van 2017/18 vooral het kampioensduel zelf.

Maar wat betreft je vraag; in 1975 was het een heel belangrijke omdat we er twaalf (!) jaar op hadden moeten wachten.
Penalty heeft hierboven al prima vertolkt hoe het in 1975 en 1976 eindigde, dus daar hoef ik weinig aan toe te voegen.
Behalve misschien dat we na de 4-1 tegen Feijenoord de officieuze titel al ruimschoots vierden vanwege een 22 doelpunten beter saldo.

Dan uit ik hier gaarne de wens dat er morgen een schitterende 25e aan toegevoegd wordt.
Liefst met op 19 mei een verpulvering van zoveel records dat PSV voortaan te boek staat als de beste kampioen aller tijden.
Forza PSV.
 
Terug
Bovenaan Onderaan