PDA

View Full Version : Fitness & Bodybuilding

Pagina's : [1] 2

Mocro
14 augustus 2010, 16:03
Kennen jullie het e-book 'Burn the Fat, Feed the Muscle' van Tom Venuto? Staat echt alles in. Ik zal het zo wel uploaden via rapidshare.

Kronos
14 augustus 2010, 16:07
Kennen jullie het e-book 'Burn the Fat, Feed the Muscle' van Tom Venuto? Staat echt alles in. Ik zal het zo wel uploaden via rapidshare.

Ik heb 'm al op m'n laptop staan ja, Remy en Tim ook.

Mocro
14 augustus 2010, 16:27
Ik heb 'm al op m'n laptop staan ja, Remy en Tim ook.

Ok, scheelt me weer de moeite om het te uploaden. :p

Davy-040
14 augustus 2010, 17:01
Kan het zijn dat ik Lactose Intolerant ben?
Hoe kan ik dit thuis testen?
Ja ze zeggen melk drinken en dan kijken als je last van je buik krijgt maar dit heb ik altijd al met me spastische darm :(

Kronos
14 augustus 2010, 17:04
Kan het zijn dat ik Lactose Intolerant ben?
Hoe kan ik dit thuis testen?
Ja ze zeggen melk drinken en dan kijken als je last van je buik krijgt maar dit heb ik altijd al met me spastische darm :(

Enige manier dat je dit echt kan testen is volgens mij in het ziekenhuis. Dan moet je een flesje leegdrinken en vervolgens over een periode van 3 uur elk kwartier in zo'n ding blazen.

Bacchus
14 augustus 2010, 17:06
Heb ik idd al een tijdje.:)
Ik heb ruim 700mb aan e-books mbt voeding en training.
De strekking is zo'n beetje overal wel dezelfde als het over voeding gaat.

Qua training lopen ze wel wat uiteen. Het aantal sets, welke groepen je samen kunt trainen, welke warm-up het beste is, hoeveel cardio, welke opbouw etc. etc.

Bas
14 augustus 2010, 21:58
Ok, scheelt me weer de moeite om het te uploaden. :p

Ik wil 'em ook wel. :p

Mocro
15 augustus 2010, 13:48
Ik wil 'em ook wel. :p

Download Burn the Fat, Feed the Muscle - Tom Venuto.pdf (http://uploading.com/files/mmedf541/Burn%2Bthe%2BFat%252C%2BFeed%2Bthe%2BMuscle%2B-%2BTom%2BVenuto.pdf/)

Bas
15 augustus 2010, 13:59
Heel erg bedankt! :)

Teamspirit
15 augustus 2010, 18:56
Toch wel raar dat een topic over medicijnen alleen maar gaat over het verkrijgen van spieren en hoe je dat moet doen. Het zijn geen medicijnen die je dan slikt.

Hoetierick
15 augustus 2010, 19:05
Toch wel raar dat een topic over medicijnen alleen maar gaat over het verkrijgen van spieren en hoe je dat moet doen. Het zijn geen medicijnen die je dan slikt.

"Medicijnen, pillen en drankjes" was idd een betere titel geweest.

Mocro
15 augustus 2010, 19:56
"Medicijnen, pillen en drankjes" was idd een betere titel geweest.

Misschien kun je het beter breder nemen, want het e-book wat ik geupload heb staat alleen maar in hoe je op een natuurlijke wijze vet kan verbranden en spiermassa kan stimuleren. Misschien is 'Fitness en gezondheid' oid een betere optie...

Goodfella
15 augustus 2010, 21:47
Misschien kun je het beter breder nemen, want het e-book wat ik geupload heb staat alleen maar in hoe je op een natuurlijke wijze vet kan verbranden en spiermassa kan stimuleren. Misschien is 'Fitness en gezondheid' oid een betere optie...

Done. :)

De Bondscoach
16 augustus 2010, 12:15
Download Burn the Fat, Feed the Muscle - Tom Venuto.pdf (http://uploading.com/files/mmedf541/Burn%2Bthe%2BFat%252C%2BFeed%2Bthe%2BMuscle%2B-%2BTom%2BVenuto.pdf/)

Dank voor de link, Mocro. Kende het boek al van naam, maar had geen moeite genomen om hem te zoeken.

De Bondscoach
16 augustus 2010, 12:18
Done. :)

Moeten we niet gewoon een fitnessdiscussie openen, bijvoorbeeld bij supporterscontacten? Lijkt me logischer dan op het maatschappelijk forum. Past meer bij spel, hobby, sport etc...

ben wel benieuwd naar schema's, supplies etc. van andere fitnessliefhebbers hier.

...En dan kan het hier verder gaan over medicijnen, drugs en ander snoepgoed.

Bacchus
16 augustus 2010, 12:24
Moeten we niet gewoon een fitnessdiscussie openen, bijvoorbeeld bij supporterscontacten? Lijkt me logischer dan op het maatschappelijk forum. Past meer bij spel, hobby, sport etc...

ben wel benieuwd naar schema's, supplies etc. van andere fitnessliefhebbers hier.

À propos 'ander snoepgoed'. Ik heb afgelopen weekend weer eens een (stiekem twee) MDMAcapsule(s) gepakt. Ik snap niet dat dat illegaal is. De wereld is lief. Wat nou oorlog? :D

Hoetierick
16 augustus 2010, 12:54

Ik heb niet echt een schema bij het fitnessen. Gewoon proberen om zo veel mogelijk ijzer weg te duwen, en de weg te duwen gewicht langzaam maar zeker te verhogen. Ik heb in het verleden wel eens geprobeerd wat bij te komen, maar dat wil niet. En tegenwoordig hoeft het voor mij niet zo, dus ik ben al tevreden als ik ondanks de witte wijn bij de pasta, redelijke hoeveelheden snacks op ongepaste tijden, litertjes cola en wat pils gewoon stabiel blijf qua gewicht. Voor de rest is het een mooie manier om fysiek bezig te zijn zonder na te denken.

De Bouterbaas
16 augustus 2010, 13:00
À propos 'ander snoepgoed'. Ik heb afgelopen weekend weer eens een (stiekem twee) MDMAcapsule(s) gepakt. Ik snap niet dat dat illegaal is. De wereld is lief. Wat nou oorlog? :D
Heb je pilletjes ff gegoocheld: MDMA zorgt er onder andere voor dat de neurotransmitter serotonine in de hersenen tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven. Vervolgens vindt er heropname van serotonine plaats, waarvan een deel wordt afgebroken. Als de MDMA nog steeds actief is in het lichaam zal deze serotonine vrij snel opnieuw afgegeven worden. Na MDMA-gebruik (hetgeen o.a. in XTC voorkomt), is de serotoninevoorraad, opgeslagen in de hersenen, behoorlijk geslonken - bij regelmatig gebruik in korte tijd wordt deze zelfs in haar geheel verbruikt, omdat serotonine niet snel aangemaakt wordt. Men ziet dan ook dat men dan last kan krijgen van depressies na het gebruik van XTC. Daarnaast blokkeert het de heropname van de neurotransmitters noradrenaline en (in mindere mate) dopamine. Hierdoor veroorzaakt het een uitermate sterke stemming van vrolijkheid en activiteit. Verder heeft de gebruiker vaak een sterk verliefd gevoel en een sterke emotionele binding met andere gebruikers, hetgeen regelmatig leidt tot romantische en/of sensuele escapades. MDMA verhoogt het prestatievermogen en het libido (echter, het krijgen van een erectie gaat vaak moeilijk en er is een vermindering van het vermogen tot het bereiken van een orgasme). Daarnaast onderdrukt het gevoelens van honger, dorst en vermoeidheid. Tevens gaat de lichaamstemperatuur omhoog; afhankelijk van verschillende omstandigheden zoals buitentemperatuur en de mate van activiteit van de gebruiker gaat het dan om een paar tienden tot één of twee graden Celsius.

En? klopt 't?

Bacchus
16 augustus 2010, 14:49
Heb je pilletjes ff gegoocheld: MDMA zorgt er onder andere voor dat de neurotransmitter serotonine in de hersenen tijdelijk sterk verhoogd wordt afgegeven. Vervolgens vindt er heropname van serotonine plaats, waarvan een deel wordt afgebroken. Als de MDMA nog steeds actief is in het lichaam zal deze serotonine vrij snel opnieuw afgegeven worden. Na MDMA-gebruik (hetgeen o.a. in XTC voorkomt), is de serotoninevoorraad, opgeslagen in de hersenen, behoorlijk geslonken - bij regelmatig gebruik in korte tijd wordt deze zelfs in haar geheel verbruikt, omdat serotonine niet snel aangemaakt wordt. Men ziet dan ook dat men dan last kan krijgen van depressies na het gebruik van XTC. Daarnaast blokkeert het de heropname van de neurotransmitters noradrenaline en (in mindere mate) dopamine. Hierdoor veroorzaakt het een uitermate sterke stemming van vrolijkheid en activiteit. Verder heeft de gebruiker vaak een sterk verliefd gevoel en een sterke emotionele binding met andere gebruikers, hetgeen regelmatig leidt tot romantische en/of sensuele escapades. MDMA verhoogt het prestatievermogen en het libido (echter, het krijgen van een erectie gaat vaak moeilijk en er is een vermindering van het vermogen tot het bereiken van een orgasme). Daarnaast onderdrukt het gevoelens van honger, dorst en vermoeidheid. Tevens gaat de lichaamstemperatuur omhoog; afhankelijk van verschillende omstandigheden zoals buitentemperatuur en de mate van activiteit van de gebruiker gaat het dan om een paar tienden tot één of twee graden Celsius.

En? klopt 't?
Jij moest dat googelen?:confused:
Wahaha! :D

De Bouterbaas
16 augustus 2010, 14:57
Jij moest dat googelen?:confused:
Wahaha! :D
haha, yup, naast vechtmaagd ook pillenmaagd :D

Bacchus
16 augustus 2010, 15:27
haha, yup, naast vechtmaagd ook pillenmaagd :D
Niks mis mee hoor, maar ik dacht niet dat MDMA nog geheimen kende, voor de wereldburger.
Dat van die depressie geldt trouwens alleen bij veelvuldig gebruik voor langere tijd. Moet zeggen dat ik daar nog niet mee te maken heb gehad.
Louter goede ervaringen.:cool:

De Bouterbaas
16 augustus 2010, 15:50
Niks mis mee hoor, maar ik dacht niet dat MDMA nog geheimen kende, voor de wereldburger.
Dat van die depressie geldt trouwens alleen bij veelvuldig gebruik voor langere tijd. Moet zeggen dat ik daar nog niet mee te maken heb gehad.
Louter goede ervaringen.:cool:
Ik vind je in ieder geval zeer empathisch.

En dat vind ik knap Remy, dat vind ik godverdomme knap. Daar neem ik mij petje voor af. Daar neem ik mijn petje heel diep voor af, Remy, heel diep :D

Bacchus
16 augustus 2010, 15:51
Ik vind je in ieder geval zeer empathisch.

En dat vind ik knap Remy, dat vind ik godverdomme knap. Daar neem ik mij petje voor af. Daar neem ik mijn petje heel diep voor af, Remy, heel diep :D
Jij lust helemaal geen fruit....:rolleyes:

De Bouterbaas
16 augustus 2010, 15:53
Jij lust helemaal geen fruit....:rolleyes:
Whoahaha!

Mocro
16 augustus 2010, 19:30
Ik kende het ook niet eerlijk gezegd. Zit niet in de pillen. Had jaren geleden creatine gebruikt, voor de rest niks. Ik weet van mezelf dat ik bij lange na niet het maximale uit gewoon voedsel en constant trainen haal. Dan is het voor mijn gevoel niet logisch om supplementen te gebruiken.

Bij ons was het op de sportschool op een gegeven moment echt een hype om te spuiten. Een paar vrienden van me verkochten die rotzooi aan de lopende band. Als we samen trainden, was het wel altijd leuk om meer kilo's te bankdrukken dan gasten die op dat moment aan het kuren waren. Gewoon om te demotiveren. Cheaters... :D

Bacchus
16 augustus 2010, 19:35
Ik kende het ook niet eerlijk gezegd. Zit niet in de pillen. Had jaren geleden creatine gebruikt, voor de rest niks. Ik weet van mezelf dat ik bij lange na niet het maximale uit gewoon voedsel en constant trainen haal. Dan is het voor mijn gevoel niet logisch om supplementen te gebruiken.

Bij ons was het op de sportschool op een gegeven moment echt een hype om te spuiten. Een paar vrienden van me verkochten die rotzooi aan de lopende band. Als we samen trainden, was het wel altijd leuk om meer kilo's te bankdrukken dan gasten die op dat moment aan het kuren waren. Gewoon om te demotiveren. Cheaters... :D
Komt bij dat jij een normaal lijf overhoudt als je gewoon aftraint, zodra je besluit te stoppen. Cheaters worden dik...:p

Vedette
16 augustus 2010, 20:10
Zonder aan hokjes-denken te willen meewerken, ik had iets meer ervaring in de, uh, 'ander snoepgoed'-sectie verwacht op een voetbalforum.

BART96
16 augustus 2010, 20:52
Ik ben nu een halve week aan het bulken (niet extreem) en merk dat ik steeds minder moet plassen.
Is dit normaal?
Kan het liggen dat ik te veel eiwitten inneem?
Drink nu elke dag 1 liter melk en heb dat voorheen eigenlijk nooit gedronken.
Ook moet ik extreem veel scheten laten en echt van die zachte stinkende.
Ben er toch ongerust over want normaal gesproken kan ik altijd heel goed plassen.

Ik heb ook last van die scheten,
alleen is het al een hele tijd zo.:D

Bacchus
16 augustus 2010, 20:56
Zolang ik geen last heb van jouw scheten, vind ik het prima. :)

BART96
16 augustus 2010, 21:01
Zolang ik geen last heb van jouw scheten, vind ik het prima. :)

Mijn familie is er minder tevreden mee.:)

Bacchus
16 augustus 2010, 21:02
Mijn familie is er minder tevreden mee.:)
Ook daar leer ik wel mee leven. :D

Teamspirit
16 augustus 2010, 22:04
Ook daar leer ik wel mee leven. :D

Zo te lezen heb je er al vrede mee gesloten :d

Bacchus
17 augustus 2010, 09:01
Zo te lezen heb je er al vrede mee gesloten :d
It has never been an issue what so ever... :cool:

De Bondscoach
17 augustus 2010, 10:49

Je gebruikt ook geen whey-shakes?

PSVgeldropPSV
17 augustus 2010, 11:16
ik doe nu ook 5 a 6 keer in de week fitnessen. Elke keer 1,5 tot 2 uur krachttraining en dan afsluiten met een uur cardio. Werkt voor mij heel goed. Door dit te doen in combinatie met een gezond voedingspatroon ben ik in de afgelopen 6 weken al 10 kilo kwijt en heb ik ook meer spiermassa opgebouwd.

De Bondscoach
17 augustus 2010, 12:03
ik doe nu ook 5 a 6 keer in de week fitnessen. Elke keer 1,5 tot 2 uur krachttraining en dan afsluiten met een uur cardio. Werkt voor mij heel goed. Door dit te doen in combinatie met een gezond voedingspatroon ben ik in de afgelopen 6 weken al 10 kilo kwijt en heb ik ook meer spiermassa opgebouwd.

Is dat niet te veel? Of pak je een splitschema? Je moet een spier de kans geven te herstellen en te groeien, en dat kost minimaal 48 uur.

Ik vraag me ook af of de combinatie cardio en krachttraining in één sessie niet te veel van het goede is. Zeker als je nog een zwaar cardioprogramma volgt na de krachttraining. Het probleem is dat bij een te zware (of langdurige) belasting het lichaam reageert met het aanmaken van het stresshormoon cortisol. Te veel cortisol bevordert juist spierafbraak; in feite wordt spiereiwit omgezet in glucose, dat als brandstof voor vitale organen als de hersenen gaat dienen. Er zijn ook onderzoeken die een verband laten zien tussen cortisol en juist vetophoping, vooral rond de middel en buik. Bovendien liedt een te zwaar progrmaa uiteindelijk tot vermoeidheid en motivatieproblemen.

Een beetje uitlopen is natuurlijk altijd okee, maar ik zou na een krachttraining niet nog eens tot het gaatje gaan. Is eigenlijk ook niet nodig, want tijdens een goede, intensieve training (dus niet: een praatje hier en een praatje daar)verbrand je al veel calorieën. En als je toch cardio wil gaan doen na een krachttraining, zorg voor voldoende snelle koolydraten, dmv een dextrosedrankje als AA drink oid.

PSVgeldropPSV
17 augustus 2010, 12:16
Is dat niet te veel? Of pak je een splitschema? Je moet een spier de kans geven te herstellen en te groeien, en dat kost minimaal 48 uur.

Ik vraag me ook af of de combinatie cardio en krachttraining in één sessie niet te veel van het goede is. Zeker als je nog een zwaar cardioprogramma volgt na de krachttraining. Het probleem is dat bij een te zware (of langdurige) belasting het lichaam reageert met het aanmaken van het stresshormoon cortisol. Te veel cortisol bevordert juist spierafbraak; in feite wordt spiereiwit omgezet in glucose, dat als brandstof voor vitale organen als de hersenen gaat dienen. Er zijn ook onderzoeken die een verband laten zien tussen cortisol en juist vetophoping, vooral rond de middel en buik. Bovendien liedt een te zwaar progrmaa uiteindelijk tot vermoeidheid en motivatieproblemen.

Een beetje uitlopen is natuurlijk altijd okee, maar ik zou na een krachttraining niet nog eens tot het gaatje gaan. Is eigenlijk ook niet nodig, want tijdens een goede, intensieve training (dus niet: een praatje hier en een praatje daar)verbrand je al veel calorieën. En als je toch cardio wil gaan doen na een krachttraining, zorg voor voldoende snelle koolydraten, dmv een dextrosedrankje als AA drink oid.

ik gebruik inderdaad een splitschema. En bij het cardio zorg ik ervoor dat ik een hartslag heb die goed is voor vetverbranding. En die motivatie zit wel goed. Doordar ik me fitter voel en er ook resultaat zichtbaar en meetbaar is blijf ik dit goed volhouden.

De Bondscoach
17 augustus 2010, 12:32
ik gebruik inderdaad een splitschema. En bij het cardio zorg ik ervoor dat ik een hartslag heb die goed is voor vetverbranding. En die motivatie zit wel goed. Doordar ik me fitter voel en er ook resultaat zichtbaar en meetbaar is blijf ik dit goed volhouden.

Okee, belangrijkste basisregel voor fitness is altijd: als jij je er goed bij voelt, dan moet je vooral zo doorgaan.

PSVgeldropPSV
17 augustus 2010, 12:36
Okee, belangrijkste basisregel voor fitness is altijd: als jij je er goed bij voelt, dan moet je vooral zo doorgaan.

oke coach, bedankt ;)

De Bondscoach
17 augustus 2010, 12:47
oke coach, bedankt ;)

:D

Word ik ff op mn nummer gezet...:)

PSVgeldropPSV
17 augustus 2010, 12:50

Word ik ff op mn nummer gezet...:)

valt toch ook wel mee :p

De Bondscoach
17 augustus 2010, 13:00
valt toch ook wel mee :p

...is ook zo. Waar train je eigenlijk? Ergens in Geldrop?

PSVgeldropPSV
17 augustus 2010, 13:06
...is ook zo. Waar train je eigenlijk? Ergens in Geldrop?

ja, bij hennes

Mocro
17 augustus 2010, 13:45
Komt bij dat jij een normaal lijf overhoudt als je gewoon aftraint, zodra je besluit te stoppen. Cheaters worden dik...:p

Als ik niet train kom ik ook aan. Dus alleen de nadelen en geen voordelen. Tijdens de vorige ramadan was ik zelfs 4 kilo aangekomen. Spier kan het niet zijn geweest, aangezien ik niet had getraind. Ik at ook vrij weinig, omdat ik gelijk vol zat. Doordat ik van 5 a 6 naar 2 maaltijden per dag ging, vond mijn lichaam het waarschijnlijk tijd om een noodtoestand uit te roepen en mijn metabolisme tot stilstand te brengen. :D Ik reken dit jaar weer op een paar kilo's. Heb al een trainingschema klaar voor na het vasten.

Je gebruikt ook geen whey-shakes?

Nee dus. Ik heb niet de standaard bouw van de gemiddelde marathon Marokkaan. :p

Bacchus
17 augustus 2010, 14:24
Als ik niet train kom ik ook aan. Dus alleen de nadelen en geen voordelen. Tijdens de vorige ramadan was ik zelfs 4 kilo aangekomen. Spier kan het niet zijn geweest, aangezien ik niet had getraind. Ik at ook vrij weinig, omdat ik gelijk vol zat. Doordat ik van 5 a 6 naar 2 maaltijden per dag ging, vond mijn lichaam het waarschijnlijk tijd om een noodtoestand uit te roepen en mijn metabolisme tot stilstand te brengen. :D Ik reken dit jaar weer op een paar kilo's. Heb al een trainingschema klaar voor na het vasten.

Te weinig eten geeft idd het resultaat waar je niet op zit te wachten...

De Bondscoach
17 augustus 2010, 15:14

Whey biedt hoogwaardige ewitten; hoogstnoodzakelijk voor spieropbouw. Er zitten wel sporen van vet in, maar zo weinig - daar kom je niet van aan. Ik denk zelfs dat het tijdens de Ramadan kan helpen om op gewicht te blijven, omdat het spierafbraak tegengaat. In ieder geval helpt het je om beter te trainen, en de training vol te houden. En het is ook niet (meer) zo duur; bij De Tuinen is redelijk goed spul te krijgen voor een betaalbare prijs.

Overigens: ik heb wel eens opgevangen dat er zoiets bestaat als 'halal whey', maar volgens mij is dat pure oplichterij. Whey is in feite een restproduct bij het produceren van jonge kaas, lijkt me niet iets dat in strijd is met islamitische voedingsvoorschriften. Ik weet niet hoe strikt je bent, maar check voor de zekerheid ff op internet voor aanschaf.

Bacchus
17 augustus 2010, 15:21
Whey is -als je niet de tijd hebt om 6 keer per dag een eiwitrijke maaltijd te bereiden- bijna een verplicht supplement. Tussen ontbijt en lunch, tussen lunch en diner en na de avondtraining een portie eiwitten is eigenlijk wel noodzaak. Ik heb het ook heel lang zonder gedaan, maar je merkt het verschil gewoon duidelijk.

De Bondscoach
17 augustus 2010, 15:47
Whey is -als je niet de tijd hebt om 6 keer per dag een eiwitrijke maaltijd te bereiden- bijna een verplicht supplement. Tussen ontbijt en lunch, tussen lunch en diner en na de avondtraining een portie eiwitten is eigenlijk wel noodzaak. Ik heb het ook heel lang zonder gedaan, maar je merkt het verschil gewoon duidelijk.

Absoluut. Hetzelfde met creatine en dextrose na een training. Is volgens mij echt noodzakelijk, wil je tenminste resultaten boeken.

Welk merk gebruik jij Remy? Ik vind dat altijd lastig... In gespecialiseerde zaken kan je duur spul kopen, met fancy verwijzingen naar onderzoek, 'microfilter'-blabla voor snellere opname etc... Ik ben wel gevoelig voor dergelijke spulletjes, maar na enig research heb ik toch het idee dat je even goed af bent met goedkope producten van De Tuinen.

Kronos
17 augustus 2010, 15:52
Ik heb gedurende twee jaar gemiddeld drie keer per week gefitnest, was op het laatste best getraind. Heb echter nooit iets met voeding, supplementen of shakes gedaan. Ben nu zoals de meesten wel zullen weten door omstandigheden alles kwijtgeraakt, maar wil bij het begin van het nieuwe schooljaar weer starten, twee keer per week. Wat raden jullie me aan om erbij te gaan gebruiken?

Bacchus
17 augustus 2010, 15:58
Absoluut. Hetzelfde met creatine en dextrose na een training. Is volgens mij echt noodzakelijk, wil je tenminste resultaten boeken.

Welk merk gebruik jij Remy? Ik vind dat altijd lastig... In gespecialiseerde zaken kan je duur spul kopen, met fancy verwijzingen naar onderzoek, 'microfilter'-blabla voor snellere opname etc... Ik ben wel gevoelig voor dergelijke spulletjes, maar na enig research heb ik toch het idee dat je even goed af bent met goedkope producten van De Tuinen.
Mijn laatste bus (Zo'n ton van 5 kilo) is net op. Dat was Mega Massa van Fitshape.
http://www.topshopvalley.com/shop/media/catalog/product/cache/30/small_image/135x135/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/F/i/Fitshape-Mega-Massa-16000_11.jpg
De smaak is prima maar ik heb het idee dat er beter spul is. Ik ben me op 't moment aan het inlezen bij XXL nutrition *Link* (http://www.xxlnutrition.nl/) voor ander spul. Ik ben er nog niet uit.

Edit:
Vooralsnog lijkt het erop dat het 2x2500gr whey isolaat wordt.
http://www.xxlnutrition.nl/Whey-Isolaat-groot-I270.jpg
Samenstelling per 100gram (neutraal): Energie 371 kcal Eiwit 93 gram Koolhydraten 2 gram Vet 1 gram
Afhankelijk van de smaak kan de samenstelling licht afwijken.
Aminozuursamenstelling per 100gram eiwit:
L-Alanine 5000 mg L-Arginine 2100 mg L-Asparginezuur 11000 mg L-Cysteine 2200 mg L-Glutaminezuur 18100 mg Glysine 1400 mg L-Histidine 1700 mg L-Isoleucine 6400 mg ** (BCAA) L-Leucine 10600 mg ** (BCAA) L-Lysine 10600 mg ** L-Methionine 2200 mg ** L-Fenylalanine 3000 mg ** L-Proline 5500 mg L-Serine 4600 mg L-Threonine 6700 mg ** L-Tryptofaan 1400 mg ** L-Tyrosine 2600 mg ** L-Valine 5900 mg ** (BCAA) ** Essentiële aminozuren, BCAA = Branched Chain Amino Acids

De Bondscoach
17 augustus 2010, 16:49
Vooralsnog lijkt het erop dat het 2x2500gr whey isolaat wordt.

Dat ziet eruit als goed spul. Hoge eiwitgehalte per 100 gram (ik heb begrepen dat die iig boven de 80 procent moet zitten), en whey isolaat geldt als zuiverder dan whey concentraat - maar daar betaal je dan ook voor. Ik vraag me af of de recreatieve sporter zoals ik - drie trainingssessietjes per week, full body - daar nu wel baat bij heeft. Ik ga verder researchen...

Bacchus
17 augustus 2010, 17:00
Dat ziet eruit als goed spul. Hoge eiwitgehalte per 100 gram (ik heb begrepen dat die iig boven de 80 procent moet zitten), en whey isolaat geldt als zuiverder dan whey concentraat - maar daar betaal je dan ook voor. Ik vraag me af of de recreatieve sporter zoals ik - drie trainingssessietjes per week, full body - daar nu wel baat bij heeft. Ik ga verder researchen...
Jij hebt daar juist baat bij. Het is een ideale Whey om rond trainingen te pakken.
Een andere goede whey is deze All Day Protein. Die kun je elke dag, de hele dag pakken.
Aangezien ik voorlopig een schandalige hoeveelheid whey denk te gaan verorberen en de isolaat niet écht geschikt is om over de hele dag te pakken, twijfel ik of ik die all day niet moet pakken...
http://www.xxlnutrition.nl/All-Day-Protein-groot-I802.jpg
**Linkje** (http://www.xxlnutrition.nl/XXL-Nutrition-M8/All-Day-Protein-P802)
Zit net(jes) boven de 80 en heeft zowel snelle als trage afgifte.

Zoals ik al zei, ik ben zoekende... :p

De Bondscoach
17 augustus 2010, 17:15
Ik heb gedurende twee jaar gemiddeld drie keer per week gefitnest, was op het laatste best getraind. Heb echter nooit iets met voeding, supplementen of shakes gedaan. Ben nu zoals de meesten wel zullen weten door omstandigheden alles kwijtgeraakt, maar wil bij het begin van het nieuwe schooljaar weer starten, twee keer per week. Wat raden jullie me aan om erbij te gaan gebruiken?

Dat ligt eraan... Hoe serieus wil je het aanpakken? Wat zijn je doelstellingen? Vetverlies of spiermassa opbouwen? Beiden tegelijkertijd is namelijk heel moeilijk. Mocro postte hier de link naar de 'klassieker' 'Burn the fat, build the muscle'- daar zou je eens naar kunnen kijken. Vetafname betekent 'cutten' in je calorie-inname (de regel is: basisbehoefte- 500, voor de meeste mannen ligt dat zo rond de 2000. Ga niet lopen crashen, dat hou je nooit vol en beschadigt het lichaam) terwijl voor spiermassa juist veel calorieën nodig zijn.
Ik zou iig eerst kijken naar je dagelijkse voedingpatroon, en dan nadenken over supplementen.
Standaardtips zijn:
- spreid je maaltijden, eet 6x per dag. Maar eet niet te veel vlak voor het slapen gaan, aangezien je in je slaap weinig verbrandt.
- Probeer per maaltijd een eiwitrijke en vetarme bron te nuttigen (kip, kwark, huttekäse, vis (vooral tonijn op waterbasis).)
- drink veel water, minimaal drie liter per dag
- pas vooral op met alcohol (lukt mij totaal niet, maar okee...)

Verder, zo rond de training.
- eet langzame koolhydraten een uurtje voor de training (pasta, brood, rijst, banaantje)
- Ik vul dat aan met een whey-shake. Heb een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat whey een uurtje voor het sporten, beter is dan vlak daarna zoals veel sporters doen.
- pomp binnen een half uur na het sporten je glucoselevels omhoog. Spieren schreeuwen om glucose na een flinke training, bovendien is het lichaam direct na sporten gevoelig voor insulineafgifte, dat noodzakelijk is als 'transport'-middel. Drink daartoe een dextrosedrankje. (AA drink, dextro energy oid)
- ik voeg aan dat drankje schepje creatine toe.

De Bondscoach
17 augustus 2010, 17:17
Jij hebt daar juist baat bij. Het is een ideale Whey om rond trainingen te pakken.
Een andere goede whey is deze All Day Protein. Die kun je elke dag, de hele dag pakken.
Aangezien ik voorlopig een schandalige hoeveelheid whey denk te gaan verorberen en de isolaat niet écht geschikt is om over de hele dag te pakken, twijfel ik of ik die all day niet moet pakken...
http://www.xxlnutrition.nl/All-Day-Protein-groot-I802.jpg
**Linkje** (http://www.xxlnutrition.nl/XXL-Nutrition-M8/All-Day-Protein-P802)
Zit net(jes) boven de 80 en heeft zowel snelle als trage afgifte.

Zoals ik al zei, ik ben zoekende... :p

Ok, veel dank voor de info. Denk dat ik, als mijn huidige pot leeg is, eens ga switchen.

Ralf Edström
17 augustus 2010, 17:46
Ik ben juist bang dat die eiwit shakes mij dik maken als ik niet ( goed) genoeg train.

Bacchus
17 augustus 2010, 19:44
Ik ben juist bang dat die eiwit shakes mij dik maken als ik niet ( goed) genoeg train.
Als je traint heb je schandalig veel eiwitten nodig.
Op rustdagen hebben je spieren die stoffen ook nodig, dus dan worden ze ook gewoon gebruikt.
Je houdt de verbrandingsmotor juist op gang, niets aan de hand.
Koolhydraten kun je ook gewoon heel veel eten. Mits het complexe koolhydraten zijn en je ze verbruikt. Dat is bij koolhydraten veel belangrijker dan bij eiwitten. Koolhydraten worden omgezet in glucose. Glucose is de brandstof voor je spieren. Alle glucose die overblijft wordt opgeslagen als vet. Verbranden van die energie is dus belangrijk.
Veel koolhydraten eten én veel eiwitten en dan gewoon elke dag trainen. (Ik pak op zondag vaak een rustdag (of volledig cardio), maar er zijn veel mensen die dat niet doen en zo elke dag trainen, zonder overtraind te raken.)
Zorg ervoor dat je spiergroepen voldoende rust krijgen, dus train je elke dag een andere spiergroep. Drie maal in de week cardio erbij en je zult zien dat je gruwelijk veel eiwitten en koolhydraten (calorieën) kunt eten en toch als een razende vet vebrandt.

Kronos
17 augustus 2010, 19:50
Dat ligt eraan... Hoe serieus wil je het aanpakken? Wat zijn je doelstellingen? Vetverlies of spiermassa opbouwen? Beiden tegelijkertijd is namelijk heel moeilijk. Mocro postte hier de link naar de 'klassieker' 'Burn the fat, build the muscle'- daar zou je eens naar kunnen kijken. Vetafname betekent 'cutten' in je calorie-inname (de regel is: basisbehoefte- 500, voor de meeste mannen ligt dat zo rond de 2000. Ga niet lopen crashen, dat hou je nooit vol en beschadigt het lichaam) terwijl voor spiermassa juist veel calorieën nodig zijn.
Ik zou iig eerst kijken naar je dagelijkse voedingpatroon, en dan nadenken over supplementen.
Standaardtips zijn:
- spreid je maaltijden, eet 6x per dag. Maar eet niet te veel vlak voor het slapen gaan, aangezien je in je slaap weinig verbrandt.
- Probeer per maaltijd een eiwitrijke en vetarme bron te nuttigen (kip, kwark, huttekäse, vis (vooral tonijn op waterbasis).)
- drink veel water, minimaal drie liter per dag
- pas vooral op met alcohol (lukt mij totaal niet, maar okee...)

Verder, zo rond de training.
- eet langzame koolhydraten een uurtje voor de training (pasta, brood, rijst, banaantje)
- Ik vul dat aan met een whey-shake. Heb een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat whey een uurtje voor het sporten, beter is dan vlak daarna zoals veel sporters doen.
- pomp binnen een half uur na het sporten je glucoselevels omhoog. Spieren schreeuwen om glucose na een flinke training, bovendien is het lichaam direct na sporten gevoelig voor insulineafgifte, dat noodzakelijk is als 'transport'-middel. Drink daartoe een dextrosedrankje. (AA drink, dextro energy oid)
- ik voeg aan dat drankje schepje creatine toe.

Dank voor de tips.

Ik wil me vooral gaan richten op spiermassa. Zat een dik jaar geleden op een aardig niveau (75 kg bankdrukken, pull-ups en dergelijke), ik wil daar gewoon weer naartoe. Alleen heb ik in de voorgaande jaren niks met m'n voeding gedaan, dat wil ik nu dus wel gaan doen.

Zal me eens verdiepen in dat whey-spul en creatine. Denk dat ik zoiets wel ga gebruiken.

The Joker
17 augustus 2010, 19:51

Ik ben een keer bijna neergegaan toen ik onder m'n dekens rook... :D

Ralf Edström
17 augustus 2010, 19:58
Als je traint heb je schandalig veel eiwitten nodig.
Op rustdagen hebben je spieren die stoffen ook nodig, dus dan worden ze ook gewoon gebruikt.
Je houdt de verbrandingsmotor juist op gang, niets aan de hand.
Koolhydraten kun je ook gewoon heel veel eten. Mits het complexe koolhydraten zijn en je ze verbruikt. Dat is bij koolhydraten veel belangrijker dan bij eiwitten. Koolhydraten worden omgezet in glucose. Glucose is de brandstof voor je spieren. Alle glucose die overblijft wordt opgeslagen als vet. Verbranden van die energie is dus belangrijk.
Veel koolhydraten eten én veel eiwitten en dan gewoon elke dag trainen. (Ik pak op zondag vaak een rustdag (of volledig cardio), maar er zijn veel mensen die dat niet doen en zo elke dag trainen, zonder overtraind te raken.)
Zorg ervoor dat je spiergroepen voldoende rust krijgen, dus train je elke dag een andere spiergroep. Drie maal in de week cardio erbij en je zult zien dat je gruwelijk veel eiwitten en koolhydraten (calorieën) kunt eten en toch als een razende vet vebrandt.

Tien jaar geleden woog ik veel te weinig en moest er gewoon 8 kilo bij. De dokter zei dat ik eiwit poeder moest nemen om aan te komen wat dus ook heel rap ging. Ik kon alles eten zonder dat er een gram bij kwam. Na die eiwit shake periode blijven de kilo's eraan komen. Ik heb het gevoel dat die eiwitshake's me hele lichaam door elkaar hebben gegooid want alles wat ik sindsdien eet komt er ook aan. ik heb het isdee dat dat echt door die eiwit poeder komt. weet niet of dat kan want veel vet zit er niet in. ik snap er iig niks van.

Mocro
17 augustus 2010, 19:58
Ik ben een keer bijna neergegaan toen ik onder m'n dekens rook... :D

Verander je naam in Fartman en laat ons fitness-topic met rust...viezerik! :D

Bacchus
17 augustus 2010, 20:28
Tien jaar geleden woog ik veel te weinig en moest er gewoon 8 kilo bij. De dokter zei dat ik eiwit poeder moest nemen om aan te komen wat dus ook heel rap ging. Ik kon alles eten zonder dat er een gram bij kwam. Na die eiwit shake periode blijven de kilo's eraan komen. Ik heb het gevoel dat die eiwitshake's me hele lichaam door elkaar hebben gegooid want alles wat ik sindsdien eet komt er ook aan. ik heb het isdee dat dat echt door die eiwit poeder komt. weet niet of dat kan want veel vet zit er niet in. ik snap er iig niks van.
Er zitten ruim 300 calorieën in 40gr eiwit. (1 shake)
Da's de moeite dus. als je dat niet verbrandt, zul je ongetwijfeld zwaarder worden. Als je erbij traint (spier belastende training) dan zullen je spieren bouwstoffen nodig hebben. Die eiwitten zijn de bouwstenen die je nodig hebt voor resultaat. Ga je trainen zonder die eiwitten (of een eiwitrijk dieet) dan train je in principe voor niets.
Drink je elke dag 3 van die shakes en je sport er helemaal niet bij, dan ga je gewoon aanzetten en wordt je dikker.
Normaal gesproken 'moet' je 6 eiwitrijke maaltijden per dag (caloriebehoefte is afhankelijk van je lichaamgewicht en je trainingsarbeid) eten. Dat wil zeggen dat je jezelf -in het begin- af en toe zult moeten dwingen om te eten (dan zijn die shakes zo handig, wél de eiwitten, niet 350gram kipfilet:p). Kun je dat volhouden dan groei je als een idioot en val je écht ontzettend af.

Davy-040
18 augustus 2010, 02:44
Ik heb dus gisteren inmiddels eergisteren voor het eerst die Weight Gainer shake gedronken en heb de hele avond+nacht+ochtend last gehad van een opgeblazen buik/misselijk gevoel.
Denk toch dat het niets voor mij is al die supplementen met al de maag/darmklachten die ik al heb.

Ik ga nu 3x per week 1 uur trainen (15 min. cardio, 45 min. kracht) en voor de rest probeer ik gewoon goed te eten.

Heb echt extreem veel spierpijn in me bovenarmen, borst en dan vooral tussen me sleutelbeen en oksels en kan bijna me armen niet in de lucht houden zonder kapot te gaan van de pijn.
Denk toch dat ik wat meer aan me techniek moet werken voor ik hele zware gewichten pak.

De Bondscoach
18 augustus 2010, 09:17
Ik heb dus gisteren inmiddels eergisteren voor het eerst die Weight Gainer shake gedronken en heb de hele avond+nacht+ochtend last gehad van een opgeblazen buik/misselijk gevoel.
Denk toch dat het niets voor mij is al die supplementen met al de maag/darmklachten die ik al heb.

Ik ga nu 3x per week 1 uur trainen (15 min. cardio, 45 min. kracht) en voor de rest probeer ik gewoon goed te eten.

Heb echt extreem veel spierpijn in me bovenarmen, borst en dan vooral tussen me sleutelbeen en oksels en kan bijna me armen niet in de lucht houden zonder kapot te gaan van de pijn.
Denk toch dat ik wat meer aan me techniek moet werken voor ik hele zware gewichten pak.

Drink je de shake op (bijna)-nuchtere maag? Anders zou ik het eens proberen na een maaltijd, dat scheelt meestal wel.
En inderdaad: techniek en uitvoering zijn veel belangrijker dan zwaar gewicht. Het is veel effectiever om met een lichter gewicht een oefening goed uit te voeren - langzaam, niet alleen in het uitstoten maar vooral ook in het weer loslaten van een gewicht zodat je alle kleine stabilisatiespieren meepakt - dan even snel een zwaar gewicht uit te stoten. En veel minder kans op blessures.

Bacchus
18 augustus 2010, 09:45
3 sec up...3 sec down...
Gouden regel voor fitness.

Bij bodybuilding gelden andere regels, maar daar moet je als beginner niet eens aan denken.

Goodfella
18 augustus 2010, 11:09
Topic is weer toegankelijk voor iedereen.

Bacchus
18 augustus 2010, 11:17
Verhip!:eek:

Goed gedaan Joe! ;)

De Bondscoach
18 augustus 2010, 14:13
Ja, prima Joe!

Misschien moeten we regelmatig posten over vorderingen, trainingswerk etc. als een soort van motivator of online coaching. Zoals zovelen doe ik af en aan aan krachttraining - en dan, zoals zovelen, meer af dan aan - dus alle motivatie grijp ik aan. Ben zelf nu weer twee maanden zeer actief, na een half jaar van nietsdoen, vervetting en stevig drinken, en heb er nu nog echt zin in. Maar dadelijk als de wintermaanden komen, of de stress op het werk is te hoog...

Bacchus
18 augustus 2010, 14:17
Ja, prima Joe!

Misschien moeten we regelmatig posten over vorderingen, trainingswerk etc. als een soort van motivator of online coaching. Zoals zovelen doe ik af en aan aan krachttraining - en dan, zoals zovelen, meer af dan aan - dus alle motivatie grijp ik aan. Ben zelf nu weer twee maanden zeer actief, na een half jaar van nietsdoen, vervetting en stevig drinken, en heb er nu nog echt zin in. Maar dadelijk als de wintermaanden komen, of de stress op het werk is te hoog...
Juist als de wintermaanden komen ben ik fanatiek. Je werkt dan echt naar de zomer toe. In de zomer heb je -als het goed is- het doel wat je jezelf in de winter hebt gesteld, bereikt. Dan versloft het, bij mij althans, veel gemakkelijker.
Ik train tot nu toe thuis, maar merk dat ik aan m'n plafond begin te komen (Nee, niet omdat het zo'n rommeltje is:p). Dus vanaf maandag naar de sportschool. Gelukkig kan ik elke dag 's ochtends trainen en hoef dus niet met de meute mee. Ik kijk erg uit naar maandag en heb daardoor minder zin om thuis te trainen... Nog een paar dagen volhouden. :D

De Bondscoach
18 augustus 2010, 14:34
Juist als de wintermaanden komen ben ik fanatiek. Je werkt dan echt naar de zomer toe. In de zomer heb je -als het goed is- het doel wat je jezelf in de winter hebt gesteld, bereikt. Dan versloft het, bij mij althans, veel gemakkelijker.
Ik train tot nu toe thuis, maar merk dat ik aan m'n plafond begin te komen (Nee, niet omdat het zo'n rommeltje is:p). Dus vanaf maandag naar de sportschool. Gelukkig kan ik elke dag 's ochtends trainen en hoef dus niet met de meute mee. Ik kijk erg uit naar maandag en heb daardoor minder zin om thuis te trainen... Nog een paar dagen volhouden. :D

Die paar dagen gaan zeker lukken... en daarna kan je vrouw het workoutbankje en halterstang gebruiken als extra wasrek:D

Post je schema, Bacchus, ben zeer benieuwd!

Ik ga vanavond weer naar de sportschool. Doe nu full body training, want ik heb te weinig tijd voor een split schema. 3x in de week uur krachttraining, 3x in de week cardio.

Bacchus
18 augustus 2010, 14:39
Die paar dagen gaan zeker lukken... en daarna kan je vrouw het workoutbankje en halterstang gebruiken als extra wasrek:D

Post je schema, Bacchus, ben zeer benieuwd!

Ik ga vanavond weer naar de sportschool. Doe nu full body training, want ik heb te weinig tijd voor een split schema. 3x in de week uur krachttraining, 3x in de week cardio.
Er komt een nieuw schema aan (minder belastend). Ik zal m'n huidige schema later vandaag even posten. :)

Davy-040
18 augustus 2010, 16:04
Drink je de shake op (bijna)-nuchtere maag? Anders zou ik het eens proberen na een maaltijd, dat scheelt meestal wel.
En inderdaad: techniek en uitvoering zijn veel belangrijker dan zwaar gewicht. Het is veel effectiever om met een lichter gewicht een oefening goed uit te voeren - langzaam, niet alleen in het uitstoten maar vooral ook in het weer loslaten van een gewicht zodat je alle kleine stabilisatiespieren meepakt - dan even snel een zwaar gewicht uit te stoten. En veel minder kans op blessures.

Nee ik had me shake na de training opgedronken.
3 scheppen+500 ml melk en moest dat opdrinken binnen 20 min.
Is het verstandig om met spierpijn te gaan trainen of kan ik dan beter nog een dag rust nemen?
Heb Maandag voor het laatst getraind.

Bacchus
18 augustus 2010, 16:57
Nee ik had me shake na de training opgedronken.
3 scheppen+500 ml melk en moest dat opdrinken binnen 20 min.
Is het verstandig om met spierpijn te gaan trainen of kan ik dan beter nog een dag rust nemen?
Heb Maandag voor het laatst getraind.
Op maandag getraind, dan is je spierpijn vandaag op z'n hoogtepunt.
't Beste kun je dan een andere groep trainen.

Bacchus
18 augustus 2010, 17:24
Mijn schema.
De "Nortrek" die je ziet staan, is een 'Total Gym' zoals je die waarschijnlijk wel eens op tv gezien hebt.
Ik volgde dit schema continue, met zondag als rustdag.

Dag 1: Borst & Buik

Zittende Benchpress
Peck Deck / Cable Crossover
Straight Arm Pullover
60° Push Up (Met Beugel Onderaan Nortrek)
Push Ups (Breed / Smal + Voeten hoog)
Incline Fly
Dumbell Press
Fly
Incline Dumbell Press
Crunches
Twist Met Stok
Sit-Ups Schuine Bank
Reverse Crunches
Side Bend
Push ups op plank Nortrek
Push ups barbell

Dag 2: Armen

Concentration Curl
Dumbell Curl
Hammer Curl
Cable Curl
Barbell Curl
Wrist Curl
Triceps Push-Down
Rev. Grip Triceps Push-Down
One Arm Dumbell Triceps Extension
Reverse Wrist Curl
Kickback
Reverse Curl (Barbell)
Skull Crushers
Narrow Grip Bench Press

Dag 3: Rug

Chin Up
Dead Lift (Sumo Style)
Pull Up
Dead Lift
Barbell Shrugs
Pulldown Behind The Neck
Straight Arm Pulldown (Liggend)
Cable Row
Bent Over Barbell Row
Stiff Legged Deadlift
Upright Row
Dumbell Shrugs
Dumbell Row
Straight Arm Pulldown (zittend)

Dag 4: Schouders

Neck Press
Front Press (Narrow & Wide Grip)
Barbell Front Raise
Dumbell Press
Bent Over Raise (Startpunt voorkant)
Dumbell Side Raise
Front Raise
Rear Deltoid Cable Raise
Dumbell Front Raise
Arnold Press
Upright Row
Dumbell Side Raise (Startpunt achter)
Seated Front Raise
Ringen (Nortrek)
Jabs

Dag 5: Benen / Billen

Dumbell Squat
Hip Extension
Front Squat
Standing Calf Raise
Squat
Goodmorning
Lunge Met Barbell
Pelvis Lift
Lying Lateral Leg Raise

Op dag 6 begin ik dan weer met borst. Dag 7 rust en vervolgens weer verder waar ik gebleven was. In dit geval armen.
In principe doe ik alles in 3 sets van 8. Die 8 moet ik dan halen met goede vorm. Ik moet niet onwillekeurig gaan schudden etc.

Voor cardio fiets ik ongeveer 800 tot 1000 km per maand, in de zomer. 's Winters met trainings-dvd's op de Tackx. De binnentraining is voornamelijk sportspecifiek voor spierkracht en lactaat tolerantie, dmv intervals.

There you have it. Het schema t/m zondag a.s.
Het schema dat ik vanaf volgende week wil gaan draaien is explosiever en korter.
Als daar behoefte aan is, wil ik dat ook nog wel een keertje posten.

De Bondscoach
18 augustus 2010, 17:32
Mijn schema.
De "Nortrek" die je ziet staan, is een 'Total Gym' zoals je die waarschijnlijk wel eens op tv gezien hebt.
Ik volgde dit schema continue, met zondag als rustdag.

Dag 1: Borst & Buik

Zittende Benchpress
Peck Deck / Cable Crossover
Straight Arm Pullover
60° Push Up (Met Beugel Onderaan Nortrek)
Push Ups (Breed / Smal + Voeten hoog)
Incline Fly
Dumbell Press
Fly
Incline Dumbell Press
Crunches
Twist Met Stok
Sit-Ups Schuine Bank
Reverse Crunches
Side Bend
Push ups op plank Nortrek
Push ups barbell

Dag 2: Armen

Concentration Curl
Dumbell Curl
Hammer Curl
Cable Curl
Barbell Curl
Wrist Curl
Triceps Push-Down
Rev. Grip Triceps Push-Down
One Arm Dumbell Triceps Extension
Reverse Wrist Curl
Kickback
Reverse Curl (Barbell)
Skull Crushers
Narrow Grip Bench Press

Dag 3: Rug

Chin Up
Dead Lift (Sumo Style)
Pull Up
Dead Lift
Barbell Shrugs
Pulldown Behind The Neck
Straight Arm Pulldown (Liggend)
Cable Row
Bent Over Barbell Row
Stiff Legged Deadlift
Upright Row
Dumbell Shrugs
Dumbell Row
Straight Arm Pulldown (zittend)

Dag 4: Schouders

Neck Press
Front Press (Narrow & Wide Grip)
Barbell Front Raise
Dumbell Press
Bent Over Raise (Startpunt voorkant)
Dumbell Side Raise
Front Raise
Rear Deltoid Cable Raise
Dumbell Front Raise
Arnold Press
Upright Row
Dumbell Side Raise (Startpunt achter)
Seated Front Raise
Ringen (Nortrek)
Jabs

Dag 5: Benen / Billen

Dumbell Squat
Hip Extension
Front Squat
Standing Calf Raise
Squat
Goodmorning
Lunge Met Barbell
Pelvis Lift
Lying Lateral Leg Raise

Op dag 6 begin ik dan weer met borst. Dag 7 rust en vervolgens weer verder waar ik gebleven was. In dit geval armen.
In principe doe ik alles in 3 sets van 8. Die 8 moet ik dan halen met goede vorm. Ik moet niet onwillekeurig gaan schudden etc.

Voor cardio fiets ik ongeveer 800 tot 1000 km per maand, in de zomer. 's Winters met trainings-dvd's op de Tackx. De binnentraining is voornamelijk sportspecifiek voor spierkracht en lactaat tolerantie, dmv intervals.

There you have it. Het schema t/m zondag a.s.
Het schema dat ik vanaf volgende week wil gaan draaien is explosiever en korter.
Als daar behoefte aan is, wil ik dat ook nog wel een keertje posten.

:eek:

Mijn god, daar zou Arnold in zijn beste dagen nog een hele kluif aan hebben... Hoe lang ben je bezig met een sessie?

Bacchus
18 augustus 2010, 17:34
:eek:

Mijn god, daar zou Arnold in zijn beste dagen nog een hele kluif aan hebben... Hoe lang ben je bezig met een sessie?
Een ochtend ongeveer. Ligt eraan hoe vaak ik op F5 zit te hengsten hier op 't forum. ;)

Kronos
18 augustus 2010, 17:35
Een ochtend ongeveer. Licht eraan hoe vaak ik op F5 zit te hengsten hier op 't forum. ;)

Licht? :D

Bacchus
18 augustus 2010, 17:38
Licht? :D
Oeh oeh!!! :eek: Sssssssssssssst!!

Ik kan ook echt niet multitasken. De zon verdween achter de wolken op het moment dat ik zat te typen. Dus, tijdens het typen dacht ik 'zal ik het licht aandoen?'...met alle gevolgen van dien.:D

Dank voor de heads up! :D

Bacchus
18 augustus 2010, 19:41
Voor de liefhebbers nog een leuke en informatieve site.
Veel trainingschema's en tips.

Klik (http://www.t-nation.com)

De Bondscoach
18 augustus 2010, 23:08
Voor de liefhebbers nog een leuke en informatieve site.
Veel trainingschema's en tips.

Klik (http://www.t-nation.com)

godverdikkie hardcore magazine, dit.
Kerel die tips geeft over voeding, neemt iedere avond een laxeermiddel omdat-ie 'schoon wil zijn in de morgen' :eek: Heeft overigens absoluut zijn charme, zo'n totale overgave.
Ook geweldige tip: zondig één dag in de week - eet alles wat je wil. Maar eet de dag erna niets, pak alleen water, groene thee en evt een shake. Blijkbaar maakt je lichaam een vetverbrandingshormoon aan, wat het niet doet als je constant aan het cutten bent. Fascinerend om te lezen, maar om te doen is echt tamelijk heftig.

Post meer als je hebt!

Vandaag meteen een stevige training tegenaan gegooid - niets vergeleken met jou, tamelijk standaard, maar motiverend, dit topic. :)

Bacchus
21 augustus 2010, 10:17
godverdikkie hardcore magazine, dit.
Kerel die tips geeft over voeding, neemt iedere avond een laxeermiddel omdat-ie 'schoon wil zijn in de morgen' :eek: Heeft overigens absoluut zijn charme, zo'n totale overgave.
Ook geweldige tip: zondig één dag in de week - eet alles wat je wil. Maar eet de dag erna niets, pak alleen water, groene thee en evt een shake. Blijkbaar maakt je lichaam een vetverbrandingshormoon aan, wat het niet doet als je constant aan het cutten bent. Fascinerend om te lezen, maar om te doen is echt tamelijk heftig.

Post meer als je hebt!

Vandaag meteen een stevige training tegenaan gegooid - niets vergeleken met jou, tamelijk standaard, maar motiverend, dit topic. :)
Zo fanatiek als die lui met eten bezig zijn, ben ik ook niet hoor. Deze week heb ik veel in huis gedaan, dus het trainen is er bijna volledig bij ingeschoten. Ik kijk uit naar maandag. Dan ga ik naar de sportschool om m'n nieuwe schema te draaien. :)

Edit: Het schema staat in het e-book "12 Simple Steps To Get Huge And Shredded". Ik heb 'm op rapid share gegooid voor de geïnteresseerden.
*Klik* (http://rapidshare.com/files/414206561/12_Simple_Steps_to_Get_Huge_and_Shredded.pdf)

Kevin Strootman
21 augustus 2010, 11:27
Wat kun je als voetballer bij de fitniss spier-oefeningen het beste doen naast de buikspieroefeningen..
Bovenbeen spieren ?
Kuitspieren ?
Zorgt dit voor meer kracht
Of vanwege de toename in gewicht voor snelheidsafname of explosiviteitsverlies ?

De Bondscoach
21 augustus 2010, 11:48
"12 Simple Steps To Get Huge And Shredded". *Klik* (http://rapidshare.com/files/414206561/12_Simple_Steps_to_Get_Huge_and_Shredded.pdf)

Geweldige naam!

Ik krijg zelf volgende week vrijdag nieuw schema; ik zal het hier posten

Bacchus
21 augustus 2010, 12:01
Wat kun je als voetballer bij de fitniss spier-oefeningen het beste doen naast de buikspieroefeningen..
Bovenbeen spieren ?
Kuitspieren ?
Zorgt dit voor meer kracht
Of vanwege de toename in gewicht voor snelheidsafname of explosiviteitsverlies ?
Squats en calf raises zijn erg goed voor spierkracht in de benen. Fietsen leert je verzuring tegengaan en tolereren.
Het is altijd goed om wat extra (conditie)training te doen naast je voetbaltraining.

Bacchus
21 augustus 2010, 12:01
Geweldige naam!

Ik krijg zelf volgende week vrijdag nieuw schema; ik zal het hier posten
Ben benieuwd.:)

Kevin Strootman
21 augustus 2010, 12:14
Squats en calf raises zijn erg goed voor spierkracht in de benen. Fietsen leert je verzuring tegengaan en tolereren.
Het is altijd goed om wat extra (conditie)training te doen naast je voetbaltraining.

Ah op zon manier:)
Ok dan..
Ik fiets iedere dag in totaal nog een kilometer of 13, dus die pak ik ook weer mooi mee.
De fitniss heb ik afgezegd, want dat werd me te duur, maar
na de zomer ga ik gewoon weer door met de sprintoefeningen, dat zal ik dan niet meer op straat doen, maar voor mezelf op het veld na een voetbaltraining, als iedereen (de meesten) de kleedkamer zijn ingedoken.
Ook doe ik iedere dag nog een bescheiden aantal sit-ups, dus dat moet goed komen. Wel is het een verdomd lastige strijd tegen het afvallen, ik zal dus heel veel Brinta en boterhammen met kipfilet en dergelijken moeten eten wil ik niet nog meer afvallen.

Bacchus
21 augustus 2010, 12:23
Ah op zon manier:)
Ok dan..
Ik fiets iedere dag in totaal nog een kilometer of 13, dus die pak ik ook weer mooi mee.
De fitniss heb ik afgezegd, want dat werd me te duur, maar
na de zomer ga ik gewoon weer door met de sprintoefeningen, dat zal ik dan niet meer op straat doen, maar voor mezelf op het veld na een voetbaltraining, als iedereen (de meesten) de kleedkamer zijn ingedoken.
Ook doe ik iedere dag nog een bescheiden aantal sit-ups, dus dat moet goed komen. Wel is het een verdomd lastige strijd tegen het afvallen, ik zal dus heel veel Brinta en boterhammen met kipfilet en dergelijken moeten eten wil ik niet nog meer afvallen.
Koop een dumbellsetje en je kunt practisch elke spiergroep trainen op je slaapkamer. Ook je benen.
Dat je elke dag 13km fiets is natuurlijk beter dan niets. Maar op de fiets zitten en op 't gemak van A naar B peddelen, is wat anders dan conditietraining. Een goede fietstraining begint met een warming up. Vervolgens verschillende intervals Bijvoorbeeld; trainen op kracht (lage omwentelingssnelheid van 55 - 65 omwentelingen p/m in een zware versnelling), afgewisseld met de zgn 'steady state' op 80% van je maximale inspanning. Zorg voor een goede cooling down en drink veel.
Er zijn veel schema's te vinden waar je wat aan hebt.

Op de fiets naar school of werk is leuk, maar geen sport waarbij je je conditie flink verbetert.;)

Kevin Strootman
21 augustus 2010, 15:04
Thnx voor de info though ill keep that in mind.
Wat ik hierover denk,.. ik denk dat 13 kilometer op een dag door fietsen op een goeie batavus, slechts een miniscuul schijntje is bij 80 kilometer op een dag gericht trainen met een specifiek programma op een echte wielerfiets.
Toch denk ik dat je conditie wel degelijk iets verbeterd. Is het niet de gewone conditie (longinhoud e.d) dan is het wel de fysieke conditie van je botten en alles (doorbloeding bij gewrichten vanwege die op en neergaande beweging van het fietsen).
Het schijnt zelfs dat je rond de 20 procent van aanzetten al spieren traint (gewone fitniss).

Bacchus
21 augustus 2010, 15:14
[...]
Toch denk ik dat je conditie wel degelijk iets verbeterd. Is het niet de gewone conditie (longinhoud e.d) dan is het wel de fysieke conditie van je botten en alles (doorbloeding bij gewrichten vanwege die op en neergaande beweging van het fietsen).
[...]
Precies. En daarom is het leuk en gezond. Maar da's wat anders dan werken aan je conditie om daar op het veld merkbaar voordeel van te hebben.

Teamspirit
21 augustus 2010, 17:41
Ik doe aan sloeproeien, 2 keer in de week ongeveer 1.5 uur roeien en af en toe een langere training (ongeveer 3 uur) en dan nog 6 wedstrijden per jaar. En dat vind ik ook meer dan genoeg. Hoewel ik het hardlopen nog wel wil gaan oppakken.

Bacchus
21 augustus 2010, 19:41
Voor de liefhebbers die thuis vooral wat willen doen en geen tijd / zin hebben om naar de sportschool te gaan, is het P90X-programma *Klik* (http://www.beachbody.com/product/fitness_programs/best_sellers/p90x.do?tnt=P90X_SHAKE_A1&code=P90XDOTCOM) misschien wel interessant. Je hebt eigenlijk niets anders nodig dan een setje dumbells en een pull-up bar. Ik heb het vanmiddag gedownload en één work out geprobeerd. Het was een leuk uurtje fitness waarbij je jezelf best pijn kunt doen, als je wilt. Het enige 'nadeel' is de hiep-hiep-hoera-Amerikaan die de 'lessen' geeft.
Je kunt het volledige programma op verschillende bittorrentsites downloaden, door te zoeken op P90X. Ruim 4 gb met 1.7mb/s, het is dus binnen 't uur binnen.
Er zit een e-book bij waar alles uitgelegd wordt. Er zitten schema's bij, voeding wordt besproken in detail, noem maar op. Het is ontzettend uitgebreid, dus -zeker voor mensen die nog niet thuis zijn in het fitnessen en mensen met weinig tijd- de moeite waard.

Ralf Edström
21 augustus 2010, 20:18
Voor de liefhebbers die thuis vooral wat willen doen en geen tijd / zin hebben om naar de sportschool te gaan, is het P90X-programma *Klik* (http://www.beachbody.com/product/fitness_programs/best_sellers/p90x.do?tnt=P90X_SHAKE_A1&code=P90XDOTCOM) misschien wel interessant. Je hebt eigenlijk niets anders nodig dan een setje dumbells en een pull-up bar. Ik heb het vanmiddag gedownload en één work out geprobeerd. Het was een leuk uurtje fitness waarbij je jezelf best pijn kunt doen, als je wilt. Het enige 'nadeel' is de hiep-hiep-hoera-Amerikaan die de 'lessen' geeft.
Je kunt het volledige programma op verschillende bittorrentsites downloaden, door te zoeken op P90X. Ruim 4 gb met 1.7mb/s, het is dus binnen 't uur binnen.
Er zit een e-book bij waar alles uitgelegd wordt. Er zitten schema's bij, voeding wordt besproken in detail, noem maar op. Het is ontzettend uitgebreid, dus -zeker voor mensen die nog niet thuis zijn in het fitnessen en mensen met weinig tijd- de moeite waard.

Helaas is toch altijd dit soort mooie klikjes in het Engels. Niet dat ik slecht ben in Engels maar ik moet er toch teveel moeite voor doen. In het Nederlands is bar weinig te vinden helaas..

Ralf Edström
21 augustus 2010, 20:21
Er zitten ruim 300 calorieën in 40gr eiwit. (1 shake)
Da's de moeite dus. als je dat niet verbrandt, zul je ongetwijfeld zwaarder worden. Als je erbij traint (spier belastende training) dan zullen je spieren bouwstoffen nodig hebben. Die eiwitten zijn de bouwstenen die je nodig hebt voor resultaat. Ga je trainen zonder die eiwitten (of een eiwitrijk dieet) dan train je in principe voor niets.
Drink je elke dag 3 van die shakes en je sport er helemaal niet bij, dan ga je gewoon aanzetten en wordt je dikker.
Normaal gesproken 'moet' je 6 eiwitrijke maaltijden per dag (caloriebehoefte is afhankelijk van je lichaamgewicht en je trainingsarbeid) eten. Dat wil zeggen dat je jezelf -in het begin- af en toe zult moeten dwingen om te eten (dan zijn die shakes zo handig, wél de eiwitten, niet 350gram kipfilet:p). Kun je dat volhouden dan groei je als een idioot en val je écht ontzettend af.

Heb je het dan over normaal trainen of over jouw trainingsschema? wel een verschil :D
Trainen zonder de eiwitten train je in principe voor niks. Bedoel je daarmee dat je gewoon geen resultaat ziet?

http://www.sportix-sportvoeding.com/slimshake/slimshake-voordeelpakket-2--1-gratis/36/?utm_source=afslanken101&utm_medium=blog&utm_campaign=kiwi

Is dit wat denk je? Of is dat gewoon onzin reclame?

Bacchus
21 augustus 2010, 20:45
Heb je het dan over normaal trainen of over jouw trainingsschema? wel een verschil :D
Trainen zonder de eiwitten train je in principe voor niks. Bedoel je daarmee dat je gewoon geen resultaat ziet?

http://www.sportix-sportvoeding.com/slimshake/slimshake-voordeelpakket-2--1-gratis/36/?utm_source=afslanken101&utm_medium=blog&utm_campaign=kiwi

Is dit wat denk je? Of is dat gewoon onzin reclame?
Ik heb het dan over minder dan een uur per dag. Dus dat is een makkie voor iedereen. Korter dan voetbaltraining... ;)

Als je traint zonder eiwitten train je in principe voor niets ja. Je lichaam vreet als het ware zichzelf op om energie te leveren. Je blijft dus hangen...

Die slimshake wil jij pakken als maaltijdvervanger?
Je kunt beter méér gaan eten en zo'n slimshake extra pakken naast je gezonde maaltijden. (veel kip, groenten als broccoli, boontjes etc, bruine rijst) Je moet de 'kachel' aan de gang houden.

Ik pak inmiddels 4 eiwitshakes naast mijn gewone maaltijden. Dat is ruim 600 Kcal per dag extra. (De 300 die ik eerder gaf is per 100gr. In een shake zit 40gr. Da's een fout van mij. Excuus.)

Kronos
21 augustus 2010, 21:13
Alles nog eens goed afgewogen, en ik ga denk ik toch niet met shakes beginnen. Moet eerlijk gezegd ook wat gewicht kwijt, dan ga ik niet grote hoeveelheden calorieën erbij gooien. Cardio is i.v.m. een knieblessure helaas geen optie, dus ik zal het met krachttraining moeten doen. Is een schepje creatine na de training met dit in het achterhoofd wel nog een optie?

Bacchus
21 augustus 2010, 21:21
Alles nog eens goed afgewogen, en ik ga denk ik toch niet met shakes beginnen. Moet eerlijk gezegd ook wat gewicht kwijt, dan ga ik niet grote hoeveelheden calorieën erbij gooien. Cardio is i.v.m. een knieblessure helaas geen optie, dus ik zal het met krachttraining moeten doen. Is een schepje creatine na de training met dit in het achterhoofd wel nog een optie?
Zelfs als je niet traint, is het beter om vaker te eten. Uiteraard heb je dan minder calorieën nodig, dan wanneer je pittig traint. Maar als je met gewichten traint, moet je je lichaam stoffen geven om te verbranden en om te herstellen. Eet an wat meer kip / kalkoen, kwark en vis. Eiwitrijke voedingsbronnen.
Te weinig calorieën en je gooit je lichaam in de spaarstand. Gevolg is dat je makkelijker vet zult vasthouden en geen spieren zult opbouwen.

Als je wilt afvallen, moet je méér eten.

De Bondscoach
21 augustus 2010, 23:19

Bedenk wel dat creatine vocht vasthoudt; je gaat er dus 'voller' uit zien. Maar als middeltje om net die extra gewichten te pakken vind ik het ideaal. Drink er wel veel water bij. Zeker twee liter per dag.

Wat afvallen betreft: zie post Bacchus. Krachttraining zonder voldoende eiwitten is zinloos. En aangezien nietmand met plezier 6 blikjes tonijn per dag naar binnenwerkt, gaat het bijna niet zonder shakes. Als je voldoende traint kom je daar echt niet van aan. De oude truc is: hoog in proteïne, laag in koolhydraten. Probeer je koolhydraten rond je training - wanneer je ze hard nodig hebt - naar binnen te werken. En zorg zeker na de training voor voldoende snelle koolhydraten (dextrosedrankje). Geloof bacchus en mij, Kronos: massa win je niet alleen tijdens de training, maar vooral als je niet traint, door de juiste voeding en voldoende rust.

Overigens is krachttraining op zichzelf een prima manier om af te vallen; probeer wel het tempo hoog te houden.

Goodfella
22 augustus 2010, 01:06
Bedenk wel dat creatine vocht vasthoudt; je gaat er dus 'voller' uit zien. Maar als middeltje om net die extra gewichten te pakken vind ik het ideaal. Drink er wel veel water bij. Zeker twee liter per dag.

Wat afvallen betreft: zie post Bacchus. Krachttraining zonder voldoende eiwitten is zinloos. En aangezien nietmand met plezier 6 blikjes tonijn per dag naar binnenwerkt, gaat het bijna niet zonder shakes. Als je voldoende traint kom je daar echt niet van aan. De oude truc is: hoog in proteïne, laag in koolhydraten. Probeer je koolhydraten rond je training - wanneer je ze hard nodig hebt - naar binnen te werken. En zorg zeker na de training voor voldoende snelle koolhydraten (dextrosedrankje). Geloof bacchus en mij, Kronos: massa win je niet alleen tijdens de training, maar vooral als je niet traint, door de juiste voeding en voldoende rust.

Overigens is krachttraining op zichzelf een prima manier om af te vallen; probeer wel het tempo hoog te houden.

Puur om af te vallen is krachttraining lang niet zo effectief als een cardio-training. Ik durf zelfs te stellen dat het totaal geen nut heeft om echt progressie te boeken. Probeer eerst eens op conditie te komen, leer je lichaam om te gaan met een hogere hartslag en bouw de training uit totdat je op een redelijk vetpercentage zit. Als jij ongetraind meteen volle bak met gewichten gaat gooien, mwoah, denk niet dat je lichaam daar echt blij van wordt.

Een pijnlijke knie, tjah. Er bestaan ook andere sporten naast hardlopen. Zwemmen is altijd goed. Komt bij: als je een complete krachttraining wilt hebben, dan train je ook de beenspieren. Hier wordt de knie ook niet ontzien natuurlijk..

Cardio + goede voeding. Dan ga je écht afvallen. Als je dat afwisselt met een krachttraining, dat is ook prima, zolang je maar voldoende rust houdt (ongetraind fitnesser zijnde). Goed letten met wat je eet, precies zoals Bondscoach hierboven al zegt: bij voorkeur veel eiwitten, maar rond de krachttraining ook zeker de (complexe) koolhydraten. Zorg ook dat je voldoende vitamines/antioxidanten binnenkrijgt (multivitamine, vit. C, Omega 3). Veel trainen = veel werk voor je lichaam om dat te laten herstellen = shitload aan vrije radicalen = vergrote kans op hart- en vaatziekten. Je hebt de antioxidanten nodig om die onschadelijk te maken.

Als laatste: whey-shakes kun je ook aanmaken met water Thibo, dus zo zwaar op de maag zal dat niet vallen. ;) Ik zou pas creatine gaan gebruiken als je wat fanatieker gaat worden met de krachttraining. Als jij op een laag niveau begint, dan heb je geen creatine nodig om heel snel sterker te worden en grotere spieren te trainen. Naar mijn mening zonde van je geld om zoiets te gaan gebruiken voordat je een daadwerkelijke 'basis' hebt.

Mocro
22 augustus 2010, 01:19
Puur om af te vallen is krachttraining lang niet zo effectief als een cardio-training. Ik durf zelfs te stellen dat het totaal geen nut heeft om echt progressie te boeken. Probeer eerst eens op conditie te komen, leer je lichaam om te gaan met een hogere hartslag en bouw de training uit totdat je op een redelijk vetpercentage zit. Als jij ongetraind meteen volle bak met gewichten gaat gooien, mwoah, denk niet dat je lichaam daar echt blij van wordt.

Hoe meer spiermassa je hebt, des te hoger jouw verbranding is. Je hebt er zelfs profijt van als je ligt te slapen. Het hardlopen, fietsen of crosstrainen wordt door meer massa ook effectiever. De mix van krachttraining en cardio zal het metabolisme alleen maar extra stimuleren. Ik zou dus nooit alleen cardio adviseren. Lijkt me ook saai, maar dat is persoonlijk.

Je moet verder natuurlijk wel alles opbouwen en niet overdrijven. Wie in één keer met (te) zware gewichten begint, vergroot de kans op een blessure...en dan ben je weer terug bij af.

De Bondscoach
22 augustus 2010, 11:44
Puur om af te vallen is krachttraining lang niet zo effectief als een cardio-training. Ik durf zelfs te stellen dat het totaal geen nut heeft om echt progressie te boeken.

Het is waar dat je tijdens een cardiosessie meer calorieën verbrandt dan tijdens een krachttrainingssessie. Maar krachttraining jaagt de stofwisseling op; het energieverbruik ligt tot uren na de training veel hoger dan normaal - terwijl bij cardio dat effect vrij snel verdwijnt. Daardoor verbrand je met een intensieve krachttraining uiteindelijk meer dan een intensieve cardio.
Het is dan wel de bedoeling tempo in de training te houden - en niet na iedere oefening te gaan ouwebeppen met je maat of dat leuke grietje.

Verder, zoals Mocro ook al schreef, gaat bij winst aan spiermassa je basisverbranding omhoog, dus ook bij rust. Grote spieren zijn in feite als verwende kinderen; ze vragen constant om glucose, aminozuren etc. ook als ze geen ruk uitvoeren.
Hoe meer massa, hoe meer de kachel moet stoken, en hoe minder derhalve de opslag van brandstof in de vorm van vetkwabjes, lovehandles etc.

Goodfella
22 augustus 2010, 11:55
Het is waar dat je tijdens een cardiosessie meer calorieën verbrandt dan tijdens een krachttrainingssessie. Maar krachttraining jaagt de stofwisseling op; het energieverbruik ligt tot uren na de training veel hoger dan normaal - terwijl bij cardio dat effect vrij snel verdwijnt. Daardoor verbrand je met een intensieve krachttraining uiteindelijk meer dan een intensieve cardio.
Het is dan wel de bedoeling tempo in de training te houden - en niet na iedere oefening te gaan ouwebeppen met je maat of dat leuke grietje.

Verder, zoals Mocro ook al schreef, gaat bij winst aan spiermassa je basisverbranding omhoog, dus ook bij rust. Grote spieren zijn in feite als verwende kinderen; ze vragen constant om glucose, aminozuren etc. ook als ze geen ruk uitvoeren.
Hoe meer massa, hoe meer de kachel moet stoken, en hoe minder derhalve de opslag van brandstof in de vorm van vetkwabjes, lovehandles etc.

Tempo in de training, ben ik met je eens. Maar om dat verantwoord in z'n werk te laten gaan, zou ik toch eerst wat doen aan 1) het vetpercentage en 2) lichaam laten wennen aan de hogere hartslag. Opwarmen is een must-do voor een krachttraining natuurlijk. Overigens zie ik een beginner niet zo gemakkelijk de oefeningen strak en gecontroleerd uitvoeren, wat mij terugbrengt naar het doel wat hij wil bereiken: afvallen. Dan zijn cardio-oefeningen naar mijn mening toch echt wat effectiever, zeker omdat je beginner zijnde de eerste 2-3 maanden als een gek gewicht zult verliezen. Pas als dat proces stagneert zou ik wat meer nadruk gaan leggen op krachttraining. Krachttraining is de eerste maanden vooral 'leuk' en als je haalbare doelen stelt en deze ook daadwerkelijk haalt, dan is dat mentaal een heel goede zaak, houdt je gemotiveerd om door te gaan.

Kronos
22 augustus 2010, 12:07
Als ik zeg dat cardio geen optie is, dan is het ook echt geen optie. Heb echt geen zin om hier m'n hele blessure te gaan uitleggen, maar geloof me, dat gaat echt niet. Ik voel het al als ik een trap moet oplopen, en als ik langer dan 4 uur moet staan heb ik pijnstillers nodig.

En een beginner ben ik niet, ik kan de oefeningen echt wel strak en goed uitvoeren. Heb twee jaar krachttraining gedaan in het verleden, heb elk apparaat in het hele fitnesscentrum wel voor een flink aantal weken gedaan.

Maar gedurende die twee jaar heb ik eigenlijk, als ik jullie mag geloven, erg slecht gegeten. Het klopt in ieder geval niet dat je dan geen resultaat krijgt. Ik was best flink gespierd, drukte m'n eigen gewicht (75kg) bij het bankdrukken, deed series van 10 brede pull-ups, ga zo naar door. Allemaal bereikt met slechte voeding.

Ik ga alles in ieder geval nog eens goed laten bezinken. Ben er nog niet echt uit wat ik moet doen.

Bacchus
22 augustus 2010, 12:30
Als ik zeg dat cardio geen optie is, dan is het ook echt geen optie. Heb echt geen zin om hier m'n hele blessure te gaan uitleggen, maar geloof me, dat gaat echt niet. Ik voel het al als ik een trap moet oplopen, en als ik langer dan 4 uur moet staan heb ik pijnstillers nodig.

En een beginner ben ik niet, ik kan de oefeningen echt wel strak en goed uitvoeren. Heb twee jaar krachttraining gedaan in het verleden, heb elk apparaat in het hele fitnesscentrum wel voor een flink aantal weken gedaan.

Maar gedurende die twee jaar heb ik eigenlijk, als ik jullie mag geloven, erg slecht gegeten. Het klopt in ieder geval niet dat je dan geen resultaat krijgt. Ik was best flink gespierd, drukte m'n eigen gewicht (75kg) bij het bankdrukken, deed series van 10 brede pull-ups, ga zo naar door. Allemaal bereikt met slechte voeding.

Ik ga alles in ieder geval nog eens goed laten bezinken. Ben er nog niet echt uit wat ik moet doen.

Je kunt echt wel sterker worden hoor. Als je lang in de wegenbouw zit en je sjouwt 10 jaar lang alleen maar met delen geleiderail, dan word je echt wel sterker.
Ik (en ik gok Bondscoach ook) ga er vanuit dat je traint voor het resultaat in de spiegel. Je wilt er goed uit zien. Als jij, in diezelfde periode, dezelfde oefeningen gedaan zou hebben en je zou er een goed voedingspatroon op nagehouden hebben, dan had je er nu heel anders uit gezien. Of je dat nou 'leuk' vindt, of niet. :)

Ralf Edström
22 augustus 2010, 13:55
Je kunt echt wel sterker worden hoor. Als je lang in de wegenbouw zit en je sjouwt 10 jaar lang alleen maar met delen geleiderail, dan word je echt wel sterker.
Ik (en ik gok Bondscoach ook) ga er vanuit dat je traint voor het resultaat in de spiegel. Je wilt er goed uit zien. Als jij, in diezelfde periode, dezelfde oefeningen gedaan zou hebben en je zou er een goed voedingspatroon op nagehouden hebben, dan had je er nu heel anders uit gezien. Of je dat nou 'leuk' vindt, of niet. :)

Ben wel benieuwd naar jouw eetpatroon qua tijdstippen en wat en de hoeveelheid. Ik zie ook dat jij in de ochtend traint en dat is voor mij al geen optie. Welke tijdstippen moet je dan aanhouden qua eten/shakes? ook de shake overdag als je pas in de avond wat gaat doen? Wat als je een dag rust neemt moet je dan ook de shakes laten staan omdat ik dan minder verbrand?

Goodfella
22 augustus 2010, 14:59
Ben wel benieuwd naar jouw eetpatroon qua tijdstippen en wat en de hoeveelheid. Ik zie ook dat jij in de ochtend traint en dat is voor mij al geen optie. Welke tijdstippen moet je dan aanhouden qua eten/shakes? ook de shake overdag als je pas in de avond wat gaat doen? Wat als je een dag rust neemt moet je dan ook de shakes laten staan omdat ik dan minder verbrand?

Maak van je ontbijt je grootste maaltijd van de dag en bouw dat geleidelijk af. Bij 6 maaltijden per dag, rijk aan complexe koolhydraten, eiwitten en vitaminen/mineralen, ben je al een eind op de goede weg. 7 of 8 maaltijden is nog beter. Moet je wel vroeg voor uit je bed kunnen komen. Meestal kun je beter beginnen met een ''tussendoor'' maaltijd: een glas melk met wat brinta, een pannenkoek, kopje koffie etc. (dit omdat je vaak nog niet echt grote trek hebt net na het ontwaken). Zo zet je de motor in ieder geval wel aan, doe je dat niet: dan gaat jouw lichaam z'n eigen energie gebruiken om de motor te laten draaien = katabool c.q. spierafbrekend. Pak dan een grote maaltijd rond de klok van 9 uur. De trek is dan meestal wel aanwezig. Als je veel sport is een koolhydraat-rijke maaltijd (pasta, rijst, aardappelen etc.) prima, sport je (die dag) niet/minder, ga dan vooral voor eiwitten. Dan heb je nog een tussendoortje rond 11 uur, probeer dat gezond te houden (eiwitten of fruit). De middagmaaltijd is dan wat groter dan een tussendoortje, maar minder dan het ontbijt. Tussen de middag- en de avondmaaltijd heb je dan nog 2 tussendoortjes, dat zijn simpele dingen als een vezelrijke koek, glas melk met brinta, blikje vis, fruit etc. De avondmaaltijd is wederom iets groter dan een tussendoortje, maar toch een stuk minder dan het ontbijt en de middagmaaltijd. Je hebt nu 7 maaltijden achter de rug, het laatste tussendoortje pak je ongeveer 2 uur voordat je naar bed gaat.

Onthoudt dit in ieder geval: honger = fout. Als jij een hongergevoel hebt, dan ben je al te laat en is in wezen een teken van: ik moet zo snel mogelijk iets binnenkrijgen. Niet altijd makkelijk, maar probeer altijd te gaan voor zo min mogelijk verzadigde vetten en zoveel mogelijk eiwitten. Onverzadigde vetten en koohydraten zijn prima, mits binnen proportie.

Als je hiermee begint is het overigens aan te raden om iedere week gewoon één keer de zondigen: een frietje, een gevulde koek, ships, bier etc. Goed voor de mentale gemoedsrust/motivatie als je de dag erna toch weer het gezonde schema op kan pakken.

Over shakes heb ik in principe alles al gezegd: dat zijn eiwitten en vullen ook nog eens heel goed. Die kun je dus bij iedere tussendoor maaltijd wel pakken, maar een variatie in je eetpatroon is beter. Wissel die eiwitshakes per tussendoortje dus gewoon af (met water of melk, óf met een hartig tussendoortje).

Voor het trainen en je eetschema: ik probeer zelf altijd een uur rust te houden tussen eten en sporten. Het is namelijk vaak zo dat als je te snel na het eten gaat sporten, je gaat crashen omdat de voedingsstoffen nog niet opgenomen zijn. Als je crasht, dan gooi je werkelijk alles naar binnen wat je te pakken kunt krijgen, probeer dat dus te vermijden.

Mocro
22 augustus 2010, 20:11
Het belangrijkste is gewoon om actief te zijn en van trainen plezier ipv een verplichting te maken. Het hoeft geen obsessief gebeuren te worden. Zeker als je een flinke weg te gaan hebt, dan is het soms juist beter om gewoon op eigen tempo te beginnen. Natuurlijk wel rekening houden met de nodige voedingsstoffen, maar details worden pas belangrijk als je de laatste lastige kilo's eraf wil krijgen. Dan gaan het x aantal grammen aan diverse voedingsstoffen pas een rol spelen.

Bacchus
22 augustus 2010, 22:24
Joe heeft het in principe al prima verwoord. 's Morgens de grootste maaltijd, om de kachel aan de gang te krijgen. En verder probeer ik om de 2 - 2½ uur iets te pakken.

In mijn geval is het meestal:

Ontbijt (07:30 uur, warme maaltijd)
Shake (rond 10:00 / 10:30 uur, na 't trainen)
Lunch (12:00 uur, uitsmijter bijv.)
Shake (14:00 uur)
Shake (16:00 uur)
'Diner' (18:00 uur Cruesli / Brinta met melk)
Shake (20:00 uur)
Kwark (22:00 uur, mits op voorraad. Ik heb het helaas niet altijd in huis.)

3 keer in de week extra cardiotraining op de fiets. Dat betekent extra koolhydraatinname. Brinta...Véél Brinta. :D

En natuurlijk veel drinken. Ik loop in huis meestal met een bidon in de hand.
Er liggen ook overal bidons in huis, ik grijp eigenlijk nooit mis.

abcd
23 augustus 2010, 23:23
Leuk om te lezen hoe jullie allemaal omgaan met fitness en voeding. Ik ga me nog niet wagen aan opmerkingen en/of kritiek als groentje op het forum. Dat komt vanzelf wel.

De Bondscoach
23 augustus 2010, 23:36
Leuk om te lezen hoe jullie allemaal omgaan met fitness en voeding. Ik ga me nog niet wagen aan opmerkingen en/of kritiek als groentje op het forum. Dat komt vanzelf wel.

Ik zou zeggen: hou je vooral niet in! Ik lees op het voorstelforum dat je een fanatiek fitnesser bent, en kennis van experts is wat mij betreft altijd welkom. Als ik voor mezelf spreek: uiteindelijk klooi ik ook maar wat aan. En kritiek kunnen we hier wel tegen, hoor. Hoewel, sommigen... :D

abcd
23 augustus 2010, 23:41
Ik zou zeggen: hou je vooral niet in! Ik lees op het voorstelforum dat je een fanatiek fitnesser bent, en kennis van experts is wat mij betreft altijd welkom. Als ik voor mezelf spreek: uiteindelijk klooi ik ook maar wat aan. En kritiek kunnen we hier wel tegen, hoor. Hoewel, sommigen... :D

Vooral dat laatste weerhoud mij van juist dat hahaha :D misschien in de loop van de tijd dat ik hier en daar wat laat vallen..

Bovenal geldt eigenlijk wat jij al eerder hebt gezegd: iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt, werkt het allerbest.

Bacchus
24 augustus 2010, 07:44
[...] Als ik voor mezelf spreek: uiteindelijk klooi ik ook maar wat aan. [...]
Dat geldt volgens mij voor bijna iedereen. Je bent uiteindelijk toch op zoek naar wat jou het beste resultaat geeft.

@abcd: Leef je uit! :)

The Joker
24 augustus 2010, 20:55
Voor het trainen en je eetschema: ik probeer zelf altijd een uur rust te houden tussen eten en sporten. Het is namelijk vaak zo dat als je te snel na het eten gaat sporten, je gaat crashen omdat de voedingsstoffen nog niet opgenomen zijn. Als je crasht, dan gooi je werkelijk alles naar binnen wat je te pakken kunt krijgen, probeer dat dus te vermijden.

Hmm.. bij mij werkt dat uurtje wachten niet. Ik heb dat sowieso. :p

Bas
24 augustus 2010, 21:37
Hmm.. bij mij werkt dat uurtje wachten niet. Ik heb dat sowieso. :p

Heeft denk ik met de leeftijd te maken, ik doe het ook namelijk. :p

Probeer wel te minderen. ;)

abcd
24 augustus 2010, 23:10
@abcd: Leef je uit! :)

Ok, kleine reactie op de dingen die ik lees van verschillende mensen.

Cardio: Zwaar overschat! Cardio is eigenlijk alleen goed voor de warming up, de cooling down en de interval training van maximaal 20 minuten. Je lichaam zal in 20 minuten tijd (bij matige inspannende cardio) je reserve glycogeen volledig verbruiken voor de verbranding. Ga je dan door, dan zal je lichaam de eerst mogelijk en makkelijkste vorm van brandstof gebruiken, eiwit, juist die eiwiten die je spieren nodig hebben voor opbouw. Je bent dus na die tijd jezelf aan het opeten.. overigens is de naverbranding van vet na cardio beperkt tot zo'n half uur ten opzichte van krachttraining waar naverbranding zo'n 48 uur kan duren.

Cruesli: Afblijven! Bevat suikers en siroop :) Pak liever een bak met brinta!

Dagelijks fitnessen: Bij het fitnessen beschadig je in wezen op een gecontroleerde manier je spieren. Je spieren zijn echter niet het enige wat je traint, ook je zenuwstelsel neem je mee in de training. Nu geeft juist dit zenuwstelsel een signaal na 24 uur af aan je spieren om te herstellen en de scheurtjes te "lijmen" met nieuw spierweefsel. Ga jij dus vrolijk de volgende dag trainen dan zal dat signaal pas weer worden afgegeven na 24 uur. Je spieren die jij hebt beschadigd herstellen dus niet optimaal.

Even voor alle duidelijkheid. Bovenstaand heeft absoluut niks te maken met bodybuilding, wat een compleet andere tak van sport is!

Hoop dat jullie hier wat aan hebben :)

Bas
24 augustus 2010, 23:14

Cardio: Zwaar overschat! Cardio is eigenlijk alleen goed voor de warming up, de cooling down en de interval training van maximaal 20 minuten. Je lichaam zal in 20 minuten tijd (bij matige inspannende cardio) je reserve glycogeen volledig verbruiken voor de verbranding. Ga je dan door, dan zal je lichaam de eerst mogelijk en makkelijkste vorm van brandstof gebruiken, eiwit, juist die eiwiten die je spieren nodig hebben voor opbouw. Je bent dus na die tijd jezelf aan het opeten.. overigens is de naverbranding van vet na cardio beperkt tot zo'n half uur ten opzichte van krachttraining waar naverbranding zo'n 48 uur kan duren.

Maar het is toch wel de beste manier om vet te verbranden of niet? (nee ik ben niet dik maar er moet wel een klein beetje vanaf :p)

abcd
24 augustus 2010, 23:26
De beste manier om vet te verbranden is door een strak voedingsschema, interval cardio van maximaal 20 minuten en krachttraining. Voeding daar begint echt alles mee :)

En zoals al eerder gemeld door verschillende mensen, een voedingsschema betekend absoluut niet dat je niet lekker mag eten, ik vind het juist lekker en ook ik mag gewoon 1 dag lekker eten wat ik wil.. zo is het ook nog vol te houden, want een mens heeft gewoon af en toe een vette hamburger nodig met een pot bier nodig!

Spieren zijn overigens de grootste concurrenten van vet. Hoe meer spieren, hoe meer calorieën je lichaam nodig heeft en hoe minder er over blijft om omgezet te worden in vet.

Bacchus
24 augustus 2010, 23:27
Maar het is toch wel de beste manier om vet te verbranden of niet? (nee ik ben niet dik maar er moet wel een klein beetje vanaf :p)
Je moet als je alléén af wilt vallen, gewoon cardio doen. Met meer spiermassa heb je meer rustverbranding, dus fitness bij je cardio is zeker aan te bevelen. Als je alleen gaat voor gewichtsverlies en niet voor spieropbouw, dan is cardio een prima manier om dat te bereiken. Belangrijk is wel dat je de kachel brandend houdt, zorg dat je geen 'schuld' krijgt.

Goodfella
24 augustus 2010, 23:27

Klopt gedeeltelijk. Het gaat bij cardiotraining voornamelijk om de hartslag. Als je op 50 - 65% van je maximale hartslag gaat zitten (m.a.w. praten tijdens een training zonder buiten adem te komen) dan verbrand je namelijk wel efficiënt vet. Voor beginners en voor gevorderden is dat niet heel makkelijk te bepalen. Over het algemeen is crosstraining, stevig tempo wandelen, steppen, schaatsen/waven en fietsen (- op een hometrainer) voor de beginner het meest aan te raden, dit dus i.v.m. die hartslag. Ga je kijken voor gevorderden, dan komt hardlopen, zwemmen, roeien en spinnen om de hoek kijken. Naarmate je een hogere conditie krijgt, daalt de hartslag immers en kun je dus ook bij stevige cardiovasculaire training vet verbranden.

Hier kan ik aan toevoegen dat een cardiotraining de stofwisseling bevordert, wat ook het naverbranden van calorieën tot gevolg heeft. Afwisseling met krachttrainig blijft - voor mij - de beste optie.

Cruesli: Afblijven! Bevat suikers en siroop :) Pak liever een bak met brinta!

Siroop = suikers. :D Overigens heb je ook All Bran van Kellogs: hier zit dan weer weinig suiker in, zéér rijk aan vezels. Brinta is altijd goed. :cool:

Dagelijks fitnessen: Bij het fitnessen beschadig je in wezen op een gecontroleerde manier je spieren. Je spieren zijn echter niet het enige wat je traint, ook je zenuwstelsel neem je mee in de training. Nu geeft juist dit zenuwstelsel een signaal na 24 uur af aan je spieren om te herstellen en de scheurtjes te "lijmen" met nieuw spierweefsel. Ga jij dus vrolijk de volgende dag trainen dan zal dat signaal pas weer worden afgegeven na 24 uur. Je spieren die jij hebt beschadigd herstellen dus niet optimaal.

Even voor alle duidelijkheid. Bovenstaand heeft absoluut niks te maken met bodybuilding, wat een compleet andere tak van sport is!

Hoop dat jullie hier wat aan hebben :)

Niets aan toe te voegen.

abcd
24 augustus 2010, 23:37
Klopt gedeeltelijk. Het gaat bij cardiotraining voornamelijk om de hartslag. Als je op 50 - 65% van je maximale hartslag gaat zitten (m.a.w. praten tijdens een training zonder buiten adem te komen) dan verbrand je namelijk wel efficiënt vet. Voor beginners en voor gevorderden is dat niet heel makkelijk te bepalen. Over het algemeen is crosstraining, stevig tempo wandelen, steppen, schaatsen/waven en fietsen (- op een hometrainer) voor de beginner het meest aan te raden, dit dus i.v.m. die hartslag. Ga je kijken voor gevorderden, dan komt hardlopen, zwemmen, roeien en spinnen om de hoek kijken. Naarmate je een hogere conditie krijgt, daalt de hartslag immers en kun je dus ook bij stevige cardiovasculaire training vet verbranden.

Hier kan ik aan toevoegen dat een cardiotraining de stofwisseling bevordert, wat ook het naverbranden van calorieën tot gevolg heeft. Afwisseling met krachttrainig blijft - voor mij - de beste optie.

Klopt, en er zijn ook manieren om via een hartslagmeter je ideale verbrandingspunt te vinden en hier op te trainen. Echter in de praktijk werkt dit vaak niet en kan het twee kanten op gaan:

1) Je wordt te fanatiek van het resultaat dat je na een tijdje begint te zien en kan je niet meer houden aan het ideale verbrandingspunt
2) Je doet the same thing over and over again, je kent ze wel, de mensen komen binnen, doen hun ding en gaan weer weg zonder enige vorm van progressie

Makkelijker is een interval waarbij je de verbranding "aanjaagt" gecombineerd met krachttraining, waardoor ook de afterburn weer langer doorwerkt. Maar nogmaals, cardio is er niet voor niets, je hebt zeker een punt! Nu die 90% van mensen die het verkeerd gebruiken nog opvoeden :)

De Bondscoach
25 augustus 2010, 09:18
Klopt, en er zijn ook manieren om via een hartslagmeter je ideale verbrandingspunt te vinden en hier op te trainen. Echter in de praktijk werkt dit vaak niet en kan het twee kanten op gaan:

1) Je wordt te fanatiek van het resultaat dat je na een tijdje begint te zien en kan je niet meer houden aan het ideale verbrandingspunt
2) Je doet the same thing over and over again, je kent ze wel, de mensen komen binnen, doen hun ding en gaan weer weg zonder enige vorm van progressie

Makkelijker is een interval waarbij je de verbranding "aanjaagt" gecombineerd met krachttraining, waardoor ook de afterburn weer langer doorwerkt. Maar nogmaals, cardio is er niet voor niets, je hebt zeker een punt! Nu die 90% van mensen die het verkeerd gebruiken nog opvoeden :)

@abcd, ik deel uiteraard wat je schrijft over voldoende rust tussen twee fitnesstrainingen, ik deel ook je opmerking dat resultaat staat of valt bij voeding, en dat je je soms kan laten gaan - anders houdt niemand het vol.

En ik ken ook het voor- en nadeel van cardio. Maar ik heb een vraag; ik heb in feite twee doelen - niet alleen krachttraining, spieropbouw en vet kwijtraken, maar cardio doe ik ook eenvoudigweg omdat ik mijn conditie wil verbeteren. Ik vind het dus leuk als ik tijdens en na een sessie op de crosstrainer of roeiapparaat zie dat ik progressie boek. Gaan krachttraining, spieropbouw en conditietraining per definitie niet samen?

abcd
25 augustus 2010, 10:36
Oh die gaan zeker wel samen, uit mijn tijd dat ik bij een wielerploeg reed was km's maken een absolute must voor de souplesse en conditie. Wil je echter stappen maken in je conditie en de lat steeds verder leggen dan is interval en diversiteit in je schema een goed hulpmiddel.

Mijn week zag er zo uit:

Dag 1: km's maken op een middelmatig tempo
Dag 2: km's maken met interval sprints
Dag 3: stayeren achter de scooter
Dag 4: km's maken op middelmatig tempo
Dag 5: km's maken op een verhoogd tempo
Dag 6: km's op een laag tempo
Dag 7: wedstrijddag

En dan heb ik het nu alleen over fietsen, in een fitnesszaal heb je natuurlijk diverse hulpmiddelen. Wissel gewoon lekker af en wijzig de manier waarop je de apparaten gebruikt ook af.. verandering van spijs doet eten!

De Bondscoach
25 augustus 2010, 11:00
Oh die gaan zeker wel samen, uit mijn tijd dat ik bij een wielerploeg reed was km's maken een absolute must voor de souplesse en conditie. Wil je echter stappen maken in je conditie en de lat steeds verder leggen dan is interval en diversiteit in je schema een goed hulpmiddel.

Mijn week zag er zo uit:

Dag 1: km's maken op een middelmatig tempo
Dag 2: km's maken met interval sprints
Dag 3: stayeren achter de scooter
Dag 4: km's maken op middelmatig tempo
Dag 5: km's maken op een verhoogd tempo
Dag 6: km's op een laag tempo
Dag 7: wedstrijddag

En dan heb ik het nu alleen over fietsen, in een fitnesszaal heb je natuurlijk diverse hulpmiddelen. Wissel gewoon lekker af en wijzig de manier waarop je de apparaten gebruikt ook af.. verandering van spijs doet eten!

Zo'n schema is voor mij onhaalbaar - nu wissel ik dagen waarop ik aan krachttraining doe, af met dagen waarop ik cardio doe. Ik probeer drie keer uur krachttraining (met beetje opwarmcardio) te halen, en drie keer conditietraining (crosstraining, roeien, fietsen), waarbij ik zeker 1 keer in de week het wel lekker vind om stevig in het rood te gaan. Daar gaan m'n kostbare eiwitten :o

Maar ik ga zeker meer met interval experimenteren

abcd
25 augustus 2010, 11:56
hehe, dit was ook puur om aan te geven dat variatie in je cardio goed werkt t.b.v je conditie :) Je zult vanzelf wel zien hoe verrot je bent na een 20 minuten interval training en wat dat na een tijd met je conditie zal doen ;)

Bacchus
25 augustus 2010, 13:22
hehe, dit was ook puur om aan te geven dat variatie in je cardio goed werkt t.b.v je conditie :) Je zult vanzelf wel zien hoe verrot je bent na een 20 minuten interval training en wat dat na een tijd met je conditie zal doen ;)
Vooralsnog zijn we het best eens wat betreft de kijk op de zaken.
De 'kritiek' die je in eerste instantie niet wilde leveren moet nog komen, of 't valt allemaal hartstikke mee.:D

abcd
25 augustus 2010, 13:28
Misschien ben ik de Brabantse coulantie niet meer gewend... Ik werk in Amsterdam en kijk uit op de Arena ...

Bacchus
25 augustus 2010, 13:31
Misschien ben ik de Brabantse coulantie niet meer gewend... Ik werk in Amsterdam en kijk uit op de Arena ...
Gecondoleerd... :(

De Bondscoach
25 augustus 2010, 13:54

Ik kijk er naar vooruit :D

Ralf Edström
25 augustus 2010, 19:26
Maak van je ontbijt je grootste maaltijd van de dag en bouw dat geleidelijk af. Bij 6 maaltijden per dag, rijk aan complexe koolhydraten, eiwitten en vitaminen/mineralen, ben je al een eind op de goede weg. 7 of 8 maaltijden is nog beter. Moet je wel vroeg voor uit je bed kunnen komen. Meestal kun je beter beginnen met een ''tussendoor'' maaltijd: een glas melk met wat brinta, een pannenkoek, kopje koffie etc. (dit omdat je vaak nog niet echt grote trek hebt net na het ontwaken). Zo zet je de motor in ieder geval wel aan, doe je dat niet: dan gaat jouw lichaam z'n eigen energie gebruiken om de motor te laten draaien = katabool c.q. spierafbrekend. Pak dan een grote maaltijd rond de klok van 9 uur. De trek is dan meestal wel aanwezig. Als je veel sport is een koolhydraat-rijke maaltijd (pasta, rijst, aardappelen etc.) prima, sport je (die dag) niet/minder, ga dan vooral voor eiwitten. Dan heb je nog een tussendoortje rond 11 uur, probeer dat gezond te houden (eiwitten of fruit). De middagmaaltijd is dan wat groter dan een tussendoortje, maar minder dan het ontbijt. Tussen de middag- en de avondmaaltijd heb je dan nog 2 tussendoortjes, dat zijn simpele dingen als een vezelrijke koek, glas melk met brinta, blikje vis, fruit etc. De avondmaaltijd is wederom iets groter dan een tussendoortje, maar toch een stuk minder dan het ontbijt en de middagmaaltijd. Je hebt nu 7 maaltijden achter de rug, het laatste tussendoortje pak je ongeveer 2 uur voordat je naar bed gaat.

Onthoudt dit in ieder geval: honger = fout. Als jij een hongergevoel hebt, dan ben je al te laat en is in wezen een teken van: ik moet zo snel mogelijk iets binnenkrijgen. Niet altijd makkelijk, maar probeer altijd te gaan voor zo min mogelijk verzadigde vetten en zoveel mogelijk eiwitten. Onverzadigde vetten en koohydraten zijn prima, mits binnen proportie.

Als je hiermee begint is het overigens aan te raden om iedere week gewoon één keer de zondigen: een frietje, een gevulde koek, ships, bier etc. Goed voor de mentale gemoedsrust/motivatie als je de dag erna toch weer het gezonde schema op kan pakken.

Over shakes heb ik in principe alles al gezegd: dat zijn eiwitten en vullen ook nog eens heel goed. Die kun je dus bij iedere tussendoor maaltijd wel pakken, maar een variatie in je eetpatroon is beter. Wissel die eiwitshakes per tussendoortje dus gewoon af (met water of melk, óf met een hartig tussendoortje).

Joe heeft het in principe al prima verwoord. 's Morgens de grootste maaltijd, om de kachel aan de gang te krijgen. En verder probeer ik om de 2 - 2½ uur iets te pakken.

In mijn geval is het meestal:

Ontbijt (07:30 uur, warme maaltijd)
Shake (rond 10:00 / 10:30 uur, na 't trainen)
Lunch (12:00 uur, uitsmijter bijv.)
Shake (14:00 uur)
Shake (16:00 uur)
'Diner' (18:00 uur Cruesli / Brinta met melk)
Shake (20:00 uur)
Kwark (22:00 uur, mits op voorraad. Ik heb het helaas niet altijd in huis.)

3 keer in de week extra cardiotraining op de fiets. Dat betekent extra koolhydraatinname. Brinta...Véél Brinta. :D

En natuurlijk veel drinken. Ik loop in huis meestal met een bidon in de hand.
Er liggen ook overal bidons in huis, ik grijp eigenlijk nooit mis.

Bedankt voor jullie reacties. ga ik mee aan de slag.
Bacchus kan ik beter eiwitshake nemen, of beginnen met slimshake om te kijken hoe me lichaam het opneemt? Of zijn dat echt 2 heel verschillende producten?

Bacchus
25 augustus 2010, 19:46
Bedankt voor jullie reacties. ga ik mee aan de slag.
Bacchus kan ik beter eiwitshake nemen, of beginnen met slimshake om te kijken hoe me lichaam het opneemt? Of zijn dat echt 2 heel verschillende producten?
Een slimshake is -voor zover mij bekend- bedoeld als maaltijdvervanger, voor mensen die een maaltijd over willen slaan om op die manier af te vallen?
Als dat de juiste weergave van zaken is, dan moet je daar helemaal niet aankomen eigenlijk. Eiwitshakes pak je erbij. Dus je gaat méér voedingsstoffen opnemen om de kachel aan de gang te krijgen. Een eiwitshake is geen maaltijdvervanger.

Als je veel wilt afvallen, kun je een zgn ketose-dieet overwegen.
Ook daarvan zijn (zoals bij alle dieten) voor- en tegenstanders. Lees je goed in via Google, voor je het überhaupt overweegt. Het schijnt wel serieuze business te zijn. Ik ben er niet in thuis, maar lees er bijzonder positieve ervaringen over. Toch wordt er her en der wel gewaarschuwd voor van alles en nog wat. Ik heb me er niet genoeg in verdiept om wat argumenten te 'filteren', dus ik kan je alleen attent maken op het bestaan van het dieet, ik kan je er verder geen uitleg over geven.
Wellicht dat abcd, met zijn achtergrond in het serieuze sportwerk, wat meer uitleg kan geven over ketose.

Kruspe
26 augustus 2010, 16:56
Ik hoef in principe niet af te vallen o.i.d., maar ik ga vanaf morgen (na mijn hertentamen) weer beginnen met fitness.

Benen doen mij eigenlijk vrij weinig, en ook het buikje hoeft geen sixpack te zijn (zolang er maar niks begint te hangen:D).
Waar ik echter wel op wil trainen zijn vooral de borst, schouders en evt. de armen. Dit is in principe goed te doen met de fitnessapparaten in de meeste sportscholen. Maar nou hoorde ik laatst dat ook je nek heel goed trainbaar is.

Iemand tips over hoe en wat met betrekking tot de nek? Overige tips over de fitness waar ik me op wil richten zijn ook welkom! :)

Mocro
26 augustus 2010, 17:05
Ik hoef in principe niet af te vallen o.i.d., maar ik ga vanaf morgen (na mijn hertentamen) weer beginnen met fitness.

Benen doen mij eigenlijk vrij weinig, en ook het buikje hoeft geen sixpack te zijn (zolang er maar niks begint te hangen:D). Waar ik echter wel op wil trainen zijn vooral de borst en evt. de armen. Dit is in principe goed te doen met de fitnessapparaten in de meeste sportscholen. Maar nou hoorde ik laatst dat ook je nek heel goed trainbaar is. Iemand tips over hoe en wat? Overige tips over de fitness waar ik me op wil richten zijn ook welkom! :)

Lees ik nou goed dat jij benen/buik niet belangrijk vindt, maar wel wil weten hoe je jouw nek kan trainen? :D :D

Mijn advies is om alle spiergroepen serieus te nemen. Vooral benen. Het zijn grote makkelijk te trainen en te ontwikkelen spieren, wat tot een hogere verbranding zal leiden. Buik vind ik wel een beetje zinloos. Aangezien je jouw buik 'traint' door je vetpercentage lager te krijgen.

Bacchus
26 augustus 2010, 17:07

Benen doen mij eigenlijk vrij weinig, en ook het buikje hoeft geen sixpack te zijn (zolang er maar niks begint te hangen:D).
Waar ik echter wel op wil trainen zijn vooral de borst, schouders en evt. de armen. Dit is in principe goed te doen met de fitnessapparaten in de meeste sportscholen. Maar nou hoorde ik laatst dat ook je nek heel goed trainbaar is.

Iemand tips over hoe en wat met betrekking tot de nek? Overige tips over de fitness waar ik me op wil richten zijn ook welkom! :)
Voor de nek zijn speciale tuigjes te koop, die je over je hoofd trekt en waar ke gewichten aan hangt. Maar zolang je geen autocoureur of rugbyspeler bent, heb je dat niet echt nodig. Je traint je nek toch wel met de andere oefeningen.

Kruspe
26 augustus 2010, 17:14
Oke thanks Remy. Weet je toevallig of die tuigjes nog een speciale naam hebben (ondanks dat ik ze waarschijnlijk dus niet nodig heb).

Bacchus
26 augustus 2010, 17:24
Oke thanks Remy. Weet je toevallig of die tuigjes nog een speciale naam hebben (ondanks dat ik ze waarschijnlijk dus niet nodig heb).
Geen idee eigenlijk.:o
Google 'm eens?

Kruspe
26 augustus 2010, 17:29
Ja had ik al geprobeerd.. Dan vind hij alleen maar dingen over honden-tuigjes hahah

Mark van Bommel
26 augustus 2010, 17:31
Ja had ik al geprobeerd.. Dan vind hij alleen maar dingen over honden-tuigjes hahah

Misschien werken die ook wel...

Bacchus
26 augustus 2010, 17:32
't Zal wellicht anders heten?
Anders eens op *deze* (http://www.erotik-sjop.com/asp/categorieoverzichtSSC_Groot.asp?catID=35&HC=BD-SM&SC=Masker) site kijken?

Kruspe
26 augustus 2010, 17:32
Misschien werken die ook wel...

Ja, zeker bij mij zou dat moeten lukken! :D

Kruspe
26 augustus 2010, 17:33
't Zal wellicht anders heten?
Anders eens op *deze* (http://www.erotik-sjop.com/asp/categorieoverzichtSSC_Groot.asp?catID=35&HC=BD-SM&SC=Masker) site kijken?

Hahahaha ik ga voor de leren muilkorf! :D

Bacchus
26 augustus 2010, 17:34
Hahahaha ik ga voor de leren muilkorf! :D
http://www.t-nation.com/img/photos/2008/08-108-training/image013.jpg
Zo'n ding bedoel ik.:)

Kruspe
26 augustus 2010, 17:36
Ahhh.. Nou ik zal eens opzoek gaan! Thanks:)

The Joker
27 augustus 2010, 12:25
Zo'n ding bedoel ik.:)

Pff... dat ziet er echt niet uit. :D

Bacchus
27 augustus 2010, 13:16
Pff... dat ziet er echt niet uit. :D
Je hoeft er ook niet mee over straat, dat scheelt.:)

Ralf Edström
27 augustus 2010, 23:11
Geen idee eigenlijk.:o
Google 'm eens?

Ik heb 'm gegoogled maar niks over tuigjes. :D

Ik train me nek ook altijd al doordat ik gewoon de oefeningen niet goed doe of te zwaar wil :( daarom haak ik ook vaak al af omdat ik gewoon me nek te zwaar belast. Die irritatie demotiveerd enorm. :(

Pavlos
27 augustus 2010, 23:32
Tjonge, wat een hot-topic. :D

Ik ben deze week begonnen met iedere avond opdrukken... :o

Bas
28 augustus 2010, 00:34
Gisteren voor het eerst weer getraind voor hardloop wedstrijden in de winter. Ik ben nu dus echt helemaal kapot, 1 KM op een hard tempo gelopen. (vriend van mij heeft wel doorgetraind dus ging ik op zijn tempo lopen) Daarna nog heuvel op gesprint, en nog lange stukken afwisselend tempo lopen en dribbelen. Ook van tevoren nog buik en armspier oefeningen gedaan. Nu weet ik echt wat het verschil is tussen doortrainen in de vakantie en niets doen. Vanochtend kon ik amper mijn bed uitkomen. :p

Kevin Strootman
28 augustus 2010, 08:30
Gisteren voor het eerst weer getraind voor hardloop wedstrijden in de winter. Ik ben nu dus echt helemaal kapot, 1 KM op een hard tempo gelopen. (vriend van mij heeft wel doorgetraind dus ging ik op zijn tempo lopen) Daarna nog heuvel op gesprint, en nog lange stukken afwisselend tempo lopen en dribbelen. Ook van tevoren nog buik en armspier oefeningen gedaan. Nu weet ik echt wat het verschil is tussen doortrainen in de vakantie en niets doen. Vanochtend kon ik amper mijn bed uitkomen. :p

Ik heb dan maar 3 weken niets van sport gedaan, maar ik voelde het ook enorm afgelopen donderdag. Lopen kon ik nog net
Maandag sprints getrokken en woensdag mezelf helemaal afgebeuld:(

The Joker
28 augustus 2010, 09:20
Haha ik bakte er ook niets van, conditioneel dan. Wat was ik blij toen de trainer zei dat ik niet de loopoefeningen hoefde te doen maar de keeper in mocht gaan slaan. :p

Kruspe
28 augustus 2010, 16:44
Om terug te komen op de nek:

Gisteren aan zo een instructeur in de gym gevraagd over de nektraining (adviezen): "Ja, dat raad ik écht af. Heb je enig idee hoeveel zenuwen daar lopen?". Pffff.. Nou zal hij best wel gelijk hebben, maar gelijk weer zo een arrogante Amsterdamse fitnessinstructeur.. Bah..

Goodfella
28 augustus 2010, 18:04
Om terug te komen op de nek:

Gisteren aan zo een instructeur in de gym gevraagd over de nektraining (adviezen): "Ja, dat raad ik écht af. Heb je enig idee hoeveel zenuwen daar lopen?". Pffff.. Nou zal hij best wel gelijk hebben, maar gelijk weer zo een arrogante Amsterdamse fitnessinstructeur.. Bah..

Wat wil je precies bereiken dan met 'nekspieren'? :D Als je een dikke nek wilt, dan ga je gewoon je schouder- en rugspieren trainen. De trapezius, altijd leuk om te trainen. :cool:

McGuigan
28 augustus 2010, 18:12

Ik was dit onderwerp eens aan t doorlezen toen ik dit tegenkwam. Ik, als een absolute onbekende op het fitness gebied, vind dit stukje redelijk verwarrend. Al gaven de mensen die hier iets van fitness af schijnen te weten aan dat ze het er mee eens waren.
Tenzij je bedoelt dat dagelijks fitnessen niet aan te raden is, dan is t opeens totaal logisch. T valt nu pas :o

Nevermind dan maar :p

Iig, wat ik me ook nog afvroeg na al die berichten over voeding; is dat een factor waar je echt aandacht aan moet besteden als je het niet heel uitgebreid aanpakt? Als in om wat in vorm te komen :p

Goodfella
28 augustus 2010, 19:33
Ik was dit onderwerp eens aan t doorlezen toen ik dit tegenkwam. Ik, als een absolute onbekende op het fitness gebied, vind dit stukje redelijk verwarrend. Al gaven de mensen die hier iets van fitness af schijnen te weten aan dat ze het er mee eens waren.
Tenzij je bedoelt dat dagelijks fitnessen niet aan te raden is, dan is t opeens totaal logisch. T valt nu pas :o

Nevermind dan maar :p

Iig, wat ik me ook nog afvroeg na al die berichten over voeding; is dat een factor waar je echt aandacht aan moet besteden als je het niet heel uitgebreid aanpakt? Als in om wat in vorm te komen :p

Een goed overwogen voeding is een pré, maar beginner zijnde zul je áltijd - ook als je een slecht eetpatroon hebt - wel resultaat zien. Tot een bepaald niveau natuurlijk, op een gegeven moment ontkom je er niet aan om je voeding wat meer af te stemmen op je lichaam.

Mocro
28 augustus 2010, 22:29
Een goed overwogen voeding is een pré, maar beginner zijnde zul je áltijd - ook als je een slecht eetpatroon hebt - wel resultaat zien. Tot een bepaald niveau natuurlijk, op een gegeven moment ontkom je er niet aan om je voeding wat meer af te stemmen op je lichaam.

Precies. Daarom ben ik van mening dat beginners niet al te veel aanpassingen moeten maken voor wat betreft de voeding. Dan hou je dat achter de hand op het moment dat je een plafond hebt bereikt.

Het is trouwens wel belangrijk om te meten. Ik weet niet of er hier in dit topic al over gesproken is. Meten = weten. Dus vet en spiermassa monitoren om te weten wat het beste voor je werkt en of je op de goede weg bent. Op het moment dat je een achteruitgang in de progressie ziet, kun je het lichaam weer een extra boost geven door het trainingsschema aan te passen en steeds strenger op de voeding te letten.

McGuigan
28 augustus 2010, 22:31

Dat dacht ik al. Ik hoef niet per se een kleerkast te worden, dus ik kan gelukkig zo door blijven gaan :p

Overigens, hebben mensen hier nog tips voor conditieverbetering? Er zit n flink verhaal achter, waar ik jullie maar niet mee zal lastig vallen, maar mijn conditie is ernstig slect, daarbij komt ook nog eens dat ik van nature vrij lui aangelegd ben :p Is er een sport die meer dan andere sporten 'helpt' voor conditie?

Ralf Edström
28 augustus 2010, 23:10
Dat dacht ik al. Ik hoef niet per se een kleerkast te worden, dus ik kan gelukkig zo door blijven gaan :p

Overigens, hebben mensen hier nog tips voor conditieverbetering? Er zit n flink verhaal achter, waar ik jullie maar niet mee zal lastig vallen, maar mijn conditie is ernstig slect, daarbij komt ook nog eens dat ik van nature vrij lui aangelegd ben :p Is er een sport die meer dan andere sporten 'helpt' voor conditie?

Squash :D

Goodfella
28 augustus 2010, 23:53

Snelwandelen / Nordic-walking schijnt nog beter voor de conditie te zijn dan zwemmen, hardlopen en/of wielrennen. Persoonlijk vind ik het er echt niet uitzien, voor mij is het dus gewoon een leuk weetje.

Als je op een leuke manier met sport bezig wilt zijn in het kader van conditie, raadt ik je gewoon een vechtsport aan. Geen idee hoe je voetbalkwaliteiten zijn, anders is zoiets misschien ook het overwegen waard. Overigens heeft vechtsport niets te maken met de ''ik sla je straks in mekaar want ik heb les in karate'' bla bla bla, dat zijn van die n00bs die een kronkel in hun bovenkamer hebben waardoor ze de illusie ervaren dat ze meteen heel wat zijn. Persoonlijk kan ik Judo wel adviseren. Mocht je dat goed bevallen, is Jiu-Jitsu een streepje erbij. Over het algemeen sporten die goed zijn voor de balans van het lichaam, goed voor de conditie en praktische stof waar je meer aan hebt dan zelfverdediging an sich.

Ik noem bewust sporten zoals bovenstaande, omdat je wel héél gemotiveerd moet zijn om daadwerkelijk maanden aaneengesloten púre cardiotraining te doen zoals hardlopen. Komt bij dat je bij sporten als Judo/Jiu-Jitsu proeflessen kunt nemen. Hardloopschoenen kosten meteen geld, om over wielrennen maar te zwijgen. :D

Mercure
29 augustus 2010, 00:07
Snelwandelen / Nordic-walking schijnt nog beter voor de conditie te zijn dan zwemmen, hardlopen en/of wielrennen. Persoonlijk vind ik het er echt niet uitzien, voor mij is het dus gewoon een leuk weetje.

Dat is omdat je dan standaard in lagere zones traint neem ik aan? Dan verbrand je je vet beter, bij een hogere intensiteit gebruik je vooral je snellere suikers. Daarom moeten wielrenners ook veel aan lage intensiteit trainen voor de basis. Heb daar een gruwelijke hekel aan :p

Bas
29 augustus 2010, 16:56

Als je op een leuke manier met sport bezig wilt zijn in het kader van conditie, raadt ik je gewoon een vechtsport aan. Geen idee hoe je voetbalkwaliteiten zijn, anders is zoiets misschien ook het overwegen waard. Overigens heeft vechtsport niets te maken met de ''ik sla je straks in mekaar want ik heb les in karate'' bla bla bla, dat zijn van die n00bs die een kronkel in hun bovenkamer hebben waardoor ze de illusie ervaren dat ze meteen heel wat zijn. Persoonlijk kan ik Judo wel adviseren. Mocht je dat goed bevallen, is Jiu-Jitsu een streepje erbij. Over het algemeen sporten die goed zijn voor de balans van het lichaam, goed voor de conditie en praktische stof waar je meer aan hebt dan zelfverdediging an sich.

Ik noem bewust sporten zoals bovenstaande, omdat je wel héél gemotiveerd moet zijn om daadwerkelijk maanden aaneengesloten púre cardiotraining te doen zoals hardlopen. Komt bij dat je bij sporten als Judo/Jiu-Jitsu proeflessen kunt nemen. Hardloopschoenen kosten meteen geld, om over wielrennen maar te zwijgen. :D

Jiu-Jitsu is erg leuk hoor maar een goede conditie heb ik er in ieder geval niet van gekregen. Wel ben ik er breder van geworden, snellere reflexen, hogere pijngrens. Maar om nou te zeggen dat ik er echt een betere conditie van heb gekregen, ik denk het niet.

Bacchus
29 augustus 2010, 17:00
Jiu-Jitsu is erg leuk hoor maar een goede conditie heb ik er in ieder geval niet van gekregen. Wel ben ik er breder van geworden, snellere reflexen, hogere pijngrens. Maar om nou te zeggen dat ik er echt een betere conditie van heb gekregen, ik denk het niet.
Plyometrische oefeningen zijn dan misschien iets voor je. Erg zwaar en erg snel resultaat.:)
*Klik.* (http://www.pt-nijmegen.nl/training_plyo.htm)

Goodfella
29 augustus 2010, 17:06

Mwoah, dat vind ik echt bullshit als ik even heel kort door de bocht ga. Ga maar eens écht Jiu-Jitsu en/of Judo doen, spar maar eens een vijftal partijen achter elkaar, dan praten we verder.

Bas
29 augustus 2010, 17:06
Plyometrische oefeningen zijn dan misschien iets voor je. Erg zwaar en erg snel resultaat.:)
*Klik.* (http://www.pt-nijmegen.nl/training_plyo.htm)

Ik voel de spierpijn nu al. :D Ga ze denk ik wel een keer uitproberen, al moet ik zeggen dat die 4e echt geen pretje is na een paar keer ga je geheid op je gezicht. :p

Bas
29 augustus 2010, 17:08
Mwoah, dat vind ik echt bullshit als ik even heel kort door de bocht ga. Ga maar eens écht Jiu-Jitsu en/of Judo doen, spar maar eens een vijftal partijen achter elkaar, dan praten we verder.

Heb ik gedaan geloof me, maar ik vind het echt niet zwaar. Naast mijn hardloop trainingen vond ik Jiu Jitsu trainingen echt een opluchting. (qua conditie dan, bij krachttrainingen werd je alsnog afgemat maarja)

Goodfella
29 augustus 2010, 17:13
Heb ik gedaan geloof me, maar ik vind het echt niet zwaar. Naast mijn hardloop trainingen vond ik Jiu Jitsu trainingen echt een opluchting. (qua conditie dan, bij krachttrainingen werd je alsnog afgemat maarja)

Dus een Dennis van der Geest, Mark Huizinga of - pak 'm beet - Guillaume Elmont, die zijn/waren wel allemaal doodop na een training/wedstijd, maar jij niet? :rolleyes:

Nee, hier gaan we het absoluut niet over eens worden. Jij bent die eerste die ik tegenkom die aan de sport heeft gedaan en zegt dat het (conditioneel) niet zo zwaar is. Misschien de volgende keer een andere vereniging uitzoeken. ;)

Bacchus
29 augustus 2010, 17:15
Ik voel de spierpijn nu al. :D Ga ze denk ik wel een keer uitproberen, al moet ik zeggen dat die 4e echt geen pretje is na een paar keer ga je geheid op je gezicht. :p
Ik doe de plyometrische oefeningen uit het P90X-programma. De eerste dag kon ik de sessie niet eens vol maken. De tweede dag dat Plyometrics op 't programma stond -een week later- maakte ik het uur vol, met slechts 1 pauze. Conditioneel ga ik met sprongen (hoe toepasselijk!:p) vooruit, terwijl ik toch echt veel sportte voordat ik Plyometrics deed.

Bas
29 augustus 2010, 17:18
Dus een Dennis van der Geest, Mark Huizinga of - pak 'm beet - Guillaume Elmont, die zijn/waren wel allemaal doodop na een training/wedstijd, maar jij niet? :rolleyes:

Nee, hier gaan we het absoluut niet over eens worden. Jij bent die eerste die ik tegenkom die aan de sport heeft gedaan en zegt dat het (conditioneel) niet zo zwaar is. Misschien de volgende keer een andere vereniging uitzoeken. ;)

Ik ben dan ook geen professional. Het zal vast wel zwaar zijn voor mensen die niet aan sport doen, of lang niet getraind hebben, maar ik heb ook met Nederlands jeugdkampioenen getraind en mijn trainers waren o.a. Mario Den Edel (achtste dan) en Aarti Baran ( o.a. bron EK) maar ik vond het t.o.v hardlopen niet heel zwaar. ;)

Doet er niets aan af dat het een geweldig leuke sport is die qua techniek veel training vereist en ik was er ook zeker niet vanaf gegaan als ik niet constant geblesseerd raakte. :)

Ralf Edström
29 augustus 2010, 17:25
Ik ben dan ook geen professional. Het zal vast wel zwaar zijn voor mensen die niet aan sport doen, of lang niet getraind hebben, maar ik heb ook met Nederlands jeugdkampioenen getraind en mijn trainers waren o.a. Mario Den Edel (achtste dan) en Aarti Baran ( o.a. bron EK) maar ik vond het t.o.v hardlopen niet heel zwaar. ;)

Doet er niets aan af dat het een geweldig leuke sport is die qua techniek veel training vereist en ik was er ook zeker niet vanaf gegaan als ik niet constant geblesseerd raakte. :)

Heb jij in Gouda getraind of in waddinxveen bij den edel?

Bas
29 augustus 2010, 17:26
Heb jij in Gouda getraind of in waddinxveen bij den edel?

Gouda. ;)

Waddinxveen ziet er wel mooi uit, naast het zwembad toch?

Ralf Edström
29 augustus 2010, 17:29
Gouda. ;)

Waddinxveen ziet er wel mooi uit, naast het zwembad toch?

Ja klopt.

Bas
29 augustus 2010, 18:20
Ik doe de plyometrische oefeningen uit het P90X-programma. De eerste dag kon ik de sessie niet eens vol maken. De tweede dag dat Plyometrics op 't programma stond -een week later- maakte ik het uur vol, met slechts 1 pauze. Conditioneel ga ik met sprongen (hoe toepasselijk!:p) vooruit, terwijl ik toch echt veel sportte voordat ik Plyometrics deed.

Je bedoeld dat schema dat je onderaan die pagina kan kopen, ofwel waar kan ik hem anders vinden?

Bacchus
29 augustus 2010, 18:23
Je bedoeld dat schema dat je onderaan die pagina kan kopen, ofwel waar kan ik hem anders vinden?
Ik heb het P90X programma gedownload via Bittorrent.
Plyometrix is slechts 1 deel van het (90 dagen) programma.

Ralf Edström
29 augustus 2010, 18:24
Ik heb het P90X programma gedownload via Bittorrent.
Plyometrix is slechts 1 deel van het (90 dagen) programma.

Ik heb hem ook gedownload wat een zwaar programma man :D

Bacchus
29 augustus 2010, 18:27
Ik heb hem ook gedownload wat een zwaar programma man :D
Ja, 't is wel pittig jah. :D

Mocro
29 augustus 2010, 18:34
Ik heb een link gevonden...maar 44 Gb? Is dit de correcte versie of...?

Bacchus
29 augustus 2010, 18:37
Dat is een HD-versie denk ik?
Ik heb 'm als map van 4Gb gedownload.

Mocro
29 augustus 2010, 18:49
Dat is een HD-versie denk ik?
Ik heb 'm als map van 4Gb gedownload.

Ik heb het gevonden. Die van 44gb is van betere kwaliteit volgens de uploader.

Bacchus
29 augustus 2010, 18:51
Ik heb het gevonden. Die van 44gb is van betere kwaliteit volgens de uploader.
Die van 4 Gb is prima voor mij. Je hoeft geen HD-kwaliteit te hebben om een oefening te begrijpen. En de Excelbestandjes zullen dezelfde kwaliteit hebben, gok ik zo. ;)

Mocro
29 augustus 2010, 18:56
Die van 4 Gb is prima voor mij. Je hoeft geen HD-kwaliteit te hebben om een oefening te begrijpen. En de Excelbestandjes zullen dezelfde kwaliteit hebben, gok ik zo. ;)

Volgens de uploader is het idd van betere beeldkwaliteit. Ik heb die van 4 Gb gevonden. Wat heb je voor dit programma nodig? Alleen dumbells?

Bacchus
29 augustus 2010, 18:58
Volgens de uploader is het idd van betere beeldkwaliteit. Ik heb die van 4 Gb gevonden. Wat heb je voor dit programma nodig? Alleen dumbells?
Dumbells en een pull-up bar.:)
Ik heb zelf een halterstang met twee kettingen en schommelhaken opgehangen. Gaat prima.

Ralf Edström
29 augustus 2010, 20:01

Ik heb hem via vuze gedaan. echt een perfect programma.

Edit je had hem al zag ik.

Ralf Edström
29 augustus 2010, 20:03
Ik heb zelf een halterstang met twee kettingen en schommelhaken opgehangen. Gaat prima.

Die had Dutroux ook :D:D:D

Bacchus
29 augustus 2010, 20:03
Die had Dutroux ook :D:D:D
Ja, maar die deed 't in de kelder. Ik op zolder. :p

Bas
29 augustus 2010, 21:55

Ah, het is dat soort trainingen. Dan heb ik er niet veel aan, en ik heb de benodigdheden niet en ben denk ik nog iets te jong om te veel krachttraining te doen. Misschien voor later.

Bacchus
29 augustus 2010, 22:12
Ah, het is dat soort trainingen. Dan heb ik er niet veel aan, en ik heb de benodigdheden niet en ben denk ik nog iets te jong om te veel krachttraining te doen. Misschien voor later.
Wat ik jou aanraadde was plyometrische oefeningen. Daar heb je geen dumbells en / of pull-up bar bij nodig. Voor mijn part gooi je het hele spul meteen weer weg, behalve de plyometrische oefeningen. ;)

Bas
29 augustus 2010, 22:25
Wat ik jou aanraadde was plyometrische oefeningen. Daar heb je geen dumbells en / of pull-up bar bij nodig. Voor mijn part gooi je het hele spul meteen weer weg, behalve de plyometrische oefeningen. ;)

Okee, hij is bijna klaar (nu pas :eek:) dus ik kijk er zo even naar. :)

EDIT: Na de oefeningen zo'n beetje bekeken te hebben kan ik naast plyometrics ook veel van de andere oefeningen meedoen zonder de spullen. :)

Bacchus
29 augustus 2010, 22:59
Okee, hij is bijna klaar (nu pas :eek:) dus ik kijk er zo even naar. :)

EDIT: Na de oefeningen zo'n beetje bekeken te hebben kan ik naast plyometrics ook veel van de andere oefeningen meedoen zonder de spullen. :)
Wist ik wel. ;)

Ralf Edström
29 augustus 2010, 23:48
Dat px90 programma werkt voor geen meter man. ik heb het programma nu al 3 keer van begin tot eind gekeken op de televisie en ik ben nog niks fitter dan wel breder :(:mad:

Bacchus
30 augustus 2010, 07:55
Dat px90 programma werkt voor geen meter man. ik heb het programma nu al 3 keer van begin tot eind gekeken op de televisie en ik ben nog niks fitter dan wel breder :(:mad:
Wahahaha! :D

Bacchus
2 september 2010, 12:10
Interessante studie die ik tegengekomen ben. Reeds uit 2004, maar mij niet bekend.
Met het risico dat ik ontzettend achter de muziek aan loop, toch het stuk even posten.

Studies overdrijven behoefte eiwit krachtsporters

1.33 gram en niet meer. Zoveel eiwit per kilo lichaamsgewicht hebben krachtsporters nodig. Dat zegt de Canadese bewegingswetenschapper Stuart Phillips in een overzichtsartikel over de eiwitbehoefte van krachtsporters.

Experts vertellen krachtsporters al jarenlang dat ze een veelvoud aan eiwitten nodig hebben om hun spiermassa op te bouwen en in stand te houden. De wetenschappelijke onderbouwing komt van een aantal studies naar krachtsporters, waaruit bleek dat krachtsporters meer eiwit vasthouden als ze meer eiwitten via hun dieet binnenkrijgen.

Voor zijn overzicht zette Phillips de gegevens uit die studies op een rij in de figuur die je hieronder ziet. Op de verticale as zie je hoeveel stikstof de sporters vasthielden. Op de horizontale as zie je de inname van eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. De figuurtjes - rondjes, vierkantjes of driehoekjes - refereren aan studies.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit15.gif

Op basis van deze figuur concludeert Phillips dat er iets goed mis is met de studies. Als ze kloppen, dan zouden die sporters elke dag 10 gram tot vijftien gram stikstof extra incorporeren.

Stikstof is maar een deel van het eiwit. Spieren bestaan daarnaast voor driekwart uit vocht. In het meest extreme geval zouden de krachtsporters in die studies dus een halve kilo vetvrije massa per dag moeten aanzetten. En dat kan, zelfs als je doping gebruikt, niet.

Het bepalen van de hoeveelheid stikstof die je vasthoudt is dus niet voldoende als je wilt bepalen hoeveel eiwit krachtsporters nodig hebben, stelt Phillips. Je zult toch ook moeten kijken naar wat er met dat eiwit gebeurt.

Daarnaast is er een theoretische tegenstrijdigheid in de eiwitstudies. Goed, de onderzoeken naar bodybuilders en gewichtheffers zeggen dat krachtsporters verschrikkelijk veel eiwit nodig hebben - maar in proeven waarin ouderen bij wijze van therapie aan krachttraining gaan doen blijkt juist iets heel anders. Hun lichamen gaan zuiniger met eiwitten om door training.

Beginnende krachtsporters, of krachtsporters die lange tijd niet getraind hebben en weer onder het ijzer gaan, hebben meer eiwitten nodig. Op basis van de gegevens die hij wel vertrouwt komt Phillips tot een aanbeveling van minder dan 1.4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Ervaren sporters, bij wie de spiermassa stabiel is of nog maar langzaam toeneemt hebben 1.05 gram nodig om op quitte te spelen. Om progressie mogelijk te maken adviseert Phillips hen een inname van 1.33 gram per kilo per dag.

Phillips gelooft niet dat er krachtsporters zijn die meer eiwitten nodig hebben dan ze binnenkrijgen. Als hij de metingen van wat sporters eten op een rijtje zet, concludeert hij dat de gemiddelde krachtatleet op 2.05 gram eiwit per kilo per dag zit.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit17.gif

Vijftien procent van het alledaagse dieet van krachtsporters zou uit eiwit moeten bestaan, denkt Phillips. Krachtsporters die willen groeien moeten hun totale inname aan joules omhoog gooien, en niet alleen hun eiwitten. Een uitzondering maakt Phillpis voor afslankdiëten met weinig joules. Dan loont het wel om het percentage aan eiwitten te verhogen. Vijfentwintig procent eiwit is dan niet onredelijk.

In eiwitten voor vlak na de training gelooft Phillips trouwens niet. Gezonde mensen hebben na een training 48 uur lang een verhoogde eiwitstofwisseling. Of je nu twee of vier uur na de training je eiwitten binnenkrijgt, dat maakt weinig uit.

Over eiwitsupplementen is Phillips duidelijk.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit18.gif

LeicesterPhoolies
2 september 2010, 13:52
1.33 gram en niet meer. Zoveel eiwit per kilo lichaamsgewicht hebben krachtsporters nodig.

Reem, jij weegt ongeveer 100 kilo (nu wat minder denk ik, met je huidige regime), dat betekent dus dat je 133 gram eiwit moet innemen.

Waar haal jij die 133 gram vandaan?

Bacchus
2 september 2010, 14:00
Reem, jij weegt ongeveer 100 kilo (nu wat minder denk ik, met je huidige regime), dat betekent dus dat je 133 gram eiwit moet innemen.

Waar haal jij die 133 gram vandaan?
Ik weeg op 't moment 92.5kg, met een vetpercentage van 11.6%
92.5kg - 11.6% = ±81kg vetvrije massa.
81 x 1.33 = 107.73gr per dag.

Momenteel neem ik 160 gr eiwitpoeder per dag. 83% daarvan is daadwerkelijk eiwit. Dat komt neer op 132.8 gr eiwit per dag, via supplementen.
Dat is los van gewoon voer zoals kip, kalkoen, kwark etc.
Ik ga er dus ruim overheen, zoals eigenlijk alle (kracht)sporters.

De Bondscoach
3 september 2010, 11:01
Interessante studie die ik tegengekomen ben. Reeds uit 2004, maar mij niet bekend.
Met het risico dat ik ontzettend achter de muziek aan loop, toch het stuk even posten.

Studies overdrijven behoefte eiwit krachtsporters

1.33 gram en niet meer. Zoveel eiwit per kilo lichaamsgewicht hebben krachtsporters nodig. Dat zegt de Canadese bewegingswetenschapper Stuart Phillips in een overzichtsartikel over de eiwitbehoefte van krachtsporters.

Experts vertellen krachtsporters al jarenlang dat ze een veelvoud aan eiwitten nodig hebben om hun spiermassa op te bouwen en in stand te houden. De wetenschappelijke onderbouwing komt van een aantal studies naar krachtsporters, waaruit bleek dat krachtsporters meer eiwit vasthouden als ze meer eiwitten via hun dieet binnenkrijgen.

Voor zijn overzicht zette Phillips de gegevens uit die studies op een rij in de figuur die je hieronder ziet. Op de verticale as zie je hoeveel stikstof de sporters vasthielden. Op de horizontale as zie je de inname van eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag. De figuurtjes - rondjes, vierkantjes of driehoekjes - refereren aan studies.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit15.gif

Op basis van deze figuur concludeert Phillips dat er iets goed mis is met de studies. Als ze kloppen, dan zouden die sporters elke dag 10 gram tot vijftien gram stikstof extra incorporeren.

Stikstof is maar een deel van het eiwit. Spieren bestaan daarnaast voor driekwart uit vocht. In het meest extreme geval zouden de krachtsporters in die studies dus een halve kilo vetvrije massa per dag moeten aanzetten. En dat kan, zelfs als je doping gebruikt, niet.

Het bepalen van de hoeveelheid stikstof die je vasthoudt is dus niet voldoende als je wilt bepalen hoeveel eiwit krachtsporters nodig hebben, stelt Phillips. Je zult toch ook moeten kijken naar wat er met dat eiwit gebeurt.

Daarnaast is er een theoretische tegenstrijdigheid in de eiwitstudies. Goed, de onderzoeken naar bodybuilders en gewichtheffers zeggen dat krachtsporters verschrikkelijk veel eiwit nodig hebben - maar in proeven waarin ouderen bij wijze van therapie aan krachttraining gaan doen blijkt juist iets heel anders. Hun lichamen gaan zuiniger met eiwitten om door training.

Beginnende krachtsporters, of krachtsporters die lange tijd niet getraind hebben en weer onder het ijzer gaan, hebben meer eiwitten nodig. Op basis van de gegevens die hij wel vertrouwt komt Phillips tot een aanbeveling van minder dan 1.4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Ervaren sporters, bij wie de spiermassa stabiel is of nog maar langzaam toeneemt hebben 1.05 gram nodig om op quitte te spelen. Om progressie mogelijk te maken adviseert Phillips hen een inname van 1.33 gram per kilo per dag.

Phillips gelooft niet dat er krachtsporters zijn die meer eiwitten nodig hebben dan ze binnenkrijgen. Als hij de metingen van wat sporters eten op een rijtje zet, concludeert hij dat de gemiddelde krachtatleet op 2.05 gram eiwit per kilo per dag zit.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit17.gif

Vijftien procent van het alledaagse dieet van krachtsporters zou uit eiwit moeten bestaan, denkt Phillips. Krachtsporters die willen groeien moeten hun totale inname aan joules omhoog gooien, en niet alleen hun eiwitten. Een uitzondering maakt Phillpis voor afslankdiëten met weinig joules. Dan loont het wel om het percentage aan eiwitten te verhogen. Vijfentwintig procent eiwit is dan niet onredelijk.

In eiwitten voor vlak na de training gelooft Phillips trouwens niet. Gezonde mensen hebben na een training 48 uur lang een verhoogde eiwitstofwisseling. Of je nu twee of vier uur na de training je eiwitten binnenkrijgt, dat maakt weinig uit.

Over eiwitsupplementen is Phillips duidelijk.

http://www.ergogenics.org/images/eiwit18.gif

Ik neem mijn shake juist zo'n uur voor de training. Ook gebaseerd op een aantal ondezoeken die ik heb gelezen. Creatine juist direct erna, met wat snelle suikers.

Verder is mijn dosis beperkt. Ik neem zo'n 50 gram per dag extra - twee shakes.

Kevin Strootman
4 september 2010, 10:11
Ik zit met een vraag:

Al maanden eet ik kipfilet (soort kipham) op een boterham voordat ik ga sporten en in iedere doorgaanse dag in het dagelijkse leven. Werkt dit bevorderend ?, of helpt dit juist niet zo goed bij het sporten. Vaak maak ik spaghetti voor de wedstrijd zonder saus, maar als ik daar géén zin in heb pak ik de boterhammetjes met kipfilet weer en 2 bananen.

Nu ga ik vanmiddag om half 3 voetballen, raden jullie het aan om een boterham met kipfilet te nemen of raden jullie dat af ?
Enerzijds zou ik denken dat er nog een randje vet aan zou zitten, anderzijds moet kip wel bevorderend werken omdat het kip is en doordat het niet gebakken is. Wat denken jullie ?
Licht je tip toe, toe indien mogelijk
Alvast bedankt voor de hulp die ik erg goed kan gebruiken, omdat ik er op het internet weinig over kan vinden.

Bacchus
4 september 2010, 10:22
Ik zit met een vraag:

Al maanden eet ik kipfilet (soort kipham) op een boterham voordat ik ga sporten en in iedere doorgaanse dag in het dagelijkse leven. Werkt dit bevorderend ?, of helpt dit juist niet zo goed bij het sporten. Vaak maak ik spaghetti voor de wedstrijd zonder saus, maar als ik daar géén zin in heb pak ik de boterhammetjes met kipfilet weer en 2 bananen.

Nu ga ik vanmiddag om half 3 voetballen, raden jullie het aan om een boterham met kipfilet te nemen of raden jullie dat af ?
Enerzijds zou ik denken dat er nog een randje vet aan zou zitten, anderzijds moet kip wel bevorderend werken omdat het kip is en doordat het niet gebakken is. Wat denken jullie ?
Licht je tip toe, toe indien mogelijk
Alvast bedankt voor de hulp die ik erg goed kan gebruiken, omdat ik er op het internet weinig over kan vinden.
Ik zou een uurtje of 2 vóór het sporten de spaghetti pakken voor de energie in de vorm van koolhydraten (Brinta is nog beter). En ná het sporten de banaantjes en de kipfilet.

Kevin Strootman
4 september 2010, 10:37
Ik zou een uurtje of 2 vóór het sporten de spaghetti pakken voor de energie in de vorm van koolhydraten (Brinta is nog beter). En ná het sporten de banaantjes en de kipfilet.
Ten eerste bedankt nog maar weer eens voor de hulp.

Een uurtje of 2 de spaghetti van te voren maar ? Ze werken natuurlijk niet alleen als langzame koolhydraten ?
Brinta eet ik iedere dag, je hebt me toen een keer uitgelegd dat je lichaam dankzei de complexe structuur van brinta niet echt op de vetten uit de melk reageert. Mede daardoor eet ik nog iedere met plezier een schaaltje brinta :p
Toch twijfel ik er op de wedstrijddag zelf nog aan, als ik zoveel melk met brinta eet , waar blijft al die melk dan ?
De banaantjes heb ik jammergenoeg al op maar over de kipfilet twijfel ik nog, omdat ik van de keer niet zon zin heb om spaghetti te gaan maken. Dan resteerd mij alleen nog de vraag of kipfilet goed is of eigenlijk gewoon slecht. Als dat laatste het geval is, dan stroop ik de mouwen nog maar eens op en dan maak ik alsnog wat spaghetti klaar. We moeten pas om half 3 voetballen dus ik heb nog tijd zat voor straks een fles of 2 aquarius en een paar flesjes water

Bacchus
4 september 2010, 10:42
Ten eerste bedankt nog maar weer eens voor de hulp.

Een uurtje of 2 de spaghetti van te voren maar ? Ze werken natuurlijk niet alleen als langzame koolhydraten ?
Brinta eet ik iedere dag, je hebt me toen een keer uitgelegd dat je lichaam dankzei de complexe structuur van brinta niet echt op de vetten uit de melk reageert. Mede daardoor eet ik nog iedere met plezier een schaaltje brinta :p
Toch twijfel ik er op de wedstrijddag zelf nog aan, als ik zoveel melk met brinta eet , waar blijft al die melk dan ?
De banaantjes heb ik jammergenoeg al op maar over de kipfilet twijfel ik nog, omdat ik van de keer niet zon zin heb om spaghetti te gaan maken. Dan resteerd mij alleen nog de vraag of kipfilet goed is of eigenlijk gewoon slecht. Als dat laatste het geval is, dan stroop ik de mouwen nog maar eens op en dan maak ik alsnog wat spaghetti klaar. We moeten pas om half 3 voetballen dus ik heb nog tijd zat voor straks een fles of 2 aquarius en een paar flesjes water

Kipfilet is gewoon goed voer. Veel eiwitten, weinig vet.
Voor inspanning heb je glucose nodig. Die haal je uit je Brinta / spaghetti.
Voor het herstel is eiwit erg belangrijk, vandaar de volgorde.
Maar als je flink wat bammetjes met kipfilet eet, dan loop jij de wedstrijd -normaal gesproken- zonder problemen uit. Koolhydraten van je brood en eiwitten van de kip. Altijd goed. :) In de rust een bammetje met chocoladepasta en je hebt de tank weer een beetje bijgevuld met snelle suikers voor de tweede helft. :p

Kevin Strootman
4 september 2010, 10:54
Kipfilet is gewoon goed voer. Veel eiwitten, weinig vet.
Voor inspanning heb je glucose nodig. Die haal je uit je Brinta / spaghetti.
Voor het herstel is eiwit erg belangrijk, vandaar de volgorde.
Maar als je flink wat bammetjes met kipfilet eet, dan loop jij de wedstrijd -normaal gesproken- zonder problemen uit. Koolhydraten van je brood en eiwitten van de kip. Altijd goed. :) In de rust een bammetje met chocoladepasta en je hebt de tank weer een beetje bijgevuld met snelle suikers voor de tweede helft. :p

Erg handig dit, deze keer pak ik dan de boterhammetjes met kipfilet. Voor de gein strooi ik er gewoon wat brinta overheen :p En volgende keer maak ik weer spaghetti. Moet goedkomen vanmiddag ;)

Kevin Strootman
4 september 2010, 18:03
Het is goed gekomen, in een zwaar beladen uit wedstrijd waar we toch een punt hebben weten vast te houden, en in de laatste 2 minuten dacht ik dat ik neer zou vallen, we gingen nog door met de laatste sprints om te zorgen dat ieder mannetje van de tegenstander gedekt werdt. Als dan het fluitsignaal komt, donder je ook echt letterlijk op de grond.

De Bondscoach
18 september 2010, 14:40
Stevige spierpijn van nieuwe workout.

@Bacchus, ik zou nog mijn nieuwe schema posten. Bij deze:
(ik train dus full body; ik zou wel een splitschema willen volgen, maar ik heb daar te weinig tijd voor. Probeer nu 3x per week krachttraining te halen - dat lukt meestal ook wel - verder nog 3x per week cardio; te weten stevige intervaltraining op de crosstrainer en zondags fietsen, meestal kilometer of 80)

Borst:
- Incline bankdrukken
- flat bench met dumbells

Rug:
- Chin up wide
- Single row

Schouders
- Arnold press
- side raise

Biceps
- Barbell curl
- Hammer curl

Triceps
- Rope extensie
- French press

Buik
- 4x20 op total ab machine
- side crunches
- liggend op de mat trainingsbal van 2 kg liften met benen

Programma kost me uur en een kwartier. Het is geen heel zware workout, maar wel goed te combineren met werkweken van 50 uur

Hoetierick
18 september 2010, 20:16
Programma kost me uur en een kwartier. Het is geen heel zware workout, maar wel goed te combineren met werkweken van 50 uur

Knap dat je dan toch nog 6 keer per week kan sporten.

Ralf Edström
18 september 2010, 20:39
Knap dat je dan toch nog 6 keer per week kan sporten.

Ja idd respect. Ik werk ook 50 uur in de week maar ik heb geen fut om me ertoe te zetten. Motivatie is ook een mindere eigenschap van me.

De Bondscoach
18 september 2010, 22:42
Ja idd respect. Ik werk ook 50 uur in de week maar ik heb geen fut om me ertoe te zetten. Motivatie is ook een mindere eigenschap van me.

Ik zal ook zeker niet beweren dat ik het heel lang volhou. Ik ben echt een af-en-aan-sporter. Maanden fanatiek, dan weer maanden niks. Maar ik moet zeggen: als ik het - zoals nu - een flinke tijd volhou, dan voel ik me wel veel beter. Ook ik heb zoals jij vaak geen fut, maar als je er dan toch toe zet, dan krijg je alleen maar energie. En ik heb een zittend beroep, altijd met mijn kop bezig; sporten helpt me om het hoofd lekker leeg te maken en me eraan te herinneren dat ik ook een lichaam heb. En wat is nu uiteindelijk een uurtje per dag? Je zit zo drie uur voor de televisie.

Maargoed, eerlijk is eerlijk - dit zeg ik nu, over een maand kan het weer heel anders zijn. Grote gevaar van krachttraining is dat soms de totale zinloosheid ervan - die eeuwige herhalingen, waarom? - opeens tot je doordringt.

Bacchus
19 september 2010, 10:33
Lijkt mij een prima full-body workout Bondscoach! Verander je om de drie weken de oefeningen per spiergroep?

De Bondscoach
19 september 2010, 13:47
Lijkt mij een prima full-body workout Bondscoach! Verander je om de drie weken de oefeningen per spiergroep?

Ik verander om de zes weken. Ben een gewoontedier...:) Zo nu en dan pak ik ook de benen aan, uiteraard

Net nog anderhalf uur stevig zitten zweten. Heb er voor de grap er ook nog een forse pec deck tegenaan gegooid - eigenlijk het enige apparaat dat ik naast barbells en dumbells leuk vind om te doen. Dat heerlijke branderige gevoel...

Bacchus
19 september 2010, 18:06
Ik verander om de zes weken. Ben een gewoontedier...:) Zo nu en dan pak ik ook de benen aan, uiteraard

Net nog anderhalf uur stevig zitten zweten. Heb er voor de grap er ook nog een forse pec deck tegenaan gegooid - eigenlijk het enige apparaat dat ik naast barbells en dumbells leuk vind om te doen. Dat heerlijke branderige gevoel...
Ik ga nu (morgen) mijn 2e fase in.
Het schema voor de komende 3 weken:

Maandag: Borst, schouders, triceps & buik
Dinsdag: Plyometrische oefeningen
Woensdag: Rug, biceps & buik
Donderdag: Cardio & balanstraining
Vrijdag: Benen, rug & buik
Zaterdag: Kenpo
Zondag: Rust

Goodfella
19 september 2010, 19:43
Ik ga nu (morgen) mijn 2e fase in.
Het schema voor de komende 3 weken:

Maandag: Borst, schouders, triceps & buik
Dinsdag: Plyometrische oefeningen
Woensdag: Rug, biceps & buik
Donderdag: Cardio & balanstraining
Vrijdag: Benen, rug & buik
Zaterdag: Kenpo

Hoe bevalt Kenpo? :)

Bacchus
20 september 2010, 07:49
Hoe bevalt Kenpo? :)
Prima! Motorisch weer even omschakelen als je wat roestig bent. Maar, verder erg leuk om te doen.:)

Goodfella
20 september 2010, 11:53
Prima! Motorisch weer even omschakelen als je wat roestig bent. Maar, verder erg leuk om te doen.:)

Mooi man! Heb me eens even laten informeren over Kenpo. Moest meteen denken aan Kempo, maar blijkt dus ook vergelijkbare technieken als het Jiu-Jitsu te hebben. Volg jij ook lessen van een bepaalde associatie? Schijnen meerdere takken van Kenpo te zijn volgens Wikipedia.

Als het goed is krijg ik deze week mijn pull-up bar, dan ga ik weer beginnen met trainen na een (te) lange pauze. Heb een schema voor de eerste x-aantal weken, even kijken hoe alles daar op reageert. Hoop binnen 6-7 weken op aardig niveau te zitten, dan ga ik over op een tweede schema wat ook al in de steigers staat. :)

De Bondscoach
20 september 2010, 14:26
Wat is kenpo?

Bacchus
20 september 2010, 14:35
Mooi man! Heb me eens even laten informeren over Kenpo. Moest meteen denken aan Kempo, maar blijkt dus ook vergelijkbare technieken als het Jiu-Jitsu te hebben. Volg jij ook lessen van een bepaalde associatie? Schijnen meerdere takken van Kenpo te zijn volgens Wikipedia.

Als het goed is krijg ik deze week mijn pull-up bar, dan ga ik weer beginnen met trainen na een (te) lange pauze. Heb een schema voor de eerste x-aantal weken, even kijken hoe alles daar op reageert. Hoop binnen 6-7 weken op aardig niveau te zitten, dan ga ik over op een tweede schema wat ook al in de steigers staat. :)
Ik heb net geantwoord op je vraag en nu is m'n post pleite... 't Spookt hier.:confused:
Ik vertelde dus dat ik vooralsnog alles van DVD haal. Mocht het zo zijn dat ik het als vast onderdeel van mijn schema houd, dan ga ik over een paar maanden (zodra dit schema erop zit) eens kijken naar een vereniging.

Wat is kenpo?
Kenpokarate is een zelfverdedigingsvorm. Ik gebruik het vooral om soepel te blijven en m'n series (trap- en / of stootcombinaties) op peil te houden.

De Bouterbaas
20 september 2010, 15:20
[...

Zoals god het wil :D

Kronos
20 september 2010, 15:22

Hatsjee! :D

Bacchus
20 september 2010, 15:23
Bacchus ja... Scherp. ;)

CNG MrKrateos
26 september 2010, 22:26
4 dagen last van enorme kriebelhoest, daar krijg je buikspieren van... :/

Bacchus
27 september 2010, 07:59
4 dagen last van enorme kriebelhoest, daar krijg je buikspieren van... :/
Van drie maal daags 5 keer zo ver uitademen als je maar kunt, (en dan nog een heel klein beetje meer, om ze goed te spannen) ook.

CNG MrKrateos
27 september 2010, 18:43
Van drie maal daags 5 keer zo ver uitademen als je maar kunt, (en dan nog een heel klein beetje meer, om ze goed te spannen) ook.

Ja? Wist niet dat dat zo goed werkte. :confused:

De Bondscoach
4 oktober 2010, 23:59
Vorige week een motivatiedip, vandaag weer aardig te keer gegaan.

@Bacchus, @Joe, @anderekrachtsporters: ben benieuwd hoe jullie je opgeladen krijgen als je een tijd niet bent gegaan... Wat is het beste middel tegen een motivatiedip?

Bacchus
5 oktober 2010, 09:01
Vorige week een motivatiedip, vandaag weer aardig te keer gegaan.

@Bacchus, @Joe, @anderekrachtsporters: ben benieuwd hoe jullie je opgeladen krijgen als je een tijd niet bent gegaan... Wat is het beste middel tegen een motivatiedip?
Ik train thuis. Voor mij persoonlijk werkt het 't best als ik op 't gemak alvast de spulletjes klaarleg. Handdoekje halen, bidon vullen, dat soort dingen.
Ondertusen alvast trainings-dvd aanzetten of goeie muziek. Het uit de stoel komen is het moeilijkste deel voor mij, dus als ik eenmaal begin gaat de rest vanzelf.

Wat ook goed werkt bij mij is me voornemen dat ik bijvoorbeeld alleen een setje bicep (concentration) curls en tricep extensions hoef te doen. Wat ik merk is, dat als ik dan eenmaal bezig ben, ik eigenlijk vanzelf doorga met trainen. Want als je eenmaal je 'pump' voelt, dan wil je ook een goede training hebben.

En soms -vooral op 'benendag- is het gewoon een kwestie van 'je moet!'. Klaar. ;)

De Bondscoach
5 oktober 2010, 21:42
Ik train thuis. Voor mij persoonlijk werkt het 't best als ik op 't gemak alvast de spulletjes klaarleg. Handdoekje halen, bidon vullen, dat soort dingen.
Ondertusen alvast trainings-dvd aanzetten of goeie muziek. Het uit de stoel komen is het moeilijkste deel voor mij, dus als ik eenmaal begin gaat de rest vanzelf.

Wat ook goed werkt bij mij is me voornemen dat ik bijvoorbeeld alleen een setje bicep (concentration) curls en tricep extensions hoef te doen. Wat ik merk is, dat als ik dan eenmaal bezig ben, ik eigenlijk vanzelf doorga met trainen. Want als je eenmaal je 'pump' voelt, dan wil je ook een goede training hebben.

En soms -vooral op 'benendag- is het gewoon een kwestie van 'je moet!'. Klaar. ;)

Ja, de tactiek van 'je hoeft vandaag niet veel te doen, als je maar iets doet' werkt bij mij ook vaak. Ik denk dat ik gewoon hier ga posten bij een motivatiedip - dat helpt al.

Kronos
3 november 2010, 16:06
Vandaag voor het eerst weer gaan trainen. Full-body workout gedaan, benen, buik, rug, borst, schouders en armen. Plan is om dit drie maal per week te gaan doen, en dan in het weekend thuis geregeld losgaan op de stootzak in m'n kelder. Qua voeding ga ik de komende drie maanden niet al te veel aanpassingen doen. Vanaf februari zit ik waarschijnlijk weer in Limburg, dan kan ik het wat professioneler gaan aanpakken. Gebruik nu na elke training een AA-drink, banaantje en wat wine-gums.

Bacchus
3 november 2010, 17:18
Vandaag voor het eerst weer gaan trainen. Full-body workout gedaan, benen, buik, rug, borst, schouders en armen. Plan is om dit drie maal per week te gaan doen, en dan in het weekend thuis geregeld losgaan op de stootzak in m'n kelder. Qua voeding ga ik de komende drie maanden niet al te veel aanpassingen doen. Vanaf februari zit ik waarschijnlijk weer in Limburg, dan kan ik het wat professioneler gaan aanpakken. Gebruik nu na elke training een AA-drink, banaantje en wat wine-gums.
Prima toch? Heb je wel vezelrijke voeding als basis? (Havervlokken, brinta, noem maar op) Anders train je echt voor niets.

Kronos
3 november 2010, 17:19
Prima toch? Heb je wel vezelrijke voeding als basis? (Havervlokken, brinta, noem maar op) Anders train je echt voor niets.

Vanmorgen boterhammen ontbeten, 's middags voor het sporten brinta inderdaad.

jatoch
1 februari 2011, 14:08

Dat van die "losgaan op een stootzak in de kelder" kan je weglaten uit je verhaal.
Ik zit namelijk al 6 jaar op kickboks en 2 jaar op fitness.
En wat je vooral bemerkt is dat bij kickboks je niet echt spier opbouwt zoals bij Fitness, een zak rammen verleng je de spieren en maak je ze flexibeler, niet groter/breder/robuster o.i.d.
Stoten/trappen staan los van gym-exercises.

Kronos
1 februari 2011, 14:14
Dat van die "losgaan op een stootzak in de kelder" kan je weglaten uit je verhaal.
Ik zit namelijk al 6 jaar op kickboks en 2 jaar op fitness.
En wat je vooral bemerkt is dat bij kickboks je niet echt spier opbouwt zoals bij Fitness, een zak rammen verleng je de spieren en maak je ze flexibeler, niet groter/breder/robuster o.i.d.
Stoten/trappen staan los van gym-exercises.

Ik zeg dan ook nergens dat ik me met die stootzak deed amuseren om spieropbouw te bevorderen.. ;)

jatoch
1 februari 2011, 14:25
Ik zeg dan ook nergens dat ik me met die stootzak deed amuseren om spieropbouw te bevorderen.. ;)

Oh, als je je eigen verhaaltje terugleest lijkt het wel zo in context geplaatst.
Soort van opsomming.

Vedette
2 februari 2011, 18:31
Oh, als je je eigen verhaaltje terugleest lijkt het wel zo in context geplaatst.
Soort van opsomming.

Daar heb jij nog eens gelijk in ook! :D

Kronos
2 februari 2011, 18:36
Opsomming van sportactiviteiten, geen opsomming van activiteiten om één gezamenlijk doel (spieropbouw) te bereiken.

Bas
21 februari 2011, 00:24
Hoe staat het hiermee? Loopt alles nog op rolletjes of staat het bij jullie al weer op een laag pitje? Ik ga proberen het deze week weer op te pakken en zoveel mogelijk op schooldagen te gaan.

Bacchus
21 februari 2011, 06:44
Ik train nog elke week drie keer kracht en zit zes dagen per week op de fiets.

Ralf Edström
9 april 2011, 21:04
Training van mijn held (http://http://youtube.com/watch?v=LzHTmvDH7mY&feature=related)

Goodfella
9 april 2011, 21:12
Training van mijn held (http://http://youtube.com/watch?v=LzHTmvDH7mY&feature=related)

http://www.popular-pics.com/PPImages/arnold_schwarzenegger_fat.jpg

:clap:

Davy-040
11 april 2011, 19:14
http://www.popular-pics.com/PPImages/arnold_schwarzenegger_fat.jpg

:clap:

Die kuiten wil ik wel hebben hoor.

Bas
11 april 2011, 21:28
Vraagje aan de fanaten sporters hier, hoe gaat men om met regelmatig voorkomende (of sporadische) eetbuien? Gewoon z'n gang laten gaan of hebben jullie speciale methodes om het tegen te gaan? Ik merk namelijk dat ik best gespierd ben maar door het kleine laagje vet het niet te zien is. Best jammer is dat.

Jackal06
11 april 2011, 21:32
2 dagen per week thuis kracht/fitness (heb zon beetje een prive studio) en daarnaast nog mn gewone sporten
(ben pas begonnen dus loop er nog wat slapjes bij haha)

ps vreetbuien heb ik ook haha:p

Goodfella
11 april 2011, 22:14
Vraagje aan de fanaten sporters hier, hoe gaat men om met regelmatig voorkomende (of sporadische) eetbuien? Gewoon z'n gang laten gaan of hebben jullie speciale methodes om het tegen te gaan? Ik merk namelijk dat ik best gespierd ben maar door het kleine laagje vet het niet te zien is. Best jammer is dat.

Zodra je honger hebt ben je al te laat. Uitgebreid ontbijten en vervolgens om de 2/3 uur een kleine maaltijd die meer eiwitten dan koolhydraten bevat. Als het dan toch al koolhydraten zijn, pak dan rolled oats of brinta met water/melk en flink wat fruit.

Het metabolisme van een mens: eerst verbrand het koolhydraten (wordt omgezet in glucose), daarna vet en daarna eiwitten.

Zodra je een vreetkick hebt, heb jij je dus niet aan het schema gehouden en is er bijna geen stoppen aan. Kies in dat geval voor vezels (fruitkicks en andere liga-dingen), boterhammen en als je echt een goede zelfbeheersing hebt: fruit, brinta + melk, kwark, kip, vis etc. (dus veel eiwitten).

Jackal06
11 april 2011, 22:17
Zodra je honger hebt ben je al te laat. Uitgebreid ontbijten en vervolgens om de 2/3 uur een kleine maaltijd die meer eiwitten dan koolhydraten bevat. Als het dan toch al koolhydraten zijn, pak dan rolled oats of brinta met water/melk en flink wat fruit.

Het metabolisme van een mens: eerst verbrand het koolhydraten (wordt omgezet in glucose), daarna vet en daarna eiwitten.

Zodra je een vreetkick hebt, heb jij je dus niet aan het schema gehouden en is er bijna geen stoppen aan. Kies in dat geval voor vezels (fruitkicks en andere liga-dingen), boterhammen en als je echt een goede zelfbeheersing hebt: fruit, brinta + melk, kwark, kip, vis etc. (dus veel eiwitten).

ahaaa the italian stalion weet precies hoe het zit :clap:

Goodfella
11 april 2011, 22:19
ahaaa the italian stalion weet precies hoe het zit :clap:

Rocky Balboa is met pensioen ondertussen. (Y)

Jackal06
11 april 2011, 22:21
Rocky Balboa is met pensioen ondertussen. (Y)

hmm ja ik kwam ook ergens een foto van schwarzenegger tegen maar of dat nou zo'n geweldig voorbeeld is :p

The Joker
12 april 2011, 20:49

Dus mijn vreetbuien bestaande uit roze koeken, vieze aldi-chips, winegums, wafels en kitkats en geen abonnement op de sportschool hebben helpen niet echt aan een beter lichaam? :D :D

Davy-040
12 april 2011, 21:14
190cm
75 kg
11% bodyfat

Ik heb brede schouders altijd al gehad maar ben voor de rest eigenlijk iets te dun.
Het probleem is als ik meer ga eten dat bijna al het vet naar me buik lijkt te gaan en niet naar me benen/armen waar ik het meer nodig heb.

Buikspieren trainen heeft bij mij ook geen zin want krijg toch alleen maar pijn met 0 resultaat (ja alleen als ik 2 dagen bijna niet zou eten en weinig zou drinken dan zie je ze een halve week en dan zijn ze weer weg).

Ik heb ook heel snel last van een bolle buik (gas) als ik iets te veel eet dan lijkt het net een voetbal :(

Davy-040
12 april 2011, 21:16
Dus mijn vreetbuien bestaande uit roze koeken, vieze aldi-chips, winegums, wafels en kitkats en geen abonnement op de sportschool hebben helpen niet echt aan een beter lichaam? :D :D

goede smaak heb je.
Ben alleen niet bekend met de aldi-chips.|
Bij mij thuis hoef je trouwens ook geen chocolade-truffels/zeebanket mee te brengen want dat ben je dan gewoon kwijt.

Bas
12 april 2011, 21:58

Ik ben meer van de gevulde koeken en mergpijpen, erg irritant ook dat de Italiaanse ijsboer voor onze school geparkeerd staat. :p

Vandaag overigens (te) weinig gegeten omdat ik geen tijd had te ontbijten. Ik heb tenminste geen snacks gepakt. :)

Kronos
12 april 2011, 22:02
Voor het ontbijt moet je áltijd tijd maken.

Bas
12 april 2011, 22:03
Voor het ontbijt moet je áltijd tijd maken.

Daar denken ze op school anders over. :p Maar ik snap wat je bedoelt.

The Joker
25 mei 2011, 21:34
Is het verstandig om op mijn leeftijd te beginnen met sportschool? Ik wil graag breder, gespierder (sixpack :p) en fitter worden, maar ik merk ook dat m'n spieren nu in ontwikkeling zijn. Wel is het van noodzaak dat ik iets ga doen, want ik kom erachter dat eten en niet bewegen niet 't beste is voor een platte buik :p. En wat kan ik dan het beste doen in de sportschool? En wat kan ik 't beste eten? (ik wil wel lekker blijven eten, dus niet snoepen ofzo dat gaat 'm niet worden :p)

Bacchus
25 mei 2011, 21:38
Is het verstandig om op mijn leeftijd te beginnen met sportschool? Ik wil graag breder, gespierder (sixpack :p) en fitter worden, maar ik merk ook dat m'n spieren nu in ontwikkeling zijn. Wel is het van noodzaak dat ik iets ga doen, want ik kom erachter dat eten en niet bewegen niet 't beste is voor een platte buik :p. En wat kan ik dan het beste doen in de sportschool? En wat kan ik 't beste eten? (ik wil wel lekker blijven eten, dus niet snoepen ofzo dat gaat 'm niet worden :p)
Je kunt gerust beginnen met trainen hoor. Turners beginnen ook al op jonge leeftijd met oefeningen die best belastend zijn voor het lichaam.
Fitness is prima wat mij betreft (ik ben geen arts), maar bodybuilding zou ik nog niet gaan doen.

Goodfella
25 mei 2011, 22:19

Op het moment dat je in de groeistuip zit is het juist verstandig om met mate te sporten. Het kan namelijk zo zijn dat er een situatie voordoet waarbij jouw botten sneller groeien dan jouw spieren (dit i.v.m. de belasting van die spieren) waardoor jouw pezen kunnen gaan ontsteken bij de aanhechting op het bot - dit met alle gevolgen van dien, zoals bijvoorbeeld de ziekte van Osgood-Schlatter.

Ervaringsdeskundige bij laatstgenoemde, daar heb je ruim 3 jaar last van. Uiteindelijk komt dat wel weer goed, maar het zijn toch aandoeningen waar je serieus af en toe flink op je tanden moet kunnen bijten. De definitie van pijn krijgt een nieuwe dimensie als er iets tegen die ontsteking aankomt/vallen/stoten of wat dan ook.

Zoals Remy al zegt: fitnessen is geen probleem, maar ik zou nog maar even wachten met bodybuilding. Hou het lekker simpel, oefeningen zonder extra gewicht dus. Crunches/Sit-ups, Push-ups, Pull-ups; dat soort oefeningen kunnen weinig kwaad. Verder is voeding wel erg belangrijk voor je en als je een overmatige snoepert bent dan moet je heel wat trainen om in vorm te blijven - of een geweldige stofwisseling hebben. Verzadigde vetten met mate, niet teveel suikers (koolhydraten), zorg voor genoeg eiwitten (zuivel, gevogelte, rundvlees, bonen enz.) en last but not least: groenten en fruit.

Ralf Edström
25 mei 2011, 22:28
Is het verstandig om op mijn leeftijd te beginnen met sportschool? )

Je hebt tegenwoordig zoveel sportscholen dat ik je niet aanraadt er ook 1`te beginnen. Heb je een goed ondernemingsplan? :D

Mark van Bommel
26 mei 2011, 11:53
Je hebt tegenwoordig zoveel sportscholen dat ik je niet aanraadt er ook 1`te beginnen. Heb je een goed ondernemingsplan? :D
:lol::lol:
Geniaal!

Jackal06
26 mei 2011, 12:07
:lol::clap:

Ralf Edström
20 december 2011, 19:15
Wie is hiermee bekend? Zou dit echt zoveel beter zijn?

http://www.miloncirkel.com/wetenschap-nl.html

Goodfella
20 december 2011, 19:34
Wie is hiermee bekend? Zou dit echt zoveel beter zijn?

http://www.miloncirkel.com/wetenschap-nl.html

Geen idee of hun programma zo revolutionair is dat het betere resultaten geeft dan wanneer je thuis aan de slag gaat. Het principe klopt wel: meer sporten = beter metabolisme, maar de opmerkingen over calorieopname vind ik niet compleet. Als je veel sport heb je namelijk meer brandstof nodig. Vanzelfsprekend moeten dat goede dingen zijn (eiwitten, complexe koolhydraten) maar ze hadden er wel bij mogen zeggen dat minder eten vaak een averechts effect geeft. Eet minder dan je lichaam nodig heeft en je lichaam zet zichzelf in de winterslaap stand. De calorie-inname wordt dan niet gebruikt om energie aan te onttrekken, maar wordt juist opgeslagen. Het lichaam haalt de energie dan uit vocht, spieren en als laatste: vet. De doorgewinterde lezer ziet meteen wat de consequenties zijn.

Ook het dagelijks sporten vind ik overdreven. Voor de doorsnee persoon zit dat er niet in en die komen dan ook niet op een niveau dat het verantwoord is om dagelijks te trainen. Die doen vaak een full-body training i.p.v. dagelijks één of twee bepaalde spiergroepen, om zodoende het lichaam de rust te geven om te herstellen - wat een absolute must is voor spieropbouw i.c.m. inname van voldoende eiwitten.

Ook over wat voor soort voeding en wanneer, schiet de pagina tekort. Veel kleine maaltijden, aflopend in volume van ochtend naar avond, is voor veel mensen het meest ideale dieet. Voldoende groente, fruit, vlees (bij voorkeur mager vlees, gevogelte en vis) en vezels is het devies. Als dagelijks sporten een optie is: dagelijks één of hoogstens twee spiergroepen trainen, en vergeet ook de cardio niet uit het oog. Als dagelijks sporten niet mogelijk is, maak dan een duidelijk schema van welke spiergroepen je op welke dag traint (3-4 keer in de week trainen), waarbij aangetekend kan worden dat cardio voorafgaand aan de krachttraining best prettig kan werken - al is het alleen al omdat de spieren dan opgewarmd zijn en je dan in ''the mood'' bent.